TMI om min bild av vaginan

Ordet ”vagina” tycker jag är ungefär det bästa ordet i det svenska språket. Jag brukar ofta skoja och säga att jag använder vagina dagligen, och att jag tycker om att säga ordet vagina eftersom just vagina ligger så trevligt i munnen.

För ett tag sedan talade jag med en kompis om hennes nya liggkamrat. Låt oss kalla dem Brigitte Lahaie och Bluto. Bluto hade som av en händelse hade en penis som han var mycket stolt över, och Brigitte förklarade att han under deras älskog brukade undra om hans stora starka penis gav henne njutning eller smärta, eftersom den var så stor och manlig att han inte kunde vara säker vad hennes hoande innebar.En vänlig gest för hennes välbefinnande eller självbelåtet skryt? Låt oss bara nämna att samme man krävde att min vän gick och köpte extra stora kondomer som han blankt vägrade att använda.

Och jag känner bara att hela mitt singelliv är förbi (för tillfället, om inte annat) utan att jag någonsin frågat någon av mina sexpartners om de är imponerade över min stora, upphetsade vagina. Det är ändå ganska grymt när en annan människa får dig att slemma runt i sängen som en 70-kilos snigel, jag önskar att jag haft könscourage nog att stoltsera som många män gjorde.

Jag tycker verkligen att vaginor är helt grymt häftiga. Mens, liksom. Hur grymt är inte mensen? Den är något som alla (biologiskt födda) kvinnor upplever, och ändå (eller kanske just på grund av detta) är det något av det som är mest tabubelagt just för att det kommer ur vaginan. Eller graviditet! Man lägger in lite sperma och så poff! Vaginan kräks ut en helt ny människa, en helt ny människa. En helt ny människa som vaginan boxar ut och efter det så bara studsar den tillbaka, mint condition och kaxig som bara den. Åtminstone i bästa fall, i värsta fall dör ju kvinnan eller får leva med hemska vaginala problem resten av livet, vilket får mig att känna att vi verkligen borde ha mer vaginalvård och prat om vaginan. Det kan inte bara vara jag som gick typ fjorton år utan att fatta riktigt hur saker och ting känns och fungerar? Jag undrar om vaginan är sedd som en mystisk, farlig grotta för att den är så mystisk och komplicerad, eller för att vi är så rädda för vaginan för att vi inte vet något om den?

En vagina är ungefär aldrig bara en vagina. Det är en skam, en belöning, ett problem eller en romantisk detalj att besjunga. Vår själ bor mellan benen, den är gjord av tvål och försvinner ju mer man gnuggar, säger samhället som kräver att vi utvecklar vår sexualitet på ett sätt som är passande och diskret. Och givetvis är jag precis likadan. Åtminstone offentligt.

2 thoughts on “TMI om min bild av vaginan

  1. Oh, my… jag önskar jag hade haft mod att skriva det du just skrivit, och en blogg att skriva på – jag har inte en blogg och även om jag haft en så hade dessa, dina ord och mina, inte kommit på pränt. Feghet? jaa, troligen.
    Såhär då. lite halv-anonymt, kan jag väl säga att en man en gång sagt till mig ”oh här var det blött” (i positiv bemärkelse) och en kvinna sagt ”men du är ljuvligt våt”. Har förstått att en del skäms av denna fukt, som i mångt är tecken på en kvinnas upphetsning. Så synd tycker jag idag, som efter ett antal år med olika mediciner, inte kan uppnå detta tillstånd – hur mycket min gärna än vill, så svarar inte min vagina så som den gjorde. Sorg,
    Vagina – det är ett vackert ord. Undrar lite lätt varför det skulle bytas ut till ”snippa”?

Kommentera

