Sexuell skam och moral

Idag fick jag lite twittrande från Matilda vars blogg alla älskar. Hon skrev om detta att folk alltid vill prata om glada horor, ett fenomen jag själv stör mig på.

Anna njuter

Är det bara jag som blir förvirrad över varför vi alltid skall prata om prostituerades känslor? Detta med prostituerades sexlust känns som en extrem halmgubbe i prostitutionsdiskussionen, lite på samma sätt som kvinnors känslor av ånger och sorg dyker upp i diskussioner om abort. Detta med individens känslor inför sina val som ett argument för eller emot ett visst fenomen känns bisarrt – även om vissa prostituerade bara älskar att sälja sex innebär det inte att min åsikt om sexköp kommer att förändras.

För mig är det svårt att se sexsälj eller sexköp som en handling som i sig är omoralisk, på samma sätt som jag inte sex abort i sig som något omoraliskt. Skillnaden för mig ligger i det att samhället påverkas så av prostitution, och givetvis är det också omöjligt att bortse från den bistra sanningen kring prostitution, särskilt gatuprostitution; det finns väldigt få människor som väljer att arbeta som prostituerade, i många av ordets betydelser. Det finns t.ex. väldigt få rika överklasskvinnor eller överklassmän som säljer sex på gatan (av uppenbara skäl), och kopplingen mellan drogmissbruk och gatuprostitution är slående. Den sociala faktorn där skyddsnätet är säkrare för vissa, där nöden är större för andra, det går givetvis inte att bortse från. Prostitution är i mångt och mycket i grunden en klassfråga – vill du se hur kapitalismen fungerar är det i sexbranchen du skall titta.

Så detta att alla horor helt enkelt väljer att arbeta som prostituerade är trams. Däremot vägrar jag att se sex som något som i sig är osäljbart, även om det kräver en smartare kvinna än jag själv att fundera ut ett fungerande system i ett icke-fungerande, ojämlikt klassamhälle. Titta på synen på prostitution i vår historia – från att bli ansedda som ett nödvändigt ont för att skydda respektabla kvinnor och ge herrarna anständigt utlopp för sina frustrationer till tanken att kvinnorna helt enkelt var så kåta att de prostituerade sig för att kunna ligga så mycket som möjligt. I början av 1900-talet trodde man att kvinnor hade en invänd penis som var tvungen att få orgasm för att hon skulle kunna bli gravid* (en chockerande jämlik syn), även om den givetvis var totalt missvisande. Låt oss jämföra den här synen med förra årets uttalande att kvinnor som blir våldtagna inte kan bli gravida, och vi börjar se en totalt snedvriden bild av kvinnokroppen som måste leva kvar än idag.

Jag kan inte hålla med om tanken att sexköp, i och av sig själv, är fel och ojämlikt. Däremot kan jag hålla med om att sexköp nästan oundvikligen kommer att vara fel och ojämlikt i samhället vi lever i, då vi lever i ett samhälle där kvinnor fortfarande inte kan vara sexuella varelser och människor. Madonna-hora, än idag – att bli våldtagen är av många ansett som ett öde värre än döden, då det ”förstör” den våldtagna för livet. Är det inte en syn som tyder på ett visst övermod, en viss överdriven tilltro till the almighty kuk som automatiskt förstör kvinnors själ med sin blotta närvaro? En kvinna som blivit våldtagen blir nästan alltid sedd som lite mindre människa av omgivningen – kanske med sympati, men ändock som lite mindre människa, lite förstörd. På samma sätt ser vi prostituerade, som offer och lite omänskliga. Trots att vi kommit så långt i vår sexuella frigörelse är kvinnor utanför den sexuella normen fortfarande totalt tabubelagda och kan ofta inte leva normala liv som öppet våldtagna, öppet horande. Skammen är helt enkelt för stor – inte nödvändigtvis skammen i sig själv, men i skulden från samhället. När vi avdramatiserar kvinnans sexualitet som något heligt, något själsligt, då kommer vi kunna tala öppnare om sexuell skam.

(Jag har här medvetet inte tagit upp ämnet trafficking då jag anser det en separat, om än länkad, fråga.)

*Varför kan jag det här? Lärde jag mig det i gymnasiet?

Kommentera

