Har någon läst Birro på sistone?

Allvarligt, vem här läser Marcus Birro och kommer på sig själv med att nicka igenkännande och hålla med i förvånansvärt mycket han skriver? Upp med en hand – det gör det enklare för mig att se er och stryka er från min blogglista.

I februari blir det två år i Sverige. Två år, och jag har fortfarande inte vant mig. Vad hände, Sverige? Vem är människan? Varför får han betalt för att skriva om sina funderingar?

Vi har alla fortfarande ont i käken efter hans krönika med namnet ”Att hjälpa barn dö är synonymt med mord” där han inte bara visar en oförståelse mot konceptet medmänsklighet (annars hans trademark tillsammans med tårögd moral) utan också blir en karikatyr mot sig själv och alla anti-abortmotståndare någonsin.

Vi kan inte heller glömma krönikan ”Porren är ett slags missbruk” där Birro förklarar vad som är fel med samhället idag, i bästa helylleamerikansk pappa i kostym-anda. ”På något sätt har det sexualiserade samhället och frigjordheten blivit synonymt med vidsynthet och öppenhet. Jag tror att det är tvärtom. I dessa tider av snedvriden syn på sex väljer RFSU, som närmast uppnått politisk legitimitet, att gå ut med en kampanj som syftar till att införa sex i alla ämnen. Allting ska handla om sex. Alltid. Jämnt. Man ska räkna ut sannolikhet att åka på aids på matten och lära sig en kondoms hållfasthet på fysiken. Stor humor om det inte vore gråtfärdigt. Att RFSU sedan cashar in stålarna via sålda kondomer har tydligen väldigt lite med saken att göra.”

Vad har hänt, Sverige?

Jag håller faktiskt med Birro till stor del. Jag tycker att Sverige och svensk kultur har förlorat en viss värdighet, antagligen därför att jag har glömt hur uselt allt var redan innan jag flyttade. När jag flyttade fanns det så få dokusåpor att deltagarna blev kändisar på riktigt. När jag flyttade var tävlingsnyanserande okej eftersom jag var 18.

5 thoughts on “Har någon läst Birro på sistone?

  1. Min favorit av Birro, det var då jag förstod att han var fullständigt sinnesförvirrad, är denna: http://www.aftonbladet.se/debatt/article11071249.ab

    När han förklarar att han är på en annan nivå, lite närmare Strindberg liksom, än de andra ”författarna”. Som att jag läser en biografi för att den är så välskriven.

    Eller denna!!! http://www.aftonbladet.se/debatt/article11071249.ab För att den är 1/3 krönikor som handlar om att han inte blev partiledare för KD.

  2. Jag blir bara provocerad om jag läser hans krönikor, så jag låter bli. Ja, tills jag läser ett gäng på en gång och blir förbannad istället.

  3. Jag brukar skriva om Birro för att underhålla mig själv. Skrev ett långt inlägg om hans senaste utspel på ”den aggressiva avarten av feminism” men jag vet inte om jag ska publicera det. Den blev alldeles för lång och jag blev bara mer och mer frustrerad ju längre jag skrev om det.
    När jag kom ner till ”Jag anser mig ha tolkningsföreträde till mitt eget liv och jag ingår inte i någon struktur eller system.” så satt jag med händerna mot ansiktet i minst en minut innan jag kunde samla mig igen.
    Han kanske är en bra poet (jag har inte läst hans poetiska verk) men han är en fruktansvärt dålig debattör.

Kommentera

