Priset vi betalar för underhållning

Alla vet att jag älskar underhållning. Alla vet att jag är Odd Spångbergs största fan. Jag gillar honom genuint, på riktigt, helt o-ironiskt. Självklart är det det enda sättet man kan gilla Odd, men jag vill inte att nån skall få idéer om att jag ”gillar” något på samma sätt som folk gillar den turkiska STAR WARS-filmen. Jag gillar verkligen Odd. Och eftersom jag verkligen gillar Odd blev jag ledsen att läsa att han inte gått vidare i Mästerkocken. (Ärligt talat visste jag inte att han gått på audition – jag läser väldigt sällan bloggar – men när jag läste det blev jag ledsen.) Ni har låtit ett gyllene tillfälle gå er ur händerna, tv4 eller vem det nu är som filmar Mästerkocken! Tycker Odd förtjänar ett eget matlagningsprogram där han diskuterar politik med diverse internetpolitiker, typ som Debatt fast Odd gräddar pannkakor samtidigt. I slutet av programmet går Odd åt sidan och bryter fjärde väggen med ett vettigt sluttal, som i Jerry Springer. Varsågoda för idén, världen.

Nå. Nu börjar ju pipol diskutera detta med att folk snackar om fattigas rökning och spritning igen och jag fattar verkligen inte varför. Varför dras detta ens upp? Vad har vi med socfallens pengar att göra? De är förhoppningsvis vuxna människor, varför har vi rätt att peta på deras liv? För att vi betalar för dem? Darling, om du nu promt har ett sådant behov av att känna dig överlägsen någon kan du väl börja hänga på flourforum eller nåt, och skratta åt hur sheeple accepterar att vara slavar. Det är ändå mer konstruktivt än att hålla på och hacka på de som har det absolut sämst.

Hela diskussionen luktar halm, typ som att föra en diskussion om huruvida det verkligen är okej att invandrarna skall få bestämma att du inte skall få flagga på flaggdagar för det är rasistiskt. Varför för vi ens diskussioner på nivån ”Jamen om nån lägger 1500 kronor av sina socpengar på cigg och sprit istället för kläder till barnen, är det okej?” när detta inte är ett problem? Ni vet om att Fresh Maggots inte skrivit sin socsång som en dokumentär/tidskapsel över hur soc-livet ser ut 2016?

Soc håller nog koll så att ungarna inte svälter eller fryster ihjäl. Om ni oroar er så för barnen kan ni göra socanmälan i de enstaka fall som ni själva känner till, och känner ni till noll fall kanske det inte rör sig om ett sådant jättestort samhällsproblem. Jag minns inte att jag läst larmrapporter om att alla socpengar går till sprit istället för mat till barnen, men det finns nog skyddsnät i de fall det händer. Ingenting som gemene man behöver sitta och vrida händerna kring iallafall. Personligen tycker jag detta är ett skitbra exempel på hur folk som är extra utsatta – ofta ensamstående mammor av arbetarklassen – skuldbeläggs för att de inte utplånar sig totalt. Vaffals, röker du fast du är morsa och inte har ett fett sparkonto, usch och fy! Du skall inte lägga MINA pengar på dina själviska nöjen, du skall ge upp allt för ditt barn! ”Men jag har aldrig sagt att ensamstående mammor….” svarar nu den oempatiska idioten. ”Det är bara starkt antytt och inte utskrivet!” Ensamstående pappor som försörjer sitt barn på egen hand finns såklart, men det är knappast samhällsproblemet som utsjasade ensamstående morsor är.

Men vad har nu Odd med allt detta att göra? Mycket litet, måste erkännas. Jag bara tycker om att skriva om Odd. Men jag reagerade lite på Odds inlägg om sin superköttbulle.

Mitt intryck av Odds matlagning är att den liknade min egen under tiden jag var föräldraledig och min man var arbetslös. Vi var hemma tillsammans och jag behövde ett sätt att få tiden att gå dag ut och dag in. Vi var ju i princip isolerade och jag behövde en hobby, så jag började lägga ner orimligt mycket energi på maten. Vi var ju rätt fattiga så det blev väl inte sådär jättefint (plus att sonen åt samma mat så ingenting smakade nåt eftersom jag inte saltade) men jag snöade in på olika sorters hembakt bröd, linsrätter, vegetariska grytor osv. Odd har en köttkvarn och experimenterade med 60 olika sorters köttbulle inför sin audition på Masterchef. Vilken tvåbarnsfar har råd/tid med en sån extravagans? Svar: Odd, såklart. Och mazel tov till honom.

Överklassen lägger tid och pengar på saker eftersom de har råd med det. De har tid eftersom de kan köpa sig fria från sådant arbete som vi andra måste utföra och som är tidskrävande och energikrävande. När Lady Dahmer tar upp detta som ett problem börjar folk ilsket att säga ifrån – inte kan man säga att skatteavdrag för rika är något annat än en investering i välfärden! Nå, man kan tycka vad man vill om skatteavdrag, men faktum kvarstår att ett system inte kan byggas på undantag. Man ser en generell idé och jobbar utifrån den och vi har en viss summa att investera. Odd kan laga den perfekta köttbullen eftersom han vunnit livslotteriet, en vinst som han kan dra av, medan andras existensminimum granskas av oss, de missunnsamma.

När det gäller de som har mest i samhället är gemene man rörande ense att de arbetat hårt för allt de har. Donald Trump började med två tomma händer och en lånad miljon i fickan, ergo du kan också bli rik och odräglig om du arbetar tillräckligt hårt. Ipso facto, de som inte är rika är arbetsskygga eller dumma och kan inte förvalta de tusenlappar som soc varje månad kastar i sjön, där de snabbt förs bort av vågorna till en ö förvaldad av tobaksindustrin.

Kommentera

