Utseendefixering

Jag orkar inte ge mig in i debatten i huruvida Karl-Johan Karlsson kan ha skrivit världens sämsta krönika. Jag orkar inte gå igenom Birros hela register för att motbevisa entusiasterna, men en snabb blick ger dock Karlsson hård konkurrens när Birro jämför dödshjälp till svårt sjuka barn med mord av tonåringar praktiskt taget för skojs skull, vilket är något jag ofta hade varit för men ser en distinkt skillnad i. Tänk, hörni. Tänk så mycket uselt folk som får pressa ur sig krönikor som vi andra pressar ur oss avföring, och med typ mindre analys.

Utseendehetsen, alltså. Utseendehetsen igen. Finns det ens något kvar att prata om här? Det genomsyrar varje minut, varje sekund av våra liv i många fall. Vi bedöms och recenseras som köttbitar i en disk när vi vill anstränga oss, vissa gillar lite fetare fläck medan andra föredrar magert kött. Buuu, du gör duckface, fan vad pinsamt! Buuuu, dina lår rör vid varandra/rör inte vid varandra, fan vad äckligt, blä blä! Och vad har inte sagts tidigare? Man kan väl kritisera Karlsson lite extra i och med att han uttalar sig om något han enligt eget uppsago inte vet något om, när det ju faktiskt finns säkert lättingängliga miljarder texter skrivna om ämnet som han kunde läst innan han uttalat sig. Men varför skulle han det? Karlsson gillar lite kurviga tjejer, så varför är tjejer så himla smala jämt?

Och det är nu det underliga i Karlssons text dyker upp. Givetvis är det ologiska, hysteriska kvinnor som håller på och driver detta, säger Karlsson. Män skulle aldrig lägga sin energi på något så fjantigt som att försöka påtvinga folk ett ideal. Utom, motsäger han sig själv, när de kräver att vi skall sluta vara så smala eftersom herrarna faktiskt inte gillar det, och mäns upphetsning och attraktion måste vara den enda anledningen till att kvinnor gör något alls, right? Varför bryr du dig om vad samhället tycker eller du själv tycker, frågar mannen. Så länge jag finner dig knullbar är väl allt bra, eller? Ät lite, så jag vill ligga med dig! Förändra ditt utseende så jag finner dig mer sexuellt upphetsande!

Samhället säger ständigt – bli inte för tjock. Tjocka kvinnor är löjliga kvinnor, de förtjänar att mobbas, de förtjänar att hånas. Som tjock behandlas man annorlunda än när man är smal. Nå, svarar nu den stackars sexuellt-attraktionshungrige Karlsson som är trött på att titta på smala damer, att vara tjock är ju inte bra, men det är inte heller bra att vara för smal. Du, kvinna, skall vara lagom – du skall vara vältränad men ändå yppig, kurvig men ändå muskulös på rätt ställen, skall det vara så svårt att förstå och lyda? Jo, nu är det en gång så att många herrar har olika smak på sina damer, och medan vissa finner breda damer ypperligt attraktiva finner andra dem vansinnigt feta och vidriga. Damerna får å ena sidan höra att deras övervikt kostar de stackars skattebetalarna pengar eftersom de är diabetesmagneter med sina magvalkar, medan andra klagar över att det är som att brottas med en strandstol när man älskar med en smal kvinna. Och igen – herrarnas åsikt är ju oändligt viktig, inte sant? Varför skall damerna ha ett eget tycke när herrarnas egentligen är det som spelar roll? Karlsson gillar tjejer som är helt vanliga, lite runda och mysiga, så varför skulle någon vilja vara smal? Åt helskotta med samhället och media och kroppsbomber från alla håll, åt , Karlsson vill ju ligga med er! Den största komplimang en man kan ge, och ni bryr er ändå om vad andra säger, vad samhället säger? Varför det? Varför??? Jag fattar inte! Dumma bimbobrudar! Karlsson vill ligga! Vad är problemet? Jättemånga vill ligga med er om ni har kroppar som ser ut så, så varför har ni inte det?!

Karlsson, som är van vid att skriva om högre saker (politik, inte fashionistas) kan inte förstå varför kvinnor drabbas av anorexia efter att ha tillbringat skitmycket tid med att framställa sin knullbarhetsåsikt som typ anledningen till att kvinnor går upp på morgonen.

Jag blir verkligen helt jättetrött. Är folk såhär dumma? Ja. Tydligen är de det.

12 thoughts on “Utseendefixering

  1. Läste både Birros och Karlssons krönika, känner rent spontant för att skjuta något. Båda excellerar i ignorans och total brist på analys. Kommer antagligen skriva om det istället, som jag brukar göra.

  2. Birros text är fullständigt vidrig. Jag visste sedan tidigare att han inte är en kille känd för sin ödmjukhet, men det här är ju bara för mycket. Visst, livet är en gåva, låt människor i alla åldrar lida alla helvetets kval just därför.

    • Jag gillar att han likställer det ena med det andra bara för att. ”Jaså, nu får man ge dödshjälp till extremt sjuka barn som lider och inte kan bli friska? Vi kan anta att man precis lika gärna får döda precis vem som helst. Vill vi leva så?”

    • Ja, det kan man ju undra… Bäst vore det väl om enbart de med de ”rätta” åsikterna fick mediautrymme?!? Vilka skulle du i så fall ge tillåtelse att uttrycka sej, i din värld?? Är väldigt nyfiken på att höra vad du egentligen menar med din fråga. Och vem ska göra bedömningen av vilka som ska få utrymme media egentligen? Inte kan väl såna som har avvikande åsikter få komma till tals?! Inte ska vi väl kunna ha ett öppet samhällsklimat där vi lyfter olika ståndpunkter av en fråga, och sedan debatterar den trots olika åsikter?!
      Måste verkligen säga att din kommentar både skrämmer och provocerar mej. Jag håller inte med Birro, men din åsikt visar problemet som många gånger finns även hos feminismen, enligt mej.
      Alla som uttrycker ”fel” åsikt borde hålla käften. Så var vi på väg in i kommunismen, helt plötsligt. Men det kanske är meningen?

      • Jag var kanske inte helt seriös i mitt uttalande. Utan väldigt trött och sarkastisk. Jag är inte alls för kommunism. Vad trist att du blir både skrämd och provocerad av min kommentar då den inte alls var menad så. Om du läser min blogg kanske du kan ändra uppfattning för jag är annars en av dessa människor som VERKLIGEN förespråkar att alla ska få höras. Jag gillar inte Birro, jag tycker rent ut sagt att Birro är en idiot. Men givetvis har han rätt att uttala sig, jag tycker bara det är synd att han faktiskt har så pass mycket mediautrymme han har, då han oftast bara rapar upp massa ”stackars oss bra män”

  3. Ping: Tur att det finns så himla många andra smarta kvinnor i den här världen | mina Sanna ord

Kommentera

