Den kapitalistiska evighetskastrullen

Här kommer ett skämt. Jag hörde att världens 1% rikaste snart kommer att ha mer pengar än de resterande 99% tillsammans, men vi kan inte klandra de rikaste för detta. De har inte gjort ett skit för att förtjäna sina förmögenheter, de har bara ärvt dem. Att sura på dem när de inte gjort ett skit för att vara de 1% rikaste i världen är därför exakt samma sak som rasism. Visst är det ett kul skämt.

Häromdagen hade vi jämställdhetstema på jobbet och självklart var jag trött och anti allt. När det var dags att ställa sig i hörn för att visa vad vi tror att könsmaktsordningen beror på ställde jag mig i hörnet Annan Anledning och förklarade att jag tror att det är kapitalismens fel. Kapitalismen könar mig och förtrycker mig och aldrig är det så tydligt som när jag måste förhålla mig till min kvinnlighet.

Idag fick jag sk ”feeling” och bestämde mig för att köpa sk ”moderna kläder”, alltså kläder som inte hänger på basicavdelningen eller finns på indiska och såklart innebar hela affären att jag återigen var tvungen att förhålla mig till hur otillräcklig jag är som kvinna. Eller kanske mer, kanske är jag osäljbar som produkt eller misslyckad som konsument, jag vet inte om jag orkar bena så mycket i mina känslor. Byxorna sade till mig att förhålla mig till att jag inte hade kvinnoform, för kvinnor ser ut såhär:

Skärmklipp

Det är som att se sig i en spegel.

När jag var kanske tretton läste jag Frida och då skrev nån jävla idiotbrud in och sade att det inte alls var dåligt att tidningen hade massa smala modeller överallt. Detta var antagligen pga kritik som jag glömt bort, men minns just detta. Det var på typ ”Lyssnarnas egna brev” där man listade ”allas” åsikter och tjejen skrev att det kunde vara värsta boosten med skönhetsidealet, för då blev man jätteglad när man slog upp en reklam och såg att man var ett halvt huvud längre och fem kilo smalare än hon på reklamen som skulle vara så perfekt, Ü.

Anledningen till att jag minns detta var för att jag då började vänta på att detta skulle hända mig, eftersom det ju var något man kunde räkna med. Typ som man väntade på att börja se ut som en Disneyprinsessa eftersom det var så tonårstjejer ser ut, men man bara växte upp och såg ut som Mrs Potts. Nu känns det ju bara som att hela kroppen är något som man tvingas förhålla sig till som ett misslyckande, även om jag inte har kontroll över min genetik. Jag kommer ju aldrig att bli modell eftersom jag inte är ett halvt huvud längre och fem kilo smalare än tjejen på den bilden – jag är antagligen två-tre huvuden kortare och kanske 30 kilo tjockare, och så kommer jag ju alltid att vara. Rent praktiskt vet jag givetvis att jag är kvinna och att jag inte misslyckats med något, men budskapet är ändå klart – kvinnor ser inte ut som jag, kvinnor passar i jeansen på ett sätt som jag inte gör, och därför misslyckas jag i att vara kvinna. Det är så svårt att värja sig emot.

Under jämställdhetsarbetet svamlade jag om att det var kapitalismen som bar ansvaret för samhällets könsmaktsordning, men det är svårt att sätta ord på. Det det handlar om är ju struktur som är så internaliserad. Vi talar dagligen om vad som är naturligt = bra och sunt när det gäller kroppen, men skippar att kräva att naturlighet och sundhet reproduceras på större nivå, därför att hälsa är en del av det kapitalistiska samhället vi lever i. Hälsa är en produkt som man kan köpa, och man köper den genom knullbarhet. Jag är ju till exempel rätt sund, jag mår bra, jag har bra kondis, allt är bra, men ändå är min kropp ett tecken på att jag inte uppfyller minimumkraven som konsument och därmed människa, men inget naturligfreak* tar upp hur jävla onaturligt det är att vi skall leva i ett samhälle där konsumenthets reproduceras till en evighetsmaskin som drivs av ångest och mindervärdeskomplex.

Så jag får väl fortsätta att handla på affärer som spelar Enigma dårå. Alltid så bisarrt att se hur folk kan hurra över den fria marknaden som en barometer över folks privata och unika önskemål, en isolerad mätare över tillgång och efterfrågan, och bara ignorera hur korta, tjocka, halta och lytta verkligen ser ut som fan i de största kedjornas produkter. Nästan som att de egentligen sålde något annat? Hmmmm…

 

* Utom hippies, bläää.

Kommentera

