Snälla killen

Jag har fått lite kommentarer om min sons hår. Låt mig påminna hur sonens huvud ser ut i normala fall ser ut/skryta med mitt vackra barn:

Världens fucking bästa unge.

Min svärfar tyckte att jag gjort ett dåligt jobb på min klippning, min svärmor hoppas att jag låter hans hår växa till en Björn Borg-frisyr eftersom hon alltid haft en grej för Björn Borg (lite äckligt, kan man tycka). Senast var det en främmande herre på bussen som länge och väl satt och klappade på lilla stumpan och förklarade för mig att det går så snabbt, snart kommer jag inte kunna släppa ut henne eftersom en så söt liten flicka kommer ha en svans hemska pojkar efter sig, hahaha. Jag var politiskt korrekt och sa att jag alltid hoppats att han skulle bli bög, så det vore så roligt så. Då tyckte gubben att jag gjort ett dåligt jobb med den stadige lille herrns klippning och undrade varför i hela friden han hade så långt hår.

Faktum är att det är hur svårt som helst att klippa barn. De har noll dödsrädsla och noll fåfänga och noll tanke på att det gör förbannat ont att få en sax i halsen eller i örat.

Jag klippte sonen igår. Det blev inte bra. Det är tur att hår växer, annars hade jag lagt ut honom på en kyrktrappa.

IMG_0233Framförallt är jag sugen på att ställa ut honom på kyrktrappen när det är läggdags och hans 20 minuter med diverse youtubebussar är över.

NaaaawHur känner ni andra rörande mammor och barn, förresten? Jag har en granne som verkligen inte tycker om mitt barn och som ofta, gärna och hjärtligt berättar hur dum jag var som skaffat barn och hur mycket sämre livet är efter att man blivit förälder. Det här med att hylla mammalivet och vara självbelåten mot barnfria…. hur sant är det egentligen? Det stämmer kanske absolut, men jag tycker bara jag hör åt andra hållet – hån om hur fåniga morsor är, samt andfådda försök från diverse mammor att klargöra att de minsann är lika coola som barnfria. Jag är en av dem.

Det kan inte bara vara jag som får kommentarer hela tiden från barnfria, kommentarer om mitt hemska liv och gliringar om hur härligt det är att vara spännande barnlös? Jag kan ju givetvis bara utgå från min egen erfarenhet, men är det inte väldigt ocoolt att vara mamma? Vi får enorma mängder skit och hånas över allt från ohippa kläder till ohäftigt liv, och det är faktiskt ganska sällan man här om hur enormt det är att vara förälder. Det är liksom lite skamligt att bara vara vanlig, tråkig morsa – man skall vara dubbelt individuell för att bevisa att man faktiskt fortfarande är grym, trots barn.

Ja, jag har medvetet skrivit ”mamma” istället för ”förälder”. Det är inget fenomen att pappor är uppslukade av barn. Au contraire. Förutom sonens pappa, såklart. Han har blivit hånad av både hemlösa knarkare och sin familj för sitt omanliga pappaskap.

Hahahahaha! Hahahahahaha! Hahaha! Hahahahahahaha!

10 thoughts on “Snälla killen

  1. Jag vet inte varför du får såna kommentarer.
    Jag har inga barn och skulle absolut inte säga så till någon som har barn. Det är ju en rätt knäpp grej att säga till folk att de har det hemskt även om man tycker det. Barnlöshet/frihet innebär ett brott mot normen och som något många har svårt att acceptera att man kan vara frivilligt som kvinna Människor pratar bakom ryggen om varför man inte kan få barn, man ses som egoistisk och ens beslut ifrågasätts väldigt ofta. Jag har fått höra att jag måste tycka att det är något fel på mig eftersom jag inte vill föra mina gener vidare.

    Jag håller med om att Mamma har låg status och kanske det töntigaste man kan vara men samtidigt så kopplas mycket ”kvinnlig styrka” ihop med moderskapet. Att vara en bra mamma kanske inte ses som tillräckligt men är ändå ett krav för att vara en fulländad kvinna.

    Även om jag själv inte säger sådana saker till mammor kan jag inte låta bli att ta åt mig. Jag känner att jag behöver förklara mig (se ovan 🙂 ).
    Som mamma får du höra att ditt liv är hemskt som barnfri får jag höra att mitt liv är fattig. På ett personligt plan kan jag förstå att människor gör så här för att rättfärdiga sina oåterkalleliga beslut. Som feminist kan jag tycka att det bara är två sidor av samma patriarkala förtryck och nedvärdering av kvinnor. Hur vi än gör är det fel.

    • Det verkar ju alltid att kvinnlig styrka handlar om att vara totalt självuppoffrande. Manlig styrka handlar typ om att arbeta, göra karriär, stå ensam, blah, kvinnlig styrka handlar om att torka mjölk från golvet varenda dag. Jag tror absolut att det faktum att moderskap är norm är för att kvinnor skall vara förminskade till städare/uppoffrare.

  2. Har inte fått kommentarer av varken det ena eller andra slaget kring att vara mamma. Själv tycker jag bara att det är skitskönt att kunna skylla mitt till synes tråkiga liv på att jag är förälder. Var tråkig redan innan men kände mig då tvungen att festa till det ibland, vilket jag nu slipper och det är så skönt så 🙂

  3. Jag har tre (vuxna) barn, när de var små fick jag aldrig några sådana kommentarer men jag tycker att det verkar ha blivit vanligare på senare tid, tom jag får dem nu fast det är LÄNGE sen jag verkligen hade _barn_. Förstuckna påståenden om att jag nog ”egentligen” hellre hade ”gjort karriär”, eller hur jag ”hållits tillbaka” av att vara hemmafru/mammaledig i sju år – av alldeles egen fri och medveten vilja…. Jag vet inte jag, trots att majoriteten av de barnfria som kläcker sådana kommentarer påstår sig vara sååååå nöjda med sitt barnfria liv andras den sortens uttalande (utan vare sig förekommande eller påföljande samtal) nån slags…..avundsjuka?

      • Måhända, och jag har inte forskat vidare i det. Förunderligt bara att ta sig rätten att (för)döma mitt liv när jag aldrig ifrågasatt deras beslut. Måste naturligtvis också förtydliga att de jag tänker på här är de (få) som sagt något till mig personligen, inte barnfria människor generellt.

    • Varför skulle någon som valt att inte skaffa barn vara avundsjuk på dig? Är inte det ett väldigt förmätet antagande?

  4. Du tillbringar kvällarna med att titta på neoplan-bussar på Youtube, jag med att titta på dokumentär om Medeltidsveckan på SvtPlay. Jag ser inte varför någon skulle vara avundsjuk på den andra.

Kommentera

