Vad innebär patriarkatet?

Återigen står Lady Dahmer och Schmenus på olika sidor av muren. Patriarkat, säger Dahmer patriarkala strukturer, säger Schmenus. Återigen har jag en åsikt. Denna gången en sådan som faktiskt tar ställning.

Vi kan inte bara titta på vårt eget land, vi måste titta på samhället vi lever i. Västvärlden är, till stor del, ett samhälle även om vi lever i olika länder eller t.om. kontinenter. Låt mig ta ett exempel – det må så vara att vi i Sverige har rätt att ha en abort, det betyder inte att denna rätt är hotad i vårt samhälle iom diskussionerna som pågår i andra delar av världen. Denna diskussion påverkar, i sin tur, vår syn på vad som är normalt. Olika samhällen, ett samhälle. Och detta pangeasamhälle är patriarkalt.

Att diskutera patriarkala strukturer utan att godkänna ett patriarkat känns för mig totalt poänglös. Vad vill vi med en sådan handling? Nyansera debatten? Även om vi inte lever i ett samhälle där män inte har laglig rätt att bestämma över sina fruar och barn, och även om kvinnor numera får både ärva och äga egendom, innebär inte detta att ordet förlorat sin betydelse. Att diskutera ett samhälle som genomsyras av patriarkala strukturer är att diskutera ett patriarkat, även om vi själva inte lägger den betydelsen i ordet. Ord spelar roll. Ord påverkar sättet vi tänker på saker. Utan ord har begrepp förlorat sin mening. Jag säger att det inte är mer nyanserat att diskutera samhället som genomsyras av patriarkala strukturer och styrs på ett patriarkalt sätt, än att diskutera patriarkatet. Det senare är bara mer omfattande. Det gör diskussionen mer tandlös att diskutera enskilda strukturer snarare än ett snedvridet samhälle.

Lever vi i ett rasistiskt samhälle? Nå, vårt samhälle har iallafall tydliga rasistiska strukturer, däremot kan man knappast säga att Sverige är ett renodlat rasistiskt samhälle. Finns det egentligen något samhälle som är renodlat någonting, ens om man tittar på diktaturer? För mig innebär patriarkatet inte att jag inte kan få ett jobb – det innebär bara att jag antagligen kommer att få mindre betalt för arbetet jag utför. Det innebär inte att jag inte kommer att kunna visa mig ute i vilka kläder jag vill – det innebär bara att jag kan få skylla mig själv om jag utsätts för sexuella trakasserier om jag bär vissa klädesplagg. Jag väljer själv om jag skall ta bort mitt kroppshår, men samhället kommer fortfarande att ta sig rätten att låta mig betala ett högt pris för mitt val. Just detta att jag är kvinna innebär att jag måste arbeta hårdare, alltid vara smartare, att jag är kropp (”Har du mens?” ”Tjejer är svagare, det bara är så.” ”Riktiga kvinnor är kurviga, visa upp dig lite, skäms inte över din kropp!”) snarare än person. Det innebär inte att jag lever i ett renodlat patriarkatsamhälle i stil med A HANDMAID’S TALE (vilket inte är ett renodlat patriarkat heller), det innebär att samhället jag lever i är patriarkalt.

Har man rätt att kalla något vad man vill? Tja, det har man väl. Och även om jag kan tänka att just utnyttjandet av rätten i sig för sakens skull är oviktig, har Sara tydligen en annan åsikt. För att dra fram det gamla Alice i Underlandet-citatet som alla tragglat till leda:

”When I use a word,” Humpty Dumpty said in rather a scornful tone, ”it means just what I choose it to mean — neither more nor less.”
”The question is,” said Alice, ”whether you can make words mean so many different things.”
”The question is,” said Humpty Dumpty, ”which is to be master – – that’s all.”

One thought on “Vad innebär patriarkatet?

  1. Jag får säga AMEN! Särskilt första stycket:

    ”Vi kan inte bara titta på vårt eget land, vi måste titta på samhället vi lever i. Västvärlden är, till stor del, ett samhälle även om vi lever i olika länder eller t.om. kontinenter. Låt mig ta ett exempel – det må så vara att vi i Sverige har rätt att ha en abort, det betyder inte att denna rätt är hotad i vårt samhälle iom diskussionerna som pågår i andra delar av världen. Denna diskussion påverkar, i sin tur, vår syn på vad som är normalt. Olika samhällen, ett samhälle. Och detta pangeasamhälle är patriarkalt.”

    Pangeasamhälle, genialt uttryckt!

Kommentera

