Anledningarna

Åsiktsregistret studerar till läkare. Det innebär att många av hennes klasskamrater (hehe) är övre medelklass samt bor borta från städerna de är uppvuxna. Hon berättade för mig att hennes kamrat en gång, när hon klagat över omaket och kostnaden över hyrda studentrum, förvånat suckat och frågat ”Men du, varför köper du inte bara bostad?” Frågan var alltså inte ställd i meningen ”Varför investerar du inte i en bostad?” utan snarare ”Har du inte tänkt på att det är mycket enklare och billigare det är att köpa? Varför har du inte köpt en bostad?”, som om anledningen till att folk hyr är för att de är för korkade för att fatta att det är bättre att köpa.

En lustig/skrämmande anekdot som verkar upprepas överallt. Men varför skaffar du inte bara ett nytt jobb? Men varför talar du inte bara om för chefen vad du tycker? Men varför köper du inte bara en ny soffa? Du måste älska att gå på loppis, själv orkar jag inte utan köper bara allt nytt för det tar mindre tid. Inte? Men varför har du inte köpt nya kläder/skor/leksaker/böcker/möbler/inredningstjosan/dylikt till barnet? Ett par hundralappar, herregud! Men varför köper du inte ekologisk, närodlad mat från bönder och vilt från jägare, det blir billigare i längden? Varför köper du inte en ny cykel istället för att hålla på och laga den gamla, det blir billigare i längden.

Är folk verkligen så totalt utan empati, så totalt verklighetsfrånvända, att man inte förstår varför folk gör sådana här saker? Personligen fattar jag inte hur folk överhuvudtaget klarar av att leva värdiga liv, never mind ha tid/råd att gå och träna, råd och ork att ta hand om ett hem. Vi skall fan prioritera allt i livet – oss själva, vår hälsa, vår familj, mat, fritid, arbete…. Hade jag prioriterat träningen framför mitt barn hade jag haft energi nog att arbeta längre timmar vilket gett mig mer pengar att köpa bra mat för, men då hade jag å andra sidan levt i ett hav av sorg.

3 thoughts on “Anledningarna

  1. Perspektiv saknar en stoor del av tiden. Det märker man ju. Som att alla antar och förutsätter att jag har körkort. Vad kostar ett körkort? 15-20k? Att folk hostar upp såna pengar för att ta körkortet, javisst, men vad i helsike, jag förstår -verkligen- att inte alla har råd med körkort. Men det är alltid samma visa. ”Men jag har ju” låter det. Som om det skulle vara självklart för alla andra, allt det där som just den talande personen kan/vet/har gjort.

    • Jag har inget körkort pga inga pengar att skaffa körkort och sedan inga pengar att ha bil. Får också väldigt ofta kommentarer typ ”nu ångrar du allt att du aldrig tog körkort!” när jag klagar över dyr, usel kollektivtraffik som om jag bara survalt att inte skaffa körkort för att vara lite unik.

      • Ja, folk verkar resonera som att det är någon slags trots som råder om man inte har körkortet. Märkligt, tycker en annan.

Kommentera

