Män och kvinnor och mat. Oorah!

Det kan inte ha undgått min läsare att jag är en människa som tycker väldigt mycket om god mat. När jag åker på semester är maten den kultur jag närmar mig med störst leende, jag älskar ett bra matlagningsprogram på samma sätt som jag älskar en skiva fin musik, en heldag på en matmarknad låter som ungefär den ultimata fritidssysselsättningen. Jag älskar indisk mat, jag älskar husmanskost, jag älskar fisiga långkok och sallader och pizza, jag älskar att laga mat, jag älskar att titta på när andra lagar mat, jag älskar kök och tallrikar och andra människors skafferier. Låt mig bjuda på ett typiskt semesterfotografi:

Jajamän.

Jag vet inte, men jag tycker att det är himla intressant det här med mat och kön. Kött, biffar och grill är urtypiskt manliga, av någon anledning – inte så att kvinnor inte kan eller får tycka om blodiga biffar, men de tillhör männen på samma sätt som bilar eller fotboll tillhör männen. Männen grillar. Kvinnorna fixar och donar, pysslar med dukning och sallad.

Alltid när någon stackars vegetarian skriver på facebook eller i tidningen exploderar kommentarsfältet med höhö-ande män som skriver typ ”mmmm, kött!” på internet. Medan kvinnor äter sallad och mini-risifrutti för att hålla sig i form äter männen kött för att biffa upp musklerna. När jag googlade för att hitta en lustig bild att illustrera med var det här en av de första bilderna som dök upp.

Diets For Men

Beskrivningen från sidan är: ”Dieting isn’t easy and dieting as a man is even harder. Why? Well let’s look at the facts, women get support from friends and family, women diet more frequently, women are open about emotions and feelings. Men, well men keep it quiet. It becomes a covert mission; secrecy and deception, early morning routines and some carefully crafted food avoidance. Who hasn’t used the “Man, I ate Mexican food last night and it’s just …….” diversion.  Well the good news is that now you can talk about it, you can even be proud of it, because we have 4 manly diets for men. Oorah!”

Oorah! Jag gillar speciellt att det är enklare för kvinnokönet att banta eftersom kvinnor bantar oftare. Jag gillar också speciellt att han håller i vad som uppenbarligen är en överdimensionerad, träig fallus. Och också att de måste ta upp det faktum att mäns ätstörda beteende innehåller bajshistorier, pga män talar om bajs pga är män. Oorah!

Mat kopplas nästan alltid till sex. Mat och sex är drifter, det är lustfyllt och nödvändigt, och därför kommer de alltid att vara kontroversiella, skamfulla. Att kontrollera våra drifter är (sägs det) det som skiljer oss från djuren. (Annat som skiljer oss är att djur inte bär andra djurs päls och inte använder kreditkort och inte uttrycker sin personlighet genom lampskärmar.) På samma sätt anses det vara sunt och kraftfullt när en man äter en stor hink med kyckling, men äckligt när kvinnor förlustar sig i enorma mängder god, fet/sockrig mat.

Ibland stannar jag upp och bara tänker på vilken tur jag har att jag som tycker så mycket om mat aldrig blev kock. Kan ni tänka er ett värre arbetsval, än att tvingas arbeta med något man verkligen gillar?

Kommentera

