Kvinnlig neuros

Det känns som att det kanske vänder nu. Allt blir ljusare och gladare, så även förhoppningsvis jag själv. Jag vet att jag blir ljusare för fullmånen flinar matt mot mig i duschen och påminner mig om att jag reste utomlands förra sommaren.

Alla minns min tidigare bloggutmaning där jag bad att folk kollade på och recenserade diverse filmer. Min charmerande granne Magda var den enda som följde utmaningen, men hon gjorde det med pukor och trumpeter, värd minst fyra halvhjärtade följare. Wacky

Min förra födelsedag (va, nej? Det måste vara flera år sedan?) fick jag boken House of Psychotic Women av Kier-La Janisse, en alldeles utmärkt självbiografi (typ) utifrån diverse filmatiseringar av kvinnlig neuros i film. Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av feminism, film, samhälle, makt och skönhet. Snart fyller jag år igen, och jag tror jag tänker fira genom att läsa om boken och se om några filmer. Som en liten treat för mina läsare skall jag välja ut ett antal filmer som jag rekommenderar att ni skall se.

Oooh, och rekommenderar såklart även dokumentären CELLULOID HORROR om Janisses filmfestival CineMuerte. Moj bueno!

Den som inte är med mig är mot mig.

Kommentera

