Reklam för diverse

Reklam, hörni. För mig är reklam vad porr är för Andrea Dworkin. Reklam för mig är typ orsaken till nästan alla moderna samhällsproblem, även om det givetvis inte är roten till dem – roten ligger i patriarkala strukturer, men skönhetsindustrin är fortfarande skapad på samma sätt som alla andra industrier. Komceptet reklam för mig är något av det sjukaste som finns.

När man talar reklam talar man ofta om valfrihet. Hur skall man veta vad man har för val om de inte presenteras för en? Nå, nog känner man till sina behov även utan att få dem uppkörda i ansiktet – nog vet jag att jag är hungrig utan att behöva rådfråga en kock. Problemet här ligger inte i min valfrihet eller något lika grandiost, utan helt enkelt detta att jag först och främst är pengar – företagets pengar, som de omedelbums bör ta tillbaka från mig i utbyte mot skräp/saker. Hur skall man veta att det är okej att ge barnet modersmjölkersättning om det inte gjorts till ett samhällsproblem där lösningen finns att köpa för en billig penning?

Själva amningsfrågan för mig är enkelt avklarad. Det är svårt att vara förälder, och varje förälder måste bestämma själv vad som fungerar bäst i sin egen situation. Jag fick kämpa ungefär en vecka för att kunna amma nästintill perfekt, och anledningen till att jag tvingade mig att göra det var lättja – jag hade antagligen gått på flaskmatningen om jag trott att det var enklare, men det verkade enklare att bara ha allt redo när det behövdes. Mindre disk, också. För mig var det enklare. Jag hade tur. (Jag hade också tur som fick mitt barn i ett land där amning tydligen inte är något man gör om man inte är en illaluktande surmjölkshippie, vilket innebar att jag möttes av glad men djup förvåning från alla barnmorskor när de hörde att jag ammade.)

Jag vill gärna att alla som har möjlighet att amma skall amma eftersom det fungerade så hemskt bra för mig, men jag är givetvis inte dummare än att jag inser att det är obehagligt med all press om man inte vill, kan eller orkar amma. Jag har alltså inte mer emot reklam för än jag har mot annat. Allt är ändå redan förstört. Samhället är ändå redan förstört. Att ge kvinnor lite mer frihet över sina kroppar gör det inte sämre.

4 thoughts on “Reklam för diverse

  1. Problemet som jag ser det är att den föreslagna lagen mot reklam om ersättning ger kvinnor mindre frihet över sina kroppar, för pressen att amma kommer att bli ännu större. Som jag beskriver i det inlägg jag skrev om detta häromdagen kämpade jag i sex månader för att få amningen att funka, eftersom det är så inpräntat att man SKA amma. Jag avskyr visserligen reklam, men jag känner att det här lagförslaget landar fel.

    • Jag funderar lite på om det här just med amning är lite speciellt eftersom man vill hålla kvinnors kroppar under kontroll. Man förväntas ”uppoffra” sig för ”barnets bästa”, för nu är man mamma och skall lägga alla sina känslor för sig själv åt sida.

      Givetvis är bröstmjölk bäst för barnet, men det finns andra aspekter man måste ta hänsyn till också – mammans hälsa, hennes vilja, hennes ork, hennes smärta.

Kommentera

