STREET SMART

Nu var det ju ett tag sedan jag skrev något om film. Anledningen är enkel – jag är för trött för att orka blogga om något alls med särskild passion, och verkligen inte något som ligger mig så varmt om hjärtat och kräver så mycket omsorg som filmblogg. Men idag har jag semester. Sonen sover, maken sover och jag själv har sovit tio timmar med bara ett par avbrott.

JACKIE BROWN tycker jag är riktigt jäkla bra, i särklass den Tarantinofilm jag tyckt bäst om. Om Tarantino vill göra hyllningar till gamla genres tycker jag gott att han kan göra dem såhär, där han vrider på dem och gör något intressant med dem, snarare än att han bara tar genren och gör någon jäkla kokaindrypande fanfarpotpourri av det hela. Skaffa vänner som säger nej, Tarantino, du är på tok för slapphänt med dina filmer!

Nå, i vilket fall. Jag såg en lite rolig film häromdagen som var intressant av två skäl: dels för att Morgan Freeman, känd från rollen som Gud i typ alla filmer han spelat oavsett vilken karaktär han spelat, spelar en ond karaktär. Faktum är att han spelar den ondaste av alla onda karaktärer. Han spelar en hallick.

Filmen är full av klichéer. En smart, snygg, vit journalisten (Christopher Reeve) och hans smarta, rena, liljevita Madonna-flickvän är i knipa efter att journalisten skrivit en artikel om en påhittad hallick och folk tror att han skrivit om en egentlig hallick, Fast Black, som spelas av Morgan Freeman. Kathy Baker spelar Freemans hora med ett hjärta av guld och utbildning vs gatusmarts är i fokus. Vem vinner? Nå, journalisten är ju faktiskt inte rasist utan råkar bara vara en del av ett rasistiskt samhälle, och därför är han inte ansvarig för Fast Blacks förtryck, som gjort att han lever det liv han lever.

Något som var helt uppenbart var hur karaktären Ordell i JACKIE BROWN är inspirerad av hallicken Fast Black, vilket gör JACKIE mer mångfacetterad i mina ögon. Insidereferenserna är tydliga: Jackie Brown som spelas av Foxy Brown, filmen öppnas med (den fabulösa) titellåten från filmen ACROSS 110:TH STREET som i sig själv är en spännande titel, surfarstornern Melanie som är en kopia av Candice Rialson i filmen PETS

Så skall en insternskämtslipsten dras.

2 thoughts on “STREET SMART

Kommentera

