Grattis, männen.

Minns ni åttonde mars, dagen vi himlade med ögonen i retrospekt till förra åttonde mars då hela Sverige svämmade över av ilskna kommentarer om var internationella mansdagen är? Det här året har ju alla hunnit ifatt och kommentarerna var färre, men iallafall. Minns ni mansdagen? Den är idag.

Nittonde november. Internationella mansdagen. Jag har sett den uppmärksammas noll gånger, men kanske är det bara för att jag inte konsumerar nyheter.

Jag var tvungen att kolla aftonbladet.se, och jo – nog ser de ut som att de firar internationella mansdagen minsann:

Internationella mansdagen

Höhöhö, höhöhöhö (förlåt mig det trista skämtet, det var bara så uppenbart, det bara skrek om att bli draget. Fortfarande, förlåt om jag skojat om stereotyp manlighet på internationella mansdagen).

Så vad gör männen idag? Du man, kan du inte kommentera och berätta vad du gjort för manligheten idag? Det behöver ju inte vara att du planerat en killjour, du kan ju kanske bara tagit en föräldradag med barnen?

Vilken mansfråga tycker ni är viktigast?

7 thoughts on “Grattis, männen.

  1. Ah, den välkända mansdagen. Det som är lite intressant är att jag igår bara såg den omnämnd på bloggar skrivna av feminister. Go figure.

    Min sambo gjorde i alla fall en insats för manligheten igår (trots att han inte ens visste om mansdagen) då han vabbade med vårt barn. Det kanske kan räknas? Det är visserligen oftast han som vabbar, men det behöver vi inte låtsas om i just det här sammanhanget 😉

  2. Jag missade den helt såklart men på sätt och vis tror jag att vi firade den. Min man fick laga god mat, sedan tittade han på fotboll medan jag ointresserat satt bredvid och pillade med min mobil och läste en bok. Tror att vi gjorde något liknande på Internationella kvinnodagen faktiskt.

    För att vara lite allvarlig så tycker jag att vi ska uppmärksamma patriarkatets krav på manlighet. Att vara inte engagera sig för mycket i sina egna eller andras känslor. Jag tror på allvar att det skadar alla i samhället, oavsett kön.

Kommentera

