Sök hjälp gemene man, för helvete.

Hej! Här kommer lite roliga fakta om våldtäkt: Visste ni att det finns män som våldtar kvinnor i länder där kvinnor inte får visa håret eller ansiktet eller händerna? Visste ni att män våldtog kvinnor i Sverige under en tid då man inte fick visa benen och innan man bar kosmetika? Visste ni att det finns män som våldtar kvinnor som de inte hade någon anledning att våldta eftersom kvinnorna glatt skulle legat med dem under andra, icke-våldtäktiga omständigheter? Visste ni att det är helt sjukt att ha sex med folk utan medgivande, helt oavsett hur kåt du är?

Svenska Dagbladet skriver en riktigt usel text om hur världen ”egentligen” ser ut och hur kvinnor är smarta om de ”förebygger” våldtäkt genom att klä sig i androgyna slacks. Johanna Sjödin skriver om fenomenet och får genast en herre som förklarar hur det egentligen står till. Det står egentligen till som så att ett visst utseende (rumpor i byxor, röda läppar, byst, lår…. jag har allt detta, herregud jag är en vandrande uppblåsbar Barbara med Rape Me-skylt på magen!!) kan vara triggern som orsakar våldshandlingen och därför bör kvinnor vara medvetna om detta och lägga upp sina liv därefter. Realism

Inte så att man måste sluta bära vissa kläder (inte byxor, inte kort kjol, inte tröjor som avtecknar bysten, inte röda läppar… en burka vore kanske på sin plats?) men man kan gott vara medveten om att man litegrann faktiskt uppmuntrar till våldtäkt på ett visst sätt iom att man själv väljer att provocera med klädsel som kan vara hårstrået som knäcker kamelens rygg när mannen överlade våldshandlingen. Alltså: mannen överlägger våldshandling, väger lite fram och tillbaka om han kommer våldta, mjaaaaa och sen ba KOLLA DE DÄR LÅREN de ropar åt mig att komma in hur kan jag säga nej??

Förlåt mig, mina herrar (de damer som våldtar glömmer vi pga diskuterar endast damkläder + heteronormen) men om det är så att ni är osäkra på huruvida ni orkar stå emot lusten att sexa med folk när ni blir upphetsade över dem så borde ni verkligen söka hjälp. Det är inte normalt att inte kunna behärska sin sexuella upphetsning om det går ut över andra. Det är onormalt och osunt, och för er egen skull bör ni söka hjälp att hantera dessa känslor. Problemet är ju inte att damer bär shorts, problemet är att herrarna tror att det är sexuellt samtycke att bära shorts. Och då är det herrarna som borde försöka ta tag i situationen.

Det finns väldigt lite som tyder på att kvinnors klädsel har något som helst inflytande över huruvida man blir våldtagen eller inte. Däremot finns det väldigt mycket som tyder på att bortförklaringar till varför man våldtar ökar folks känsla av att det är okej att våldta. Det innebär att dessa varningar om ”åh, tänk nu på att världen ser ut som den gör och män är bestar som inte kan kontrollera sig!” ökar våldtäktsrisken. Och vad värre är: den synen gör så att vi tvingas leva våra hela liv i rädsla, den genomsyrar hela våra liv. ”Men det är bara realistiskt!” Nej, det är det inte. Det ökar rädslan för våldtäkt, men det finns inget du kan göra för att undvika att bli våldtagen. Att bära byxor eller ha läppar är inte likställt med att lägga sig naken på en Hell’s Angels-bar, att leva ett normalt liv med normala kläder och normala situationer är inte detsamma som att leva idiotiskt risktagande.

Om du vill göra världen till en bättre, säkrare plats där kvinnor blir mindre våldtagna, vägra att ge vänliga tips till folk hur de kan undvika våldtäkt.

6 thoughts on “Sök hjälp gemene man, för helvete.

  1. Det är ju obegripligt att det ens är ett argument fortfarande. Att det ens pratas om att utseendet skulle vara en del av orsaken. Det är för dumt för att ens kommentera det vidare från min sida. Fyfan.

  2. När jag blev förföljd och påhoppad (”inget” hände han förföljde mig i femton minuter mitt i nattennär jag kom fram till min port hoppade han på mig bakifrån grabbade tag i min röv och garvade medans jag pep oh no pls pls dont) hade jag väldigt långt blont hår. Som jag hade utsläppt. Och en av mina första tankar var att det var det som fångat hans intresse, att han lagt märke till mig i mörkret då mitt hår var så ljust och numera när jag går hem själv ser jag till att sätta upp håret eller peta in deti jackan. Jag hatar mig själv för det.

  3. Det är ju märkligt att så enkla fakta tydligen måste HAMRAS in hos vissa, om och om igen, i alla möjliga sammanhang, i alla möjliga fora: Det är inte offrets fel, det är förövarens. Punkt.

Kommentera

