OS i mediasavvy

Mediasavvy är mitt favoritkoncept. Jag beundrar en bra mediasavvy människa lika mycket som en annan, men inte lika mycket som jag myser när en politiker är riktigt o-savvy, mediamässigt. Tunn-turru-tunn! Enter – Sverigedemokraterna.

Vem är Sverigedemokraternas mediatränare egentligen? Är det Bill Hicks ande som återvänt för lite tragikomik från andra sidan? I kort: Varför har ingen brytt sig om att berätta för Sverigedemokraterna att det inte är en ursäkt att säga att man inte menade att bli påkommen/att man var full/att man råkade glömma att man inte tänker så nu längre?

Låt oss minnas, go vänner. Låt oss luta oss tillbaka denna torsdagskväll och riktigt njuta av märgen i den här ursäkten.

Här minns vi attityden att ”jag hade inte publicerat min text där jag skrev att jag har konstig syn på homosexuella, jag räknade inte med att någon skulle få se den, alltså behöver jag inte försvara den”. Okej, rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att vi är som mest ärliga med våra åsikter när vi tror att ingen hör? Är vi inte som mest ärliga och raka med våra dagböcker och klotterutkast?

Här minns vi ursäkten ”Jag var hög när jag förklarade varför jag sexuellt antastat en vilt främmande kvinna på badhuset, och därför insåg jag inte hur dumt det var att erkänna detta”. Igen – rätta mig om jag har fel, men är det inte skitdumt att säga att man inte förstod att det var en dålig idé att erkänna?

Här minns vi den underbara ursäkten ”Jag var vid 53 år väldigt omogen när jag uttryckte vidriga åsikter offentligt, men har sedan dess mognat betydligt och alltså (underförstått) ändrat min åsikt helt och hållet (kanske)” när man frågar om varför vissa Sverigedemokrater får uttrycka sig rasistiskt och andra inte.

Hur många Sverigedemokrater har avgått nu egentligen? Hur många har blivit utkastade? Jag föreslår ett nytt namn på en känsla: den behagliga/obehagliga känslan av att vara glatt och självbelåtet överlägsen andra, men också rädd för andras idioti. Jag efterlyser ett namn på detta.
Kommentera

