Jag tycker också att det görs alldeles för många aborter i Sverige. Faktiskt.

Min första kontakt med Hugo Rosas är alltså hans åsiktsblogg om att han tycker att det är alldeles för många aborter i Sverige. Jag är böjd att hålla med honom, men vill gå steget längre och argumentera att det finns på tok för många oönskade graviditeter i Sverige. Att man däremot gör abort istället för att föda ett oönskat barn man inte känner att man kan ta hand om är inte något jag orkar debattera huruvida det är ”rätt” eller ”fel” – säg den kvinna som aldrig oroat sig för att vara med barn, och pro-liferörelsens mäns attityd till sex är ofta helt grotesk. Här kommer ett generaliserande från Lisa – en man borde aldrig få sätta sig på höga hästar om han någonsin varit i en situation där man legat utan att vid potentiell graviditet varit beredd på att vara ensamstående pappa till barnet resten av livet. ”Men jaaaaag behöver ju inte oroa mig, så det är ditt ansvar att inte ligga om du inte vill bli gravid!”, fnyser pro-lifemannen åt kvinnor och exkluderar antingen män totalt eller har dem som någon parantes typ ”Kvinnor borde aldrig ligga om de inte vill bli med barn! (Män, använd kondom.)” Fokus ligger på kvinnan som blivit gravid som om det var hennes val att låta det befruktade ägget få fäste, snarare än ett gemensamt beslut att ligga.

Men ja. Jag tycker absolut att det finns för många oönskade graviditeter. Finns det en enda finns det en för mycket, liksom. Sexualundervisningen är en skandal, och när vi ändå pratar om småungar vill jag också klargöra att vi som vuxna knappast har rätt att sätta oss på höga hästar mot pilska tonåringar. Vi vuxna är precis lika korkade när lysena äro släckta, dock har vi då oftare en trist relation där vi kan planera inför spontansex, ha råd med vilka preventivmedel vi vill och vara mer okej med graviditeter om de händer. Kom inte och säg att du alltid haft oralsex när lusten fallit på och ni inte haft det dubbla skyddet till handa. Vi och de-attityden funkar bara om vi är eller beter oss annorlunda.

Som vanligt ser jag istället för individ ett samhällsproblem. Jag ser problemet att vi inte har tillräckligt med sexualundervisning, inte tillräckligt med information om hur du kan skydda dig. Inte tillräckligt med öppen diskussion om hur du säger nej. Inte tillräckligt bra självförtroende att säga till folk att dra åt skogen när de vill knulla oss utan kondom. Jag ser ett problem i att vi fortfarande inte har något sätt för män att kontrollera sin fertilitet bortsett från kondomanvändning, och jag ser ett problem att kondomanvändning fortfarande presenteras som skitjobbigt och kass. Jag ser ett problem i att det fortfarande anses som ganska coolt att knulla tjejer medan de är dyngfulla, att se på sex som makt man tar från tjejen. Jag ser ett problem i hur folk ser på sex.

Så. Det var nog om samhällsproblemet. Nu är det dags att matta ljuset lite och tala lite mer om ett personligt plan, mitt personliga plan. Lisa, föräldern, och Lisa, den som inte alltid varit förälder.

Att ha barn är det roligaste jag gjort, men det är totalt utmattande. Det förändrar livet för alltid. Jag kan aldrig bli densamma. Min kropp, mina tankar, mitt psyke, är för alltid förändrade. Jag lider fortfarande men efter graviditeten och mina hormonnivåer svallar så att jag gråter över allt från en flingreklam eller en låt jag hör på väg till jobbet, till en barnbok på biblioteket. Mitt barn är ljuset i mitt liv, men ibland undrar jag om jag verkligen klarar av det. Att ha barn är inget man skall göra bara för att man råkade ta ett glas vin till middagen och måste ”ta ansvar för sina handlingar”, den åsikten är direkt motbjudande för mig som förälder. Det förminskar allt arbete jag lägger på mitt barn, alla uppoffringar jag (gladeligen, oftast) gjort, alla mina känslor inför mitt eget beslut och inte minst mitt eget ansvarstagande – att inte ha barn förrän jag visste att jag kunde ta hand om det och vara en tillräckligt bra förälder. Tyvärr, bara det faktum att du faktiskt inte vill vara förälder är inte en anledning som är god nog, du måste riktigt lida för att få avbryta den här graviditeten! Det har ju funkat i andra länder – det faktum att abort är olagligt på irland har t.ex. resultetat i att de som vill göra abort reser utomlands och gör det, medan andra kvinnor dör för att läkarna är för rädda för att avbryta farliga graviditeter, om de skulle förlora sina läkarlicenser för att ha gjort abort. Kom ner från dina höga hästar, abortmotståndare, och kämpa mot sjukdomen snarare än symptomet. Bara för att du aldrig varit oönskat gravid betyder det inte att du är annorlunda från de som varit det.

Min favoritreklam var libresse-reklamen där tjejer tjoar och dansar av glädje när de får sin mens (och vinner något?), eftersom igenkännelsefaktorn för mig har varit så hög. Jag har själv slagit näven i luften i segergest på en pub-toalett när jag sett blod på pappret, väl medveten om att en oönskad graviditet hade betytt att jag antagligen fått sluta mitt arbete och låna pengar till en flygbiljett till ett land där jag kunnat avbryta graviditeten eftersom jag aldrig hade kunnat vara en ensamstående mamma då jag inte klarat mig emotionellt eller ekonomiskt. En oönskad graviditet kan vara något av det värsta du kan uppleva i livet, men det behöver tack och lov inte vara det för alla, inte varje gång det händer. Vad är du då för skitstövel som kräver att det skall vara så svårt som möjligt för alla varje gång?

Vad är du för skitstövel egentligen?

2 thoughts on “Jag tycker också att det görs alldeles för många aborter i Sverige. Faktiskt.

  1. När jag läser detta är jag bara såå glad att jag aldrig någonsin har riskerat eller kommer att riskera att bli oönskat gravid. För nej, jag har aldrig legat med någon man in my life. Samtidigt önskade jag naturligtvis när vi stod i kön för insemination och när vi väl var i färd och försökte att jag fan bara kunde få bli spontant gravid istället. Gratis och fler chanser per ägglossning liksom. Men jag håller med dig om att föräldraskapet är grymt krävande och definitivt ingenting för den som verkligen inte har lust, ork, möjlighet, tid, råd eller sociala resurser och därför är det såå bra att möjligheten till abort finns. Helt självklart. Skulle de oönskade graviditeterna minska vore det dock ännu bättre såklart.

  2. jag håller med dig. det finns några som har försökt ta upp just problemet med så många oönskade graviditeter, men den debatten hamnar så ofta i slutshaming eller anklagelser om slutshaming att man liksom inte kommer någon vart. och samtidigt så vet vi att unga kvinnor inte är tillräckligt hårda med sin sexpartners om kondomkrav, och vi vet att unga män definitivt inte tar sitt ansvar i sängen. och så är det de unga kvinnorna som får gå och abortera eller knapra dagenefterpiller och ta anklagelser om lössläppthet från vården i värsta fall. allt ansvar på henne.

    jag brukar titta på den där danska/norska serien med unga mödrar, och jag är så jävla imponerad av en del. hur de bara har embrejsat sitt föräldraskap och blivit supervuxna. jag tror man får fler sådana föräldrar, starka och glada (ja i stort sett iaf), i ett samhälle där graviditet är ett val.

Kommentera

