Äldre killar/yngre tjejer

Nej, hörni. Nu blir jag sådär irriterad igen. Jag blir sådär irriterad som jag kan bli när jag blir offer för förutfattade meningar, även om de kanske inte gäller mig personligen.Tänker jag på något särskilt? Ja, givetvis, annars hade jag ju inte blivit sur. Jag tänker på en kommentar ur Schmenus kommentarsfält som behandlar heterosexuella relationer med åldersskillnader.

HoraMitt eget förhållande inte är inom den normala åldersskillnaden för relationer i vår åldersgrupp (jag skulle tippa att snittet ligger på att kvinnan är runt 2-6 år yngre än mannen) och förutom att jag levt i light-misär under kortare perioder av mitt liv är detta kanske det som gör mig mest unik och intressant, samhällsmässigt. Jag är annars nästan bisarrt vanlig samhällsnorm, och därmed förskonad många orättvisor och dåligt bemötande från många. Det kommer därför alltid som en chock när någon uttalar sig otrevligt, oinsatt eller raljerande om min livssituation.

Jag vill här poängtera att jag på intet sätt jämför min egen äldre-man-yngre-kvinna-relation-blir-bashad-i-kommentarsfält eller dylikt med den förnedring och mobbing som många andra utsätts för. Ingalunda. Däremot påminner min irritation mig om hur det måste kännas att bli bemött på detta sätt precis hela tiden. Jag tänker särskilt på den lågmälda men hårda youtubedokumentären YOUR KIND MAKES VERY GOOD KISSERS av konstnären Caroline Ljuus som jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om. Hela dokumentären finns här.

 

2 thoughts on “Äldre killar/yngre tjejer

  1. Men alltså, gud vilken dum kommentar. I mitt förhållande är det jag som är äldst, då jag är 5 år äldre än min sambo (vilket visserligen inte är någon stor åldersskillnad, men ändå). Och det där med träna, ha vuxna barn och vara snygg? Tillåt mig småle…

Kommentera

