Vilande i matriarkat

Jag har ju jobbat väldigt hårt i min dar. Det är inte konstigt alls att jag liksom krashar ibland. Min tanke är alltid att jag gör så mycket jag kan, så gör andra så mycket de kan och så rår vi om varann, och det är ju en jävligt naiv tanke men det funkar ju oftast. Så krashar jag ihop igen efter ett tag och samlar nya krafter. Idag kollade jag på ett klipp från Unga Föräldrar, ett tv-program jag aldrig hört talas om tidigare.

http://www.tv4play.se/iframe/video/3225093?starttime=0

Det fick mig att tänka på detta med kvinnors styrka och hemmet som ett matriarkat. Det finns ju ingen chans att ett hetersexuellt förhållande skall vara varken jämställt eller ett matriarkat i och med att vi är de människor vi är på grund av våra kön, men egentligen är det ju jättekonstigt. Kvinnor är så oerhört starka, vi är så starka att vi sliter ut oss och arbetar tills vi går sönder. Gärna med ett barn på ryggen, ett på höften och två i magen samtidigt, för ingen är så stark som en mor.

Kommer ni ihåg när Underbara Clara röt ifrån om kvinnors arbete är ouppskattat? Jag tänker ofta på det. Nu hittar jag det inte men alla minns vad det gick ut på, typ att man inte skall trasha trasmattvävning och knocka kakbak bara för att det är traditionellt kvinnligt och traditionellt dåligt betalt eller obetalt. Det är inte som att damerna av tradition är så dumma att de inte klarar av att styra världen och istället bakar för att förströ sig, men det är så det behandlas.

Det finns en tradig å ena sidan-å andra sidan-grej kring kvinnoarbete. Å ena sidan skall det ju självklart hyllas, å andra sidan är det destruktivt att hylla något som gör att kvinnor känner mer press att prestera. När friheten till att arbeta och tjäna sina egna pengar innebär att kvinnor behöver prestera hårdare på arbetet för samma lön och sedan gå hem för att driva hemmet är det svårt att se någon lösning någonstans utanför det extrema, nämligen att män behöver förändra sitt beteende. Kvinnors beteende är inget problem, det är inget problem i att arbeta så mycket man kan och rå om någon för att själv bli områdd. För att låta som en Disneyprinsessa intervjuad av en enhörning: Om alla jobbade så mycket de kunde skulle det ju inte vara någon som blev utbränd.

Jag vet egentligen inte hur en skall få männen till att arbeta hårdare. De sitter och fläskar och suger ut mitt kvinnoarbete och mitt känslomässiga arbete och surfar på min kompetens och det funkar ju jättebra för dem, så jag vet faktiskt inte ens varför de skulle ändra på något.

 

Ps. Inte min man, såklart. Jag lever ju i en jämställd relation, annars hade jag ju gjort slut. Faktiskt så gör min man lite mer än vad jag gör hemma och jag brukar få dåligt samvete för jag är så lat. Taco hej! ❤

Kommentera

