Repressed hostility blues

Ni minns när jag blev antastad av en äcklig blottare som runkade över mig för kanske något halvår sedan? Det fick mig att bryta samman totalt, mest på grund av att jag konfronterades med min maktlöshet. Det fanns på riktigt inget jag kunde göra åt att den här mannen runkade över mig, han hade kunnat våldta mig och slå mig utan att jag hade kunnat stoppa honom. Det var hemskt skrämmande att stå ansikte mot ansikte med den insikten.

Jag har funderat lite på det här med gränser och vad vi gör för att återta makt. När jag var i Istanbul förra veckan fick jag ha slöja och en heltäckande typ rock när jag var i moské och jag satt och tittade omkring mig med en helt ny känsla som jag aldrig tror jag faktiskt upplevt som vuxen kvinna tidigare. Det var känslan av att inte bli objektifierad  eller granskad. Oavsett om mitt utseende godkänts eller underkänts av männen omkring mig har de alltid granskat mig, och det slog mig aldrig hur utmattande det var förrän jag upplevde att ingen tittade. Jag var fortfarande kvinna, men sedd som endast en kvinna bland andra kvinnor. Ingen granskade min kropp eller min knullbarhet eller mina kläder, och det gör folk alltid annars, oavsett om det är gillande, ogillande eller helt neutralt.

På nätet är det ju en rätt stor grej nu att man lägger ut bilder på när tjejer säger klatchiga saker till män som antastar dem. Jag tycker oerhört illa om detta, dels för att jag är en gammal surdeg som tycker illa om mycket men också för att jag tycker att det är att uppmuntra män i deras usla och vidriga beteende när man gör det hela till en kul lek. ”Min kuk hade sett bra ut i din mun”, ”Din kuk hade sett bra ut i min mun AVBITEN!!!” typ. Som att snubben lär sig en läxa. Eller okej, det gör han kanske. Han lär sig att det är en lustig ordduell att skicka snuskiga saker till tjejer eftersom de, tjejerna, har ”skinn på näsan”. En lustighet som inte alls har med makt att göra där män och kvinnor är lika goda kålsupare, lol*.

Jag tänker att den sexuella frihet vi idag åtnjuter ofta får stå som ursäkt för grisigt och vidrigt beteende som verkligen är oacceptabelt. Det blir amerikanskt, ni vet. Frihet används som synonym till hänsynslöshet eller objektifierande av medmänniskor, att man inte behöver ta ansvar för andras reaktion på sitt handlande eftersom man ju har yttrandefrihet eller frihet att visa intresse för någon man finner attraktiv. Män låtsas som att de inte kan förstå vad som överhuvudtaget kan vara fel med att flirta lite eller visa intresse för tjejer precis när de vill, hur de vill, som att alternativet till att utöva makt över kvinnor är att leva på medeltiden. Alternativet hänsyn och omtänksamhet finns liksom inte, det är antingen slemmo eller amishuppvaktning.

Jag. Blir. Verkligen. Så. Jävla. Trött. När. Jag. Ser. Dessa. Män. I. Diskussion. Som. Inte. Kan. Förstå. Hur. Man. Beter. Sig. Alternativet är liksom att antingen hålla på och slemma på servitriser, klämma tjejer på röven, visa erektioner på krogen, granska tjejer på gatan, eller också att män absolut inte får göra nånting alls någonsin. Och jag är ledsen att jag är helt sexnegativ iom att ni vet hur sexpositiv jag är, men snart driver ni mig till att faktiskt säga okej, nej, män BORDE faktiskt inte få flirta med någon någonsin. Om ni inte kan lära er att bete er ändrar jag åsikt och tycker att ni fan inte borde få flirta nånsin. Vet ni vems fel det är att jag börjat hata mäns närmanden, alltid? Det är mäns fel. ”Inte alla män beter sig så”, fast alltså JO, i princip alla män har någon gång betett sig så jävla gränslöst, bara det att de blandar ihop det med att inte bete sig så hela tiden.

Så nu vill jag börja bära slöja eller nåt. Jag är så trött på hela skiten. Inte ens så att män håller på att ta kontakt sådär jättemycket, men granskandet är nog. Jag undrar om det är därför jag är så förtjust i filmer som LIPSTICK, MS .45 och POSSESSION. Neurotiska kvinnor är så enkla att identifiera sig med, även om de ofta såklart framstår som exceptionella i filmens värld. Jag ser mig inte som exceptionell, jag är inte särskilt attraktiv eller intressant, jag är bara en kvinna i åldern 14 – 35.

 

* Obs, självklart förstår jag kvinnors försök att ta tillbaka makten när någon sexuellt antastat dem på nätet eller var det nu kan vara. Jag bara ogillar att det ses som att kvinnor på något sätt som grupp får mer makt för att de låtsas vara totalt obrydda när män snuskar sig.

Kommentera

