Världens äldsta diskussion

Ah, diskussioner. Politiska diskussioner. Diskussioner om invandrare, om skatter, om alternativmedicin. Jag skulle säga att högst vågor kommer alltid att skapas av prostitutionsdiskussionen, eftersom det är en diskussion där alla medverkande har så arga argument och känslor som blomstrar som sommarängar, oavsett om de är för eller emot. Exempel: det välkända klippet med Magnus Betnér som himlar med ögonen åt en rosenrasanderodnande Zaida Catalán. Två apostrofer i samma debatt, en professionell politiker och en professionell komiker, kommer galenskap att bli påföljden?

Galenskap blev påföljden.

Den här debatten följer egentligen alla debatter någonsin (löst generaliserat) om prostitution eftersom man genast lägger prostitutionsfrågan på en personlig nivå om moral. Tycker du att det är okej att din dotter säljer sex, att din mamma säljer sex? Personligen vill jag inte tänka på min mammas sexliv alls och känner att frågor i stil med huruvida man skulle varit okej med att dottern hyrt ut sitt anus är under bältet – de flesta av oss vill inte att våra döttrar alls skall tillhandahålla sina anus till andra människor, men känner oftast att om dottern är av laglig ålder så är det hennes beslut.

De två sidorna diskuterar alltså två olika saker i alla debatter. Ja-sidan diskuterar rätten till sin kropp, rätten att utföra sexuella tjänster för pengar, rätten att av en laglig prostituerad köpa en tjänst, och att sexualmoral inte har med saken att göra. Nej-sidan debatterar huruvida det egentligen någonsin kan vara ett val att sälja sin kropp, att sexköpet är samhällets själva urtyp av utnyttjande av den oftobjektifierade kvinnokroppen, att man inte ”har rätt” att runka av äckelgubbar medan själen skrumpnar och dör. Man diskuterar lag vs känsla – kan det någonsin vara rätt med prostitution?

För mig är ämnet komplicerat, men en sak står jag fast i – detta att huruvida de prostituerade är glada eller inte är totalt irrelevant och gör aldrig, aldrig något för debatten. Det är en totalt moot poäng, så varför ta upp den gång efter annan? Ni som står benhårt på diskussionens nejsida, varför oh varför slår ni fast att den hora som trivs med sitt yrke är en fantasi, och att inga horor kan någonsin vara lyckliga sådana? Att lägga diskussionen på en nivå där man slår fast att inga lyckliga horor finns, det lämnar endast diskussionen öppen för exempel på en minoritet som egentligen inte spelar någon roll. Det spelar ingen roll huruvida det finns lyckliga horor eller inte, så varför diskutera det?! Jag menar, oberoende om det finns en glad hora i världen (vilket jag absolut kan tänka mig att det finns) förändrar det inte situationen som den ser ut i Sverige idag.

För mig är prostitution en fråga jag inte kan vara för eller emot. Det jag kan vara emot är delar av ja- och nejsidan.

  1. Jag är emot tanken att prostituerade måste hata att sälja sexuella tjänster även om jag inte är dum nog att tro att det är något som de allra flesta tycker är ett trevligt yrke. Tillika anser jag inte att sexbranchen måste vara något som skadar horans själ. För mig luktar argumentet misstänkt likt ”ingen kvinna vid sinna sunda vätskor skulle nååågonsin…!”, vilket inte stämmer. Det finns många sorters människor, och alla tycker inte sexualitet är något man har tillsammans med en partner. Däremot inser jag givetvis att det inte att det är speciellt många som känner så, som sagt.
  2. Jag är emot tanken att prostitution existerar i ett slags samhällsvakuum. Prostitution påverkar samhället och samhället påverkar den prostituerade, och att påstå att horor väljer att prostituera sig är att förenkla frågan. Utnyttjas kvinnor mer när de horar ett par timmar i veckan än när de tvingas ta skit på ett McJobb, med usel lön och osäkra timmar?
  3. Jag är emot tanken att den prostituerades lycka eller komfort i jobbet innebär att prostitution i sig är rätt eller fel. Det är givetvis på individnivå totalt vidrigt att köpa sexuella tjänster av en gråtande människa, men det är något vi inte kräver av någon annan yrkesgrupp. ”Men att sälja sex är annorlunda än att sälja kökshanddukar eller knivar!”, säger nu prostitutionsmotståndaren. Kanske det, men debattera skillnaden isåfall, snarare än glädjen.
  4. Jag är också emot den naiva tanken att prostituerade inte utnyttjas och behandlas vidrigt av omgivningen. Herregud, att vara hora är ungefär det värsta man kan vara här i världen. Mycket av problemet som horor har kommer från oss privilegade medelklassjobbhoror som ser en hora istället för en människa.

Så tycker jag.

Vad tycker ni?

Kommentera

