Världens sämsta förälder. Inte bara mamma – förälder

Min unge är utan tvekan världens bästa barn. Han är inte bara det vackraste som någonsin kommit ur en vagina utan också smart, rolig, charmig och intressant som person. Titta här, när han skall göra rörelserna till Imse Vimse Spindel – han är individ, och väljer därför att tanklöst kräva att andra gör dem för hans underhållning istället.

Ikväll skulle jag klippa sonens naglar. De blir mindre söta ju mer de liknar rovdjursklor, men det är inte därför jag klipper dem. Jag klipper dem eftersom jag är rädd att förskolan skall finna mig olämplig som förälder och ta mitt barn ifrån mig. Sonen tycker inte om att få sina naglar klippta och knyter nävarna och viftar med dem i buspanik. Ikväll hände det. Jag klippte fel.

Jag klippte alltså av ca 1/4 av sonens lillfingernagel. Det blödde. Han grät och slutade inte förrän han fick borsta tänderna.

Och jag känner mig lika skyldig som om jag hade antastat min älskling och sedan krossat en flaska över hans huvud.

PS. Hela tanken med det här inlägget var egentligen att relatera till Underbara Claras inlägg om att hon låter sin son göra saker. Jag låter min son göra lite saker, vilket resulterat i att han är tvåspråkig och kan räkna till tio och skälla på mamma och pappa, men antagligen skulle varit betydligt bättre än jag på att klippa naglar. Kanske jag kväver honom, kväver hans utveckling genom mitt föräldraskap? Ännu mer skuldkänslor.

Kommentera

