Negativ effekt

Den negativa effekten av jämställdhetskampen. Ah, ni känner alla till den – kvinnor är inte kvinnor längre, de är bara män med annan kroppsform och ibland inte ens det. Underförstått är detta dåligt eftersom män är så jävla äckliga och osexiga. Inte så att män behöver bli sexigare, det är löjligt och kvinnligt att fjanta sig för mycket med sitt utseende. Jag förbehåller mig rätten att skrocka åt kvinnors kroppshets men kräva att kvinnor fortsätter vara kvinnor på det löjliga sättet jag är van vid från mina fördomar och mina sexuella fantasier.

Så den negativa effekten av kvinnokampen för män är att kvinnorna blir börjar bete sig som män och blir därmed vedervärdiga. Ingen tycker om en kvinna som inte försöker behaga den manliga blicken med sin mjuka, hårlösa hy och sina höga klackar, ingen gillar en kvinna som inte beter sig och försöker se ut som en kvinna skall göra.

Vad är då den negativa effekten för de kvinnor som kämpar? Först och främst blir det ju samhällets negativa syn på arga feminister, man startar krig och säger sig hata män med sina orakade armhålor och användande av ord som ”patriarkat” eller ”könsroller”, men på en rent personlig nivå innebär det ju också att man får betala sin egen underhållning och öppna sina egna dörrar.

Det förvånar mig hur sjukt trångsynta människor som vill ”fira skillnaderna mellan könen” är. Jag tycker om att bli uppvaktad, alltså ogillar jag feminismen. Jag tycker om att få gratis drinkar, därför ogillar jag feminismen. Nå, jag råkar en gång för alla tycka att det är alldeles okej med att vilja få gratissaker och bli uppvaktad, och även om jag givetvis ser kopplingen till könsroller och därmed feminism vägrar jag att acceptera att det är något som individen måste ta hänsyn till. Det är vårt privilegium att raka benen och gilla att bli bjudna på drinkar så länge man ser det som en personlig åsikt snarare än ett tvång eller en rättighet.

De fördelar vi har som kvinnor i ett patriarkat är ganska sällsynta, och jag kan förstå att man vill hålla kvar vid de man har. I och med att jag själv inte för med mig så mycket sexuell valuta till bordet får jag själv inte så mycket av dessa privilegier, och de verkar för mig komma till ett hopplöst högt pris. Men så har ju inte alltid varit fallet. Även om jag alltid varit för lat för att orka sminka mig, klä mig och hålla koll på hygienen sådär värst noga var jag var minsann också ung en gång och minns hur jag njöt av att äga världen genom min knullbarhet.

Vem är med mig?

2 thoughts on “Negativ effekt

  1. Jag filar på ett inlägg som handlar om detta tema – konsekvenserna för kvinnor att hoppa av den interna skönhetstävlingen

    1) De minskar sina chanser att få gifta sig med den där alfahannen som de ändå inte hade chans på
    2) De får veta vilka kvinnor som var deras riktiga vänner, vilket ändå bara var en tidsfråga

    Värre än så blir det inte. Gå #osminkad om du inte trivs med skönhetsidealen

    • Jag tror för det första att skönhetstävlingen inte alls är intern. Jag tror att om man anser att kvinnor har mindre chans att ”gifta sig med den där alfahannen” om de inte sminkar sig och rakar sig så innebär det att skönhet inte alls är någon intern skönhetstävling som kvinnor underhåller sig med för att de inte vet bättre.

      Jag ogillar skönhetsidealen och går osminkad. Det innebär inte att situationen är löst. Samhället ser likadant ut ändå.

Kommentera

