Är det tomten som kommer?

Såhär är det:

Jag har av olika anledningar inte haft tid att träna på ungefär 5 månader. Jag promenerar till jobbet (när möjligheten finns cyklar jag hellre) men annars blir det inte mycket till motion. De olika anledningarna till detta inkluderar:

  • Jag jobbar mycket beordrad övertid vilket gör att träningspassen är över när jag lämnar jobbet.
  • Jag har ett barn hemma som jag vill se när jag inte tränar, då tiden med ungen annars blir glada 20 minuter om dagen.
  • Jag är förkyld ofta.

Resultatet av min stillasittande livsstil, många koppar te med honung mot halsont och sund aptit (varför äter jag chips när jag inte kan känna smaken? som att sitta och knapra på gamla urtvättade mjölkpaket) är en, i mina ögon, rund och lite dallrig kropp. Ingen fara här – jag kommer i kläderna (åtminstone de jag köpt efter min graviditet), jag mår ganska bra, men känner att det måste finnas några genvägar till den där kroppen som alla skall ha. Kanske borde jag dieta? Kanske borde jag försöka äta mindre? Vem vet. (Okej, nej det borde jag inte.)

Mest av allt önskar jag såklart att jag kunde gå och träna tre gånger i veckan som jag brukade, så jag hade kondition och energi, men det kommer bara inte att hända. Det går inte att prioritera mina energinivåer över tid med mitt barn när jag ser honom så himla lite. När han hör att jag kommer i dörren om kvällarna gissar han numera på att det är tomten som kommer, innan han ropar efter mamma. Det kan ju inte vara ett bra tecken.

En rolig historia, förresten. En gång för länge sedan gick jag till gymmet och tränade, och sedan när jag skulle byta om kom jag på mig själv med att vara helt vidrig mot en annan tjej som stod och kämpade med jeansen. Hon hade jättefula trosor på sig och var uppenbart för tjock för sina byxor, och först tänkte jag ”Åh, så skönt att jag inte är sämst här! Och skall man visa sig i trosor inför andra kanske man inte skall ta sina absolut fulaste menstrosor i grådaskfärg för att öka likheten till en harpunerad val”. Sedan kom jag på mig själv och tänkte ”Men Lisa, hur tänker du nu? Hon försöker iallafall, alla blir svullna efter träningen.” Och så vände jag mig lite om för att le mot tjejen, och så insåg jag att det var jag. Hela omklädningsrummet var fullt med speglar och jag hade sett mig själv i en vinkel jag inte var van vid, helt enkelt. Så kan det gå. Jag är glad att jag inte är så elak längre.

Såatte… tips?

6 thoughts on “Är det tomten som kommer?

  1. Sjukt svårt! Jag har egentligen tid att träna nu med det blir inte av ändå. Har satt ett startskott om 1,5 vecka och fram till dess pågår projekt späkning (= 2 veckor kombo av 0 kolhydrater+pyttelite kalorier). Sen är tanken att äta massvis och skaffa lite muskler. Vi får väl se hur det går…

    Men enda anledning till att jag hinner träna är att jag har barnen varannan vecka, jobbar natt (ledig fler dagar eftersom jag gör långa pass och jobbar bara 80%) och så lämnar jag i väg minstingen till dagmamman några dar den veckan jag är ledig.

    Det enda jag kan komma på är att köra korta högintensiva pass på lunchrasten. T ex intervaller på löpband i 20 minuter typ 2-3 ggr i veckan och sedan kanske du hinner med ett rejält helkroppsstyrkepass på helgen med stora övningar där du tränar flera muskelgrupper samtidigt. Mitt gym är öppet till kl 01 och en kort period tränade jag sena kvällar när ungarna lagt sig men det var svårt att hålla motivationen uppe den tiden på dygnet någon längre tid.

  2. Ett sätt att klämma in träning som man egentligen inte hinner (eller orkar) med är att köra korta, korta pass på bara några minuter hemma varje dag. Tex en tabata-cirkel eller två (8×20 sekunder med 10 sekunders vila emellan, finns massa förslag på övningar på nätet) eller någon (gratis)app med kortprogram tex ”daglig workout” eller ”7-minutes”. Gör väldigt mycket för välbefinnandet – man får i alla fall känslan av att man tränat 😉
    Annars tycker jag man ska vara snäll mot sig själv när man har små barn och försöka skita i en del av omvärldens krav. Du går till jobbet – jättebra med vardagsmotion! Allt eftersom barnet växer kommer du att få mer ork och tid för dig själv och chans att få in mer träning i schemat.

  3. Skaffa dig ett jobb du hatar där du ständigt känner dig understimulerad, tappa aptiten så att du ingenting äter, ligg sömnlös på nätterna och fundera över hur du ska hitta ett trevligare jobb och överlev på 3-5 timmars sömn i månader, tappa 10 kg på ett år utan ”ansträngning”. Worked a treat for me!

Kommentera

