Tillägg till bloggutmaningen vecka IIII

Alltså, del två i del fyra av Schmenus och Arsinoes bloggutmaning.

Jag skrev ju ett väldigt tramsigt, lätt inlägg om våldtäkt, då jag känner att det finns så många som kommer att skriva om ämnet mycket bättre än jag själv kommer att göra det. Dels blir ännu ett inlägg om hemska upplevelser och ångest rent onödigt, då jag känner att det blir för utlämnande för mig, dels känns det lite som att predika för kören att skriva om samtyckeslagar när man skriver så klumpigt som jag gör. Men jag ville ändå bifoga en andra text, då jag ramlade över en sådan guldgruva av illustration igår.

En vän jag brukade arbeta med länkade till den här historien, om en 17-åring som blivit åtalad för våldtäkt mot barn i och med att han legat med en fjortonåring. Han själv tycker att det är fjantigt att flickor anses som våldtäktsoffer när de har sex vid fjorton, medan killar ses som hingstar, och drar sedan slutsatsen att det är synd om män som blir arresterade för våldtäkt så ofta, medan kvinnor kan komma undan med samma brott. Min f.d. kollegas vän ger sig in i debatten och följande diskussion tar plats:

Fallet Billy Butt

Det händer ju inte sällan att feminister tar upp idiotiska resonemang och gör narr av dem, men idioti på idioti på idioti… det är en prestation att vara så totalt dum i huvet flera gånger på raken. Låt oss analysera vad som egentligen blir sagt:

  1. Fortsätter Sveriges lagar i den riktningen de är på väg idag kan kvinnor bara gå fram och peka ut främlingar på stan, och de blir dömda om de inte kan bevisa sin oskuld. Ett starkt argument mot… vadå? Att lagarna gör det enklare för våldtäktsmän att bli dömda?
  2. Män döms i hög utsträckning socialt, alltså att även om de inte blir dömda i domstol ser deras omgivning ner på dem eftersom de är anklagade för våldtäkt.
  3. Att kvinnor blir så ifrågasatta socialt, att man i så hög utsträckning betvivlar kvinnors anklagelser om våldtäkt, är en bra sak. Detta kommer jag själv bli varse den dagen min väninna blir arg på mig och anklagar min pojkvän för våldtäkt för att hämnas. Igen, ett starkt kort, då detta antagligen är mycket mer troligt att det kommer att hända än att jag blir våldtagen och då inte blir tagen på allvar eller kan få min våldtäktsman dömd.
  4. Våldtäkt måste vara extremt svårt att bevisa, då det är ”snudd på värre än mord”.

Just detta att våldtäkt är ”snudd på värre än mord” tycker jag är en intressant sak att ta upp. Detta är ju helt uppenbart något som människor säger för att visa precis hur starkt de känner om våldtäkt – de hatar våldtäkt så mycket att de anser det snudd på värre än mord, så de måste vara människor vars åsikt man måste ta på allvar. Jag hatar våldtäkt så mycket att det skall vara praktiskt taget omöjligt att bli dömd för våldtäkt! Tre fjärdedelar av alla våldtäktsfall anmäls inte, men jag tycker fortfarande att det är för många anmälningar, för enkelt att bli dömd – så mycket hatar jag våldtäkt! Så snäll är jag! Så mycket hatar jag sexismen!

Kvinnohatet, hörni. Det visar sig på så många olika sätt. Jävla fruntimmer som anklagar varandras pojkvänner för våldtäkt som hämnd när de grälar. Jävla kvinnor, som ser till att män blir fängslade för att ha knullat, t.om. när tjejerna velat! Jaha, men det är okej för tjejer att ligga med underåriga killar? Orättvist! Orättvist! Orättvist! Dumma kvinnor, dumma matriarkat!

Jag såg en film häromdagen. Den hette THE ART OF KILLING och var väldigt klyshig. Wings Hauser (VICE SQUAD) spelade en råbarkad polis som försöker rensa upp i stan men inte alltid kan göra det enligt regelboken, men han är en bra polis och en bra man, dammit! I den här filmen har Hausers karaktär Jack ett förhållande med en mystisk, sexig mpdg-ish undercover polis som träffar honom och har sex med honom utan att bli förälskad i honom. När Jack tröttnar på att tjejen är sexig och rolig utan att låta honom köra över henne totalt säger han den underbara repliken: ”You know, the only thing I gotta say is, it’s been really tough on men through the ’70s and ’80s when it comes to women. And I’ll tell ya, if this is any indication of what the ’90s is gonna be like, I, uh – to hell with it, I’ll go gay!”

Det är väldigt svårt att ta mäns problem på allvar när de presenteras på det här sättet. Feministers problem verkar ofta vara att de är inte tillräckligt fokuserade på mäns problem, vi drar alla över samma kam, vi ignorerar hur hårt det är för män att leva idag. Nå, att leva är svårt, alla går igenom hårda tider. Bygg ni en killjour så bygger vi en tjejjour, sluta kalla varandra kärringar när ni söker hjälp och sluta se ner på känslosamhet så kämpar vi mot samma mål. Men när man hånar feminismen som onödig eller att man ju faktiskt har det ganska bra här i Sverige, nå… jag ser liksom inte samma antal arga män som säger sådant till Berth här.

Svenska våldtäktsmän – ni har det faktiskt ganska bra.

Inte för att lägga alla män som tar upp mäns problem på den här nivån, givetvis. Men som sagt. Jag ser inte sådär jätteofta andra män som rusar ut för att berätta för varandra att de faktiskt har det ganska bra.

2 thoughts on “Tillägg till bloggutmaningen vecka IIII

  1. Ping: Bloggutmaning vecka 4, alla bidragen | genus SCHMENUS // din nya favoritblogg

  2. Ping: Fanny Åström | Kom i kontakt med ditt inre hat » Bloggutmaning vecka fyra – Våldtäkt. Alla inlägg.

Kommentera

