Jämställt hemma och så

I och med att jag numera är professionellt relaterad till en myndighet måste jag hålla mig a jour med nyheter som rör den svenska socialförsäkringen. Särskilt Försäkringskassans studie som avslöjar att kvinnor är sjukskrivna betydligt oftare än män. Jag har givetvis inte tvingats att faktiskt läsa studien eftersom jag förväntas ha bättre saker för mig om dagarna, men har med stort intresse följt hur media porträtterar denna ”nyhet”. Min favorit är Svenska Dagbladets krönika som verkar antyda att kvinnor sjukskriver sig för att de vill vara hemma och mysa istället för att vara ute i höstrusket.

”Kanske är jag i denna stund en illustration av de kvinnor som har det jämställt hemma, men som har en högre position i arbetslivet än mannen? Vad position innebär är oklart, men i alla fall. I Ekot i går berättades att denna grupp karriärkvinnor löper allra störst risk att bli sjukskrivna. Ett kontraintuitivt resultat onekligen. Flyt på jobbet, jämställdhet hemma – och ändå sjuk?”

Själv förundras jag över mycket. Jag förundras inte minst detta att vi faktiskt kan specificera att familjer har det jämställt hemma när det är en sådan stor grej i samhället att, tja, att det inte är det. Just detta med vad som innebär ”jämställdhet” kan väl diskuteras, t.ex. hörde jag häromdagen åsikten att kvinnors ansvar att planera hushållsarbetet i praktiken innebär att kvinnor har mer makt, eftersom den som har makt över agendan har makt över framtiden. Odiskutabelt är detta att kvinnor faktiskt gör mer hemma, att Sverige generellt sett inte är jämställt oavsett hur långt vi har kommit.

Bara detta att vi antar att människor generellt sett har det jämställt hemma tycker jag är intressant – vi får anta att människor som arbetar lika mycket gör lika mycket hemma, det är bara det att kvinnor… inte är lämpade för arbete? Är latare? Blir sjuka av att arbeta både hemma och på jobbet? Krönikören vill inte uttala sig eftersom hon inte läst studien (ingen skam i det). Vissa saker kan man anta, men andra inte. Mitt spontana antagande var i princip att kvinnor antagligen blir utsatta för smitta oftare, har sämre immunförsvar av någon anledning som inte är biologisk och/eller har arbeten och/eller hemmaliv där de sliter ut sig och därför blir sjuka. Jag antog inte att alla familjer hade det jämställt hemma, men som sagt, man antar ju olika. Vissa antar att damerna är sjuklediga för att det alltid är synd om damerna, andra för att damerna är latmaskar.

Ingen direkt slutsats. Tyckte bara att det var en lustig krönika. Lustigt antagande, lustig (antydd) slutsats.
2 thoughts on “Jämställt hemma och så

  1. Jag vill säga att de är extremt jobbigt för vissa att arbeta med man och kids pga ojämställheten som inte kom med i att kvinnor kunde arbeta..
    Jag gör allt en hemmafru gjorde och arbetar heltid. Klart jag blir tröttare en min man? Eller?

Kommentera

