Inget kvar utom lukten

Om det här med att vara kvinna/människa/väl avrundad karaktär.

Jag har flera expojkvänner, f.d. vänner och f.d. älskare. De flesta av dem är väldigt lite att hänga i granen, och att bläddra bland fyra år gamla facebookkonversationer med de här människorna är både underhållande och skrämmande. Bara det faktum att jag överlevt är liksom ett mirakel, bara det faktum att jag inte blev mördad, att jag kom undan så billigt som jag faktiskt gjorde. Inget HIV, ingenting – fullt frisk och lycklig. Inte för att avslöja för mycket av mitt liv, men jag är ganska glad över hur mycket jag tydligen glömt. Alla mina erfarenheter finns kvar även om jag glömt dem, alla dåliga val och idiotiska idéer jag haft, jag är resultatet av allt det där, och det gör mig till en mindre attraktiv karaktär.

Igår när jag var ute och gick i vinterkylan kände jag lukten av min bh genom jackan. När min bh behöver tvättas luktar den aprikossylt, men på ett sätt som gör att ögonen tåras när man kommer för nära tyget, aprikosylt med lök. När jag och mina syskon var små var vår favoritsång In the Hall of the Mountain King av Grieg. Trots att det tar lång tid att förändra sin vikt speglar jag mig varje dag och försöker se om min kropp förändrats pga nyligen uppäten mat eller träning. Jag har premenstruella hormonsvallningar två veckor i månaden, jag har två-tre ställen på kroppen där jag får ett freakhår, jag ligger nästan alltid vaken ett par minuter och tänker på hur mycket bättre jag har det än vad jag väntat mig och antagligen förtjänar.

Varför finns det inte sådana karaktärer? Varför finns jag ingenstans? Jag menar, har du läst ”daVinci-koden”, låter jag som Audrey Tautou? Nej, jag låter helt vidrig, men det är jag inte. Alla är så, och ändå finns jag fan ingenstans.

I ett samhälle där kön är allt skall jag alltså identifiera mig med karaktärer utan bakgrund och med späda kroppar där man kan nå runt midjan med fingrarna. Det finns inte en man på denna jord som kunnat nå runt min midja med sina fingrar sedan jag var fem år gammal.

Kommentera

