Irriterande tjejer

Jag gillar Fannys mansteckningar. Jag tycker de är väldigt roliga, men också väldigt irriterande eftersom jag själv upplevt många av dessa män, framförallt när jag var yngre och dum nog att tro att de givetvis måste ha rätt och jag själv fel, eftersom jag typ aldrig har/hade rätt. Fler av Fannys teckningar finns här.

wpid-IMG_20131213_130544.jpg

Jag tyckte det var så himla roligt att Fanny tog ett exempel som inkluderade Sex and the City-Charlotte i inlägget precis innan denna teckning.

Ni förstår, något som stört mig mest med hela serien är en scen där Carrie och hennes nya pojkvän har middagssällskap med Charlotte. Carrie och Charlotte grälar lekfullt om att en av dem gillar nejlikor medan den andre inte alls tycker om den typen av blomma, sedan gillar någon en viss typ av herrsko som den andre tycker är oattraktiv…. och sedan flippar pojkvännen ur totalt och säger att det spelar ingen roll vad man gör för allt man gör som man är fel ändå. Som om män bara skall få ett manus av tjejerna som de skall spela efter för att vara schysst. Här är ett facit till hur du är en snäll kille, liksom. Här är en checklista du skall uppfylla för att vara attraktiv för kvinnor: ge dem (kvinnorna) peoner istället för nejlikor, bär svarta skor istället för bruna, bär en diskret mustasch.

Just detta med kärlek tror jag har mycket med tanken att det finns ett rätt eller fel sätt att vara attraktiv eller värd att älska. I serien SATC och (sorgligare nog) många reality-tvserier jag sett är människor så fullkomligt utbytbara. Har man ett vackert utseende och inga direkt motbjudande kvaliteter är man”perfekt”, då man kan tala med varann om materiella tingestar eller underhållning – vill man tala om något intimare kan man lika gärna tala med en vän. Alltså blir saker som skor eller blommor enorma, eftersom det är det som skiljer den ena människan från den andra i en slags bisarr American Psycho come true. Jag vill på intet sätt påstå att världen eller amerika ser ut så, men deras tv ser ut så. Är inte detta typ den mest vidriga och vedervärdiga typen av underhållning någonsin?

2 thoughts on “Irriterande tjejer

  1. Jo men ungefär den värsta underhållningen någonsin. Jag har tuggat och svalt sån där underhållning sen jag var gammal nog att kolla på tv, dvs sen jävligt ung ålder och jag är helt övertygad om att de flesta av mina problem med mänsklig anknytning och kärlek kan ledas tillbaka till romantiska filmer och amerikanska tv serier. Vedervärdiga värderingar!

Kommentera

