Filmutmaning v 2.1

Jaha, mina damer.

Jag funderar på att dra igång min bloggutmaning igen. Min bloggutmaning är, som mina gamla läsare kanske minns, ett försök för Lisa att sprida alternativkultur till sina tre läsare. Det funkade ett tag – två-tre läsare (dvs 75-100%) följde utmaningen tills den dog självdöden, och nu funderar jag på att dra igång den igen.

Det finns miljoner filmer med intressanta teman eller som agerar vittnen över en tid och kultur som idag totalt glömts bort. Blaxploitationfilm, t.ex., är ju ett fenomenalt intressant samhällsfenomen, då man för första gången gjorde film för och med (och ibland av) afroamerikaner. Cyniskt? Javisst, exploitation är ju inget om inte cyniskt, kommersialism och försäljning av underhållning är cyniskt, och ändå står ju dess meriter fortfarande! Det görs inte idag på samma sätt – filmerna visar en rasistisk vardag och poc som uppmanar varann att slå tillbaka, slå sig ur ghettot där de föds, plågas och dör. Åh, jag blir helt peppad bara jag tänker på det!

Är det någon som skulle vara intresserad?

One thought on “Filmutmaning v 2.1

Kommentera

