Tjejer som väljer när man ligger

Som kvinna med hett blod finns det få saker jag stör mig på som när man hör att kvinnor minsann väljer när man ligger. Det är en viss slags machogris som försöker bevisa sin omättliga potens med klagomål att damerna minsann sitter på alla kort rörande sexlivet och att de själva utan att tveka skulle knullat ner penis* till köttfärs om de bara haft en partner med liknande sexdrift, att om man kastat en skinkmacka genom rummet hade de knullat den två gånger innan den slår i golvet. Kvinnor sitter på makten eftersom män vill knulla allt.

Tanken om överpotenta män är släkt med många andra patriarkala idéer; slut shaming, kvinnors sexualitet som något som ges snarare än något man upplever, våldtäkter som något män inte rår för, kvinnor som för sitt eget bästa ges rådet att vara kyska, knullbara men inte för knullbara, sexuella utan att bli vulgära… listan kan göras hur lång som helst. Män som påstår att kvinnor alltid har makten över sexet har tydligen aldrig upplevt den riktiga världen, där man ofta är trött, mätt, full, ledsen eller distraherad, och man helt enkelt inte är kåt, eller också är dessa tillstånd bara något som händer kvinnor.

Är det enklare för tjejer att få ligga? Mja. Slut shamande och sådant gör ju ofta att damerna är trögare att ha vilt och tokigt sex, men methinks att det också är lätt att skrävla med hur på man varit om bara damerna släppt till när man sitter i den trygga vetskapen att ingen säkerligen kommer att syna ens bluff. Jag känner damer vars knullkompisar spenderar alla sina dagsljustimmar med att förklara hur bra damer har det som har all makt över sex, och alla timmar efter att solen gått ner med att inte ligga med sina kåta dambekanta. Alltså, hur vanligt är det med sådana här samhällssanningar som aaaalla vet, där man fucking lever i ett motbevis men fortfarande kan sitta och skrocka över hur sant det är?
Lisa är trött nu. Jag är trött och orkar inte lägga tänka lika mycket som jag velat, jag orkar knappt ens klia mig på min konstiga nya hudallergi. Men jag brinner för det här ämnet. Är det ingen annan än jag som upplevt hur jävla jobbigt det är att vara kvinna i ett heteroförhållande och vara den med högre sexdrift av de två? Självklart, det är jättemånga som känner igen situationen. Skammen i att vara okvinnlig och oknullbar lägger ett extra lager vidrighet på den sexuella frustrationen.

* Självklart vet jag att inte alla män har en penis, men de män jag oftast hör hoande om sin sorg över kvinnors frigiditet har det oftast (kanske, jag har inte kollat).

7 thoughts on “Tjejer som väljer när man ligger

  1. Is there…samtidigt som jag är alldeles för hårt fast i normen att det är mannen som ska ta initiativet, i kombo med låg självkänsla – och har känt mig som ett freak när jag har velat mer, oftare, längre, mer ”utstuderat” och ”experimentellt” än de män jag haft relationer med. Återigen ett lysande exempel på ”damned if you do, damned if you don’t”.

  2. I mitt förhållande så är det tvärtom. Jag har gärna sex varje kväll… och kanske på morgonen om det är helg och vi ligger i sängen tillsammans… eller på vardagsmorgonen om jag typ vaknar 06.30 och inte behöver gå upp förrän efter sju… eller någon gång efter vårt kvällssex om det har gått en stund och lusten liksom kommer tillbaka. Kort och gott: min idealbild skulle vara sex typ två gånger dagligen. Min pojkvän har efter att ha varit ungefär likadan gått in i ett läge där han nöjer sig med 1 gång, typ fyra – fem gånger i veckan.
    Så i vårt förhållande så är det ju inte jag som sitter på bromsklossen och det är mig han måste ”mjuka upp” för att få till det. Det är ombytta roller.

    (Fast jag försöker ju inte aktivt få honom att ligga. Om han inte är intresserad av att ligga och visar det/säger det när jag försöker gå vidare med lite mer avancerat hångel/frågar så säger jag ju ”okey” (okej, jag erkänner, ibland gör jag putläppen) och slutar och återgår till inte-lika-sexuell-kroppskontakt… vilket inte många män har vett att göra)

  3. Jag måste bara säga tycker många av dina inlägg är oerhört bra. Du sätter ord på saker som jag tänkt, men inte formulerat färdigt i huvudet. Läste ditt tidigare inlägg om porr, riktigt tänkvärt, nyanserat och genomtänkt.

      • Du har inte funderat på att få vissa av texterna publicerade i ett större sammanhang?
        Inlägget du skrev om porr är ett sådant inlägg som jag tycker fler borde läsa.

        Fick ganska nyligen upp ögonen för din blogg. Har tidigare läst en del andra feministbloggar, men känt att vissa saker har det generaliserats mycket kring och det har inte blivit så mycket nya infallsvinklar kring en del saker. Särskilt kring frågor rörande sex. Man har tillslut nästan känt sig lite indoktrinerad när det gäller prostitution om hur fel det är.
        Tycker det är viktigt att kunna se och ta till sig nya infallsvinklar. Själv är jag inne i BDSM-sfären och det har för mig verkligen varit en ögonöppnare om hur olika vi ser på sex och hur vi känner kring det. Sex känns inte lika laddat för mig längre, utan mer avslappnat.

  4. Vet vad du menar. Min sambo har en mycket lägre sexdrift än jag har, sist vi hade sex så hade det gått FYRA MÅNADER sedan vi sist låg på något vis. Nu har det gått ungefär tre veckor sedan det tillfället också… Han har i och för sig en sjukdomshistoria trots sin unga ålder (testikelcancer), som gör att känseln är nedsatt och kuken inte vill stå upp alla gånger även om han vill det. Problemet blir dock att han trots att han är feminist och fattar att allt inte handlar om kuken, är så fast i penetrationsnormen att det inte blir något alls om den inte är hård.
    Jag går dagligen runt med extrem frustration över min egen kåthet, känner mig som ett galet sexmonster och känner framför allt ilska över att han inte kan ta sig över den tröskeln som heter mansideal/penetrationsnorm för min skull. Det är ju inte så att jag någonsin skulle tvinga honom till något, och just därför blir detta en balansgång och en enorm bromskloss i vårt förhållande. Jag skulle kunna ligga varje dag, det är inga problem för min del.
    Jag kan också erkänna att jag gråter nästan varje dag över detta, för det mesta när vi ska sova och jag försöker få till lite hångel osv men han reagerar med att säga god natt och vända sig bort från mig. Men efter snart två år med denna berg- och dalbana sexuellt (som blivit värre) och samtal som inte lett någonstans har jag nästan gett upp. För vi har pratat om det men han kan ändå inte ta sig förbi det där och inse att sex inte bara handlar om ‘den allsmäktiga kuken’ (Ja ä inte bitter…). Trots att vi har ett sådant jämställt och fantastiskt liv i övrigt, så är vårt sexliv ett skolboksexempel på maktstrukturer i heterosexuella förhållanden. Och det gör mig så ledsen.

Kommentera

