Receptet

Mina favoritbloggare är:

  • Odd Spångberg
  • Cissi Wallin
  • Summer Glamourmodell och Amanda Schulman men de bloggar ju inte längre. 😦

Ni märker kanske ett genomgående tema? Ja, jag gillar verkligen lite klass på underhållningen, jag gillar le charme discret de la bourgeoisie. Det blir så himla kul att läsa om rika människors vardag för det finns inga begränsningar hos dem. Jag minns när VANILLA SKY var het skit och Cruise cruisade Cruz så hårt att de skulle gifta sig med varandra, de träffades och förlovade sig efter ca en dag. Jag tror att detta beror på två saker:

  1. Båda är (eller i Cruise fall, var) enormt attraktiva människor. De var så jävla knullbara. När en tia vill ligga med en gratis, vill man då inte gifta sig med den personen? Jag hade gjort det, om än bara för att få skryta med det.
  2. De hade råd. När man påbörjar en relation med en person så tycker man ju alltid att personen är magisk, fantastisk, en själsfrände, någon man inte kan leva utan. Självklart gifter man sig med personen om man har råd. Man tror ju att man alltid kommer att älska personen eftersom man älskar personen jättejättemycket och det känns helt rätt.

Precis så är det med bloggarna. ”Hurra! Jag har alltid drömt om att ha en faktisk biograf hemma i mitt hus, men det har ju inte varit möjligt eftersom jag inte haft en biografvänlig yta i min centrala sjua mitt i stockholm. Men nu när vi flyttar till en fräsch villa får jag äntligen en faktisk biograf, jag har redan börjat leta efter popcornautomaten!” ”Jag skall på spadag i nevvan medan mitt barn blir passad av en inhyrd kvinna, gött att unna sig och släppa ur kristofsen lite!” Vartenda inlägg är det som att Imelda Marcos bloggat direkt från guldbadrummet.

Jag menar verkligen inte att håna eller förlöjliga livsstilen – jag hade självklart levt på exakt samma sätt om jag var gift med en person som drog in jättejättejättemycket pengar. Tvärtom vill jag tacka dessa människor som bjuder på små solglimtar till min egen vardag.

De säger att lycka inte går att köpa för pengar, men jag tror inte på det alls. Jag hade ju varit mycket mer förälskad i min man om vi inte grälat om disk, tvätt, städning eller att vi aldrig gör något roligt ihop. Jag hade ju känt mycket mer livskvalité om jag inte arbetat nio timmar om dagen, lämnat lägenheten när det var mörkt, kom hem till lägenheten när det är mörkt, tvingas leta på loppisar efter begagnade barnkläder varje helg och tvingas pyssla och måla om för att allt är så jävla fult, inte för att jag har en kul hobby. Det är verkligen jättejobbigt inte kan hyra in andra kvinnor att göra kvinnoarbetet i hemmet och inte kunna betala män för att utföra tjänster i min vardag.

Nej, nu är jag trött på detta. Är det ingen som vill att jag skriver lite om film? Jag har sett på skitmycket film. Vi kan prata om huruvida Paul Williams skjortor var ca i PHANTOM OF THE PARADISE.

3 thoughts on “Receptet

  1. Haha! Jag älskar hur du skriver! Jag både skrattar för mig själv och nickar instämmande. Du är så sjukt bra på att nyansera onyanserade debatter. Keep up the good work!

  2. Du borde följa mig eftersom jag köper arbetskraft av fattiga, svarta kvinnor och män och åker från jobbresa direkt till spat där jag vaxas och ansiktsbehandlas och går ut och äter 3-4 gånger i veckan och inte pantar flaskor (väldigt svårt att lista ur var detta kan göras) utan ställer ut dom framför ytterdörren så försvinner dem magiskt av någon garbage picker. Vi ignorerar alla street hawkers och ger aldrig något förutom vatten till gatubarnen eftersom man inte ska.

    Jag lever gott på de maktstrukturer jag är här för att motverka.

    Vad jag undrar dock är: varför golddigger-hintadet i texten?

Kommentera

