Hej hej! Nu tänkte jag blogga igen

Tre saker: 1. Jag tänker börja alla inlägg med ”alltså” för det är så jag tänker börja mitt sommarprat. 2. Jag avsäger mig rollen som ”den som tränar” efter att ha blivit helt huggen i ryggen av min egen kropp efter tre veckors muntra slappveckor. Varsågod för grundkonditionen, HORKROPP. Aldrig mer, säger jag bara. 3. Det kommer bli mycket blogg om hur sött mitt barn är. Lyllos er, för han är så himla söt. (Om det nu blir nån blogg alls. Kanske blir det bara blaj i två avsnitt och sen ingenting. Investera gärna både känslomässigt och ekonomiskt i mig.)

Jaha, vad har jag stört mig på då? Nu har jag ju avsagt mig sociala medier, så det jag stört mig mest på är sådant jag inte kan förändra, typ sådant som tillhör viktiga livsval. Men som vanligt är det alltid nåt som lyckas slinka förbi så man sitter där i facebookchatten och rantar som en galen. Det började som en enkel irritation över ångesthetsen som härjat sedan alla som läste Konsten att vara Ela växte upp och reinventade sig själva som manic deprimerade pixie dream girls och slutade med ännu ett raseriutbrott över den späda kroppen som kastmärke över vem som är okej att satsa på.

Ni har väl läst Konsten att vara Ela? Författaren kom och läste lite ur den när jag gick på gymnasiet. Jag minns följande: hon rekommenderade inte att man blev författare för det var svindåligt betalt. Hon fick typ 20 000 för en bok, vilket kan låta mycket men är ju i praktiken många månadslöner. Jag minns även: Kapitlet hon läste ur boken. Ela talade i telefon med sin mamma. Mamman frågade om Ela trodde nya brorsbarnet skulle bli en pojke eller flicka, Ela sa ”En hermafrodit”, mamman brast igråt och bröt ihop för att Ela var så Elak och Ela fick ångest.

Genomgående tema: Ela är smal, attraktiv, lite konstig samt otrevlig och vidrig mot alla och har ångest. Elas mamma och pappa skilde sig när hon var tjugo år gammal vilket gör att hon inte kan befinna sig i möblerade rum. Känns lite som att det handlar om att Ela letar efter en ursäkt att få bete sig skitelakt men egentligen behöver hon ju ingen för hon är smal. Det är ju fullkomligt oacceptabelt att någon kallar en nyförlöst kvinna för en lakterande tjockiskossa, men i Elas mun är det okej. Hade hon varit tjock och oattraktiv hade ju ingen brytt sig om att försöka hjälpa henne, men just detta att hon är smal gör att hon tydligen är värd att satsa på (icke-sexuellt).

Blir sur.

Kommentera

