Som Kleopatra. Jättesnyggt!

Jaha. Så fick jag äntligen tid att gå till frisören. Eftersom jag älskar att vara lite unik föredrar jag att klippa mig på väldigt billiga frisersalonger i hoppet att de i hemlighet är mycket mycket bättre än alla dyra salonger, och dessutom orkar man ju inte hålla på och styla och greja som de gör i salongen ändå så håret hänger ju bara där som en död hund över skallen efter första tvätten helt oavsett om klippningen kostade 130 kr eller 980 kr.

Min frisör tar 130 kr och är ofta helt okej. Det är den typen av frisör som har stora synliga rör i taket, hårtidningar från åttiotalet och strategiskt placerade svenska flaggor, upphängda som vitlök för att skydda mot arga mordbrännande nazister. Jag gör alltid samma klippning: ta av kanske 4 cm, klipp upp det lite för volym och trimma runt ansiktet. Det brukar se ut typ såhär:

Jag har ett karaktärsfel, mina damer. Jag är väldigt orolig för att såra människor, särskilt människor jag inte känner. Jag är extra känslig hos frisören där jag känner mig utsatt och i underläge. Frisören vet nog vad hen gör, tänker jag alltid och hoppas (igen) på att bli glatt överraskad av resultatet. Ni förstår nog var jag vill komma. Följande dialog utspelades:
Frisören: ”Hej. Hur vill du klippa?”
Jag: ”Jo, jag tänkte ta av litegrann, ungefär såhär mycket (måttar ca 4 cm mellan fingrarna) och…”
Frisören: Så klippa av såhär mycket (visar 12 cm hår) och klippa HELT RAKT. Som Kleopatra. Snyggt!”
Jag: ”Mja, det blir nog lite väl mycket…”
Frisören: ”Men klippa HELT RAKT. Ja, snyggt! Det blir fint.”
Jag: ”Öh… Hm…”
Frisören: ”Titta, det kommer bli precis som jag har. Titta, tycker du inte jag har fint hår?”
Jag: ”Jo, jo, jättefint…”
Frisören: ”Jag hämtar plattången, detta kommer bli fint. Vill du ha kort lugg?”
Jag: ”Nej nej nej nej nej. Nej.”
Frisören: ”Nej, då klipper vi inte alls runt ansiktet, sparar ut så hela håret får samma längd. Snyggt!”
Jag: ”Hår växer, Lisa. Hår växer. Tänk på dina armhålor. Hår växer jättefort.”

 

Det blev inte bra, mina damer. Det blev åt helvete. Jag ser ut som Javier Bardem i ansiktet. Varför måste jag vara så idiot? Mitt huvud ser ut som en knappnål med draperi.

6 thoughts on “Som Kleopatra. Jättesnyggt!

  1. Tyvärr, en okej klippning kostar femhundra spänn. Jag vet vad jag talar om. Med förbehåll för att allt klär en skönhet som dig!

  2. 🙂 Exakt detta är anledning till att jag inte varit hos en frisör sedan 1995. Flätar det amish-style istället & kapar slitna toppar med kökssaxen. Billigt och snyggt. Billigt i alla fall.

  3. Jag kan nog inte komma ihåg en enda gång då jag inte gått från frisören och tänkt ”Jag kan nog fixa till det hemma sen.”. Oftast är det inget fel på klippningen utan bara stylingen. Jag får samma knepiga styling av ALLA frisörer jag varit hos sedan jag började klippa kort hår.
    Sedan är det alltid ett problem när jag slänger fram ett kort på den frisyren jag vill ha och får svaret ”Jaha, som den fast mer feminin då?”. För jag är tjej och därför vill jag inte ha en praktiskt frisyr – tydligen vill jag ha en som måste tvättas, fönas och stylas varje dag.

  4. wow, jag hade lätt kunnat skriva exakt samma inlägg. för några år sedan skaffade jag dreads ENKOM för att jag var så trött på frisörlotteriet. det är fan ett problem i kåren men icke tillförlitliga frisörer. pris är INGEN garanti, priset gör det snarare mycket värre när det blir helt uppåt väggarna fel för att människan har svårt med lyssnandet eller helt enkelt inte kan klippa, eller inte vet sina egna begränsningar. the stories som jag har om frisörer alltså! evigt krig. bästa klippningen har jag fått i lilla sollefteå av en extremt noggrann elev, hon snofsade till min snagg och hånskrattade inte åt min anordning med lugg som höll upp en tofs med fem dreads mitt på huvudet. ja där är nästa grej, en frisör som rynkar åt näsan för dreads kan ingenting om hår, därför oroväckande att många frisörer verkar rent äcklade av dreads.

    sist jag klippte mig tyckte jag att jag såg ut som nalle knutsson, la upp en bild av honom som profilbild på fejjan och SYRRAN SÅG INTE SKILLNAD!! då får man bara skratta åt eländet.

Kommentera

