Bajskastrullen

Låt mig inleda med en presentation. Det här inlägget handlar om mig, Lisa, men framförallt om bloggaren och människan Åsiktsregistret. Såhär såg vi ut i somras när vi träffades. Om vi vore knarkare hade jag gissat att Åsiktsregistret var en ren gräsmänniska medan jag ser lite lätt kokainsvettig ut.

Sisters before misters, wooohooo! Sluta ligg med hemska människor, wooowoooo!

För ett par dagar sedan skrev Åsiktsregistret om sina förhållandeproblem och illustrerade med ett särskilt klokt citat från en facebookdiskussion. Låt mig citera mig själv.

Skärmavbild 2013-12-15 kl

Jag har funderat mycket på det här med kriget mellan könen på sistone. Någonstans mellan min egen historia som irlands populäraste cykel (jag var slampig) och Åsiktsregistrets dagliga (mycket välkomna) uppdateringar om sin kärastes totala idioti har det vuxit fram en frustration som kräver – kräver! – att vi omformulerar begreppet självrespekt i romantiska relationer. Jag kan inte ens minnas hur många gånger jag själv agerat nonchalant inför en herre som gjort mig illa, allt i förhoppningen att mitt axelryckande skall visa på värdighet. Jag tillät att folk behandlade mig som skit eftersom det var mer värdigt att försöka låtsas som att jag inte brydde mig än att jag blev tokig och skällde på någon som betedde sig illa. Jag minns att jag brukade skämmas när jag ångrade att jag legat med folk, som i sin tur var självbelåtna över att de legat med mig. Hur sjukt är inte detta – om någon skäms över att ha legat med en, är det inte den personen som har förlorat då? Jag hade inte alls känt mig som en smart, cool erövrare om någon jag legat med skämdes över det.

Jag har en annan vän (det är sant, jag kallar honom Attractivo) som hade extrem känsla av personlig integritet och hämnades alla oförrätter som en rabiessmittad hund. Jag hade under en period lite problem med att få tillbaka min deposition från en sur hyresvärd och min vän berättade att han hade ett system för liknande situationer. Han hade bott i många privata, möblerade hyreslägenheten, och varje gång en hyresvärd muckade med hans deposition spikade han fast en kastrull i köket och sket i den. ”Men va?” säger ni då, men det är faktiskt en jättebra idé om man vill förnedra en stackars hyresvärd. Inte nog med att värden måste reparera golvet i köket i avföringsdoft, han måste plocka ut bajset ur kastrullen och sedan kämpa som en idiot för att få loss kastrullen. ”Men herregud. Stackars hyresvärd!”, säger ni nu, och det har ni ju rätt i, men tänk på att detta var irland och ungefär 1/3 av alla hyresgäster får aldrig tillbaka depositioner pga skamliga, olagliga hyresvärder. Vi låtsas som att det var välförtjänt hämnd för att kunna använda begreppet i illustrationssyfte.

Attractivos metod är givetvis lika olaglig som den är lustig, och det kan jag ju självklart inte säga att någon skall göra något olagligt. Det jag säger är att jag tycker att det ligger alldeles för stort fokus på att låtsas vara oberörd, svälja skiten istället för att lägga den i en fastspikad kastrull i köket. Låt mig illustrera med en historia.

När jag var 22 år gammal dejtade jag en mycket vacker man som var ganska korkad. Ibland ringde han mig på min lunchtimma och sa att han skulle komma förbi vid 6 så skulle vi äta middag tillsammans. Sedan dök han inte upp och svarade inte i telefon på en vecka, med förklaringen att han inte kunde komma, inte ville ringa och göra mig besviken och sedan var för rädd för att svara när jag ringde. Vad hände då med detta förhållande? Jag avslutade det och gifte mig så småningom med mitt rebound, men innan dess hämnades jag genom att sexmensa ner min fortfarande pojkväns lillebrors säng, som vi lånat då min älskare var för berusad för att köra hem. På den tiden hade jag en ganska allvarlig menstruation, och en natt av ilskeälskog resulterade i att min partner agerade ut häst-scenen från Gudfadern nästan steg för steg morgonen därpå, med mig som det panikgrinande hästhuvudet hud sängens fotända. Det var, såhär i efterhand, typ det iskallaste jag gjort. Jag är bra mycket stoltare över det än jag är över hur obrydd jag verkade när andra herrar körde över mig. Jag vann den fajten, även om jag givetvis kommer att förlora kriget.

För att återgå till huvudämnet, utan blod och avföring som för vår uppmärksamhet från spåret. Låt oss diskutera hur vi behandlar våra relationer. Åsiktsregistrets herre för gång efter annan bestämt sig för att de skall vara ”vänner”, vilket numera är go-to-begreppet för när man skall omdefiniera sin relation med älskare man inte längre vill ligga med, utan att för den delen behöva bete sig anständigt mot hen. Vad hände med att träffa en person, behandla hen med värdighet och vänlighet och bli vän med personen? Varför används vänskap som någon slags ursäkt för att kunna bete sig svinigt mot en människa utan att hen får säga ifrån pga ”Men jag trodde vi kunde vara vänner!” Ansvaret för den här vänskapen läggs på Åsiktsregistret, eftersom hennes on-off-älskare inte har några problem med hur vänskapen ser ut eftersom han gör precis som han vill i alla situationer utan att bry sig om hennes känslor. Oavsett hur hon gör förlorar hon. Exploderar hon är hon en ostabil, säkert förälskad stackars obalanserad kvinna som inte kan hantera sina känslor, exploderar hon inte får han trampa över henne på alla sätt han kan göra eftersom han inte skäms över att göra det.

Jag uppmuntrar åsiktsregistret att skaffa en kastrull, spika fast den i hans köksgolv och skita i den. Jag uppmuntrar henne att låtsas bli gravid och HIV-positiv och vägra göra abort. Bildligt talat, givetvis. Jag uppmuntrar henne att göra något hemskt som hon kan se tillbaka på med stolthet.

Sisters before misters, wooohooo! Sluta ligg med hemska människor, wooowoooo!

One thought on “Bajskastrullen

  1. Ping: Fler hingstar, färre höga hästar « Åsiktsregistret

Kommentera

