Jag är så populär

Jag har två troll. Den ene heter Erik och den andra heter Brendhain. Erik träffade jag när han trollade hos Arsinoe och skrev något tramsig som jag bloggade om, men jag fattar verkligen inte hur någon som Brendhain har hittat mig. Kanske var det han som hittade mig efter att ha googlat Mistress Anne Chocolate Delight.

Delight

Jag hade totalt glömt bort bägge två när jag såg att jag fått mycket skräppost och gick in för att se efter vad som stod på. Det var Brendhain som copy-pastat en arg kommentar fem gånger. Det han är arg över är att jag påstått att majoriteten av våldtäkter sker av män vi känner, vilket han motbevisar med en länk till 85 sidor där det står att majoriteten av våldtäkter sker av män vi känner.

De andra kommentarerna var från Erik. Erik tycker att jag borde väga varje ord så ingen känner obehag eller obekvämlighet och lyckas med andra ord totalt missa min poäng i mitt inlägg ”Tänk om man sade så om invandrarna”, där jag funderar kring våldtäktskultur och det faktum att kvinnor uppmuntras till att ständigt vara rädda. I ett annat inlägg tycker han att jag inte alls borde säga att jag är för mycket kvinna för att ha på mig skinny jeans eftersom övervikt inte har med kvinnlighet att göra. Och dessutom är det dyrare för män att köpa jeans. Sådetså.

Ja. Ni hör ju. Jag får ju skämmas att jag blockat dessa herrar och inte TAR DEBATTEN! CENSUR! DE HAR RÄTT ATT UTTRYCKA SIG! OM JAG BLOCKAR BETYDER DET ATT DE HAR RÄTT! DE HAR RÄTT OCH JAG HAR FEL OCH OM JAG INTE ORKAR BETYDER DET ATT DE HAR RÄTT! KILL THATCHER!

En av mina favorittexter är Underbara Claras text ”Bajsa inte din fanbase i ansiktet, blondinbella”. Här bemöter Clara tanken att tjejer är vidriga mot varandra och älskar att trycka ner varandra, något som man hör ganska ofta. Killar är rakare, killar är ärligare (underförstått: än kvinnor), killar snackar inte bakom ryggen, killar stöttar och tjejer river ner. Det får mig att fundera – hur många sådana här elaka troll är egentligen kvinnor?

Efter vad jag vet är alla mina (tre) ordinarie läsare kvinnor, och vilka kvinnor sedan. Roliga och smarta, en total fröjd, skapelsens krona, mina damer! Även om vi inte alltid håller med varandra blir jag alltid – alltid – glad av att få en kommentar från någon av er. Men så fort jag får en kommentar från en man är den förminskande, hånfull och otrevlig – ”du är överviktig!”, ”din engelska är dålig!”, ”fan vad pinsamt!”, ”du gör bort dig!”. Varför är det så?

Den man som kommenterat mest (förutom Brendhain, som fuskar med sin copy-paste-ilska) heter Wigwag. Wigwag vana att ta över kommentarsfältet hos kvinnliga bloggare tills han blir blockad. Han verkar inte direkt elak, men han har ett jäkla temperament och blir hulken-arg på sekunden han ogillar något, och när han är så arg anser han sig ha rätten att få spy ur sig vad otrevligheter han vill. Dessutom har han den dåliga vanan att läsa blogginlägg baklänges, alltså att komma på vad bloggaren vill säga för att sedan utgå ifrån detta när han läser texten.

Nå, Wigwag skrev faktiskt en ganska fin kommentar till min bloggkompis Schmenus:

Rövgille

Enligt Wigwag handlar det alltså om frustration. Om vi omogna feministbloggare bara blockat honom utan massa snack hade vi hanterat vår makt bättre. Å andra sidan hade han också TAGIT DEBATTEN på ett jättesnällt sätt, och alltså inte bara blockat människor rakt av. Dessutom skall vi alltid se till att TA DEBATTEN, HAR MAN INTE RÄTT ATT UTTRYCKA SIN ÅSIKT, ELLER?!

Män har ungefär all makt i samhället. Det innebär givetvis inte att du, Erik, har all makt personligen, men du behandlas på ett annat sätt än vad jag gör. Jag får kämpa hårt för att få den respekt du åtnjuter per default, och i många situationer finns det inget jag kan göra för att bli sedd som en individ, något du tar för givet. Ni har så mycket makt, ni får så stor plats, ni kräver så mycket eftersom det är det ni ser som totalt naturligt – och får ni inte det, då blir ni arga. Då känner ni att ni har rätt att sätta mig på plats, att ni har rätt att vara totalt genomruttna och hemska, och säger jag emot är det en jävla utmaning och säger jag inte emot är det jävla gnällande och ni har minsann rätt.

But I’m A Nice Guy from Scott Benson on Vimeo.

Varför i hela fridens namn är ni sådana? Tror ni att ni är spännande, intressanta eller smarta i er otrevlighet, en bloggvärldens Malcolm Tucker som gör en tjurrusning mot… vadå? Mina jeans? Mina lår? En generell text om hur jag dagligen uppmanas att vara rädd för dig? Inte för att dra alla över en kam, men när jag läser kommentarer i stil med ”har du inget bättre att klaga om?” så undrar jag lite detsamma om folk som sitter och är otrevliga för att känna makt över en minibloggare.

Förlåt om det blev lite personligt mot er, Erik, Brendhain och Wigwag. Jag använder er mest som exempel över hur dumt jag tycker att det hela är. Ser fram emot att läsa både Eriks och Wigwags blogg, för övrigt. Puss och kram!

17 thoughts on “Jag är så populär

  1. Nej det handlar inte om frustration eller ilska från min sida utan om en rätt jag tar mig att uttrycka mig argt och irriterat på bloggar som jag ogillar som feminist. Den här rätten följer av det maktperspektiv jag redogjort för. Mycket makt liten uttrycksrätt. Liten makt stor uttrycksrätt. Dvs om man som jag har en feministisk åskådning. Men nu har ju du outat mitt förnamn så då kan du ju dra åthelvete åckså.

    • Äsch, jag är ju så trött och deppig nu att jag verkligen inte orkar ta diskussionen om huruvida man verkligen kan skriva typ ”det sker jättefå överfallsvåldtäkter” när det är den och den procenten, blablabla. Jag orkar inte, jag tycker inte att det är viktigt, och jag blev sur att han började med en snorkig och översittig ton istället för att diskutera ämnet i sig. Men jag kan förstå att han blev sur och tvär, jag var medvetet ganska barnslig och fjantig. Jag orkar verkligen inte med skiten.

      Jag undrar om min allmäna debattlust är så dränkt pga depression eller bara ren uttråkan. Ingenting leder ju till något intressant, det är bara skit som tragglas fram och tillbaka.

  2. Vet inte om detta kan komma fram om du blockat mig, som sagt hitta jag din blog från fanny som fått mycket uppmärksamhet för sin kontrovers, jag är dock inget troll och mina kommentarer är ej elaka, lr vad var felet med dom? Sedan har jag ingen blogg Dock står jag som person för exakt allt jag säger och jag inte anonym, allt jag säger på nätet säger jag i ditt ansikte även irl så kalla mig inte troll tack, nu ska sluta slentrian besöka din blog.

  3. Nu läste jag dock hela ditt inlägg om dina åsikter om hur vi behandlas annorlunda vem som har makt och fördelar tex, jag växte upp med konstiga föräldrar, mycket bråk och det funka inte i skolan, man sorterade ut fort, fick sedan psykisk ohälsa och eftersom ingen hjälp för män med dom problemen blev jag som många andra en missbrukare, kriminalitet, ungdomshem, fängelse. Hade verkligen inte ett piss som ung utan kämpar idag och varje dag för att behålla min självständighet, jag ser mig inte som ett offer trots att jag ändå har allt emot mig. Vilken makt hade jag som inte du har när jag var liten? Kan du förstå att dina och fannys och andra feministers problem tyvärr kan kännas rätt patetiska, när ens egen vardag handlar om att desperat hålla sig flytande, alltid vara tvungen att bevisa sig, ta plats eller bli överkörd, må skit och bli utskrattad när man söker hjälp och bli tllsagd att ”man-up”.

    Sedan läser man om era problem som verkar förstöra era liv, ni skriver om män som tar sig friheten att titta på er, om ett par jeans du inte kan ha i samma size längre, om jag nu är så jävla privilegierad, varför ser jag dessa problem som patetiska? Jag har aldrig fått nåt pga av mitt kön, allt har jag fått kämpa för, och ändå tillhör jag fortfarande botten, skrev detta bara för att visa varför jag kanske uttryckte mig lite bryskt och raljerande kring dina problem,

    nu ska jag iväg och möta en kille jag är kp åt, mvh

    • http://jezebel.com/5992479/if-i-admit-that-hating-men-is-a-thing-will-you-stop-turning-it-into-a-self+fulfilling-prophecy

      Läs den. Ordentligt. Fundera över vad det står.

      Vad vill du att jag skall säga, att för att du är man är ditt liv bra? Självklart inte. Däremot är du en del i ett samhälle där manligt anses som bättre, finare, mer logiskt, mer självklart än kvinnligt. Det anses okej för kvinnor att vara ”pojkflickor” så länge de inte är osexiga, däremot kan inte män bete sig ”kvinnligt”, precis som du beskriver. Att bete sig som en kärring är en skam. Att bete sig som en karl är positivt.

      Sexism är ett problem, på en hög nivå och på en vardaglig nivå. Jag har rätt att skriva om problem jag upplever i min vardag som är uttryck för ett större problem, t.ex. att män har rätt att göra kvinnor obekväma eftersom män ”är sådana”. Detta leder till våldtäkter, det leder till att jag får leva i rädsla varje dag för att någon skall komma och våldta mig. Jag får mindre betalt än mina manliga kollegor. Jag måste automatiskt kämpa hårdare än mina manliga kollegor för att få respekt.

      Jag har också vuxit upp med missbruk, misshandel, bråk, mobbing osv. Du är inte ensam i världen om att ha de problemen. Läs Schmenus inlägg om sina problem med sjukvården, läs Suhininas inlägg om hur hon kämpar för att få hjälp. Att bli tillsagd att bita ihop är ofta omgivningens svar, inte minst till män som också har könsroller att leva upp till. Men skall du hålla på och dra ner allt till ”du borde inte klaga om att du inte hittar jeans för jag satt på ungdomshem!” kan du sluta läsa bloggar och börja läsa om härskartekniker istället. Inte alla mina blogginlägg är på jävla omskärelsenivå eller fjortonåring-blir-piskad-till-döds-pga-äktenskapsbrott-nivå. Lev med det, och sluta vara så jävla otrevlig (förlåt, ”raljerande”).

  4. Är det svårt att ta det seriöst.

    Jag har läst väldigt mycket om härskartekniker, på en helt ok nivå tycker jag. Tycker snarare det är ni som använder dom. Meningen var inte att förminska dina problem mer att förklara varför det första som slår en är att bara ”shit, vilka problem människan har”. Kollat in Schemnus men kan inte relatera eller förstå det så bra pga skillnaden mellan könen där.

    Sen detta med att bete sig som en kärring, verkligen sjukt att se kvinna som något dåligt att bete sig om, eller att tro att kvinnor på något sätt skulle vara mer empatiska eller känsliga.

    Nej att du inte kan pressa i dig ett par jeans leder inte våldtäkt och din skräck för våldtäkt vet jag inte hur du ska bli av med. Självklart får du skriva om vad du vill men förklarar bara varför det är ickeproblem för många som du anser vara mer privilegierade en dig, liksom du har ett jobb, du är medelklass etc, vill inte vara elak men man kan nästan bli lite provocerad pga inställningen när man egentligen har det rätt bra,

    • Om du tycker ”shit, vilka problem människan har” när du läser min blogg kanske du inte läser den tillräckligt bra. Jag har problem. Jag skulle t.om. kunna gissa att jag har större problem än du, och att jag har beskrivit dem i min blogg. Hitta problemen! Gå och leta! Döm inte folk efter deras jeanshistorier. För övrigt har jag inga problem med att hitta jeans som passar och har inte gått upp i vikt, vilket du verkar relatera till. Jag tyckte att det var trist att det inte fanns mer jeansmodeller på marknaden. Inte det största problemet i mitt liv, men fortfarande något jag har rätt att skriva om utan att bli hånad som ytlig och bortskämd i-landskvinna.

      Hur menar du att du inte kan förstå Schmenus bra pga skillnad mellan könen? Schmenus har problem med sin hälsa och har svårt att få hjälp. Du har problem med din hälsa och har svårt att få hjälp. Att få hjälp med sin hälsa verkar inte vara något som är speciellt efter kön. Däremot kan det mycket väl vara så att lekmannaomgivningen är mindre sympatisk med en sjuk man eller en man som söker själv eftersom män enligt traditionen inte skall be om hjälp.

      Att jag blir uppmanad varje dag av min omgivning att inte gå speciella vägar hem leder till våldtäktsskräck. Att jag blir tillsagd att jag inte skall bete mig på vissa sätt eftersom det kan provocera män att våldta mig leder till våldtäktsskräck. Detta är inte oresonligt eller onormalt, det är högst normalt att vara rädd för en fara man varnas för varje dag och väntas förhindra själv.

      Vad vet du om mig? Du vet ingenting om mig. Du själv har det säkert rätt bra jämfört med många andra.

  5. Det är tex en härskarteknik att hitta på att någon inte för ta sig ”tolkningsföreträde” pga av vad? Eller att hitta på någon är privilegierad etc i all oändlighet,

    • Nej, det är det inte. Om jag säger ”kvinnor blir varje dag belagda med att inte bli våldtagna” och du säger ”nej, det blir de inte, det är bara något du måste jobba med själv” tar du dig tolkningsföreträde. Du själv anser mig privilegad, pga vad? Min blogg? En bild av mig i en klänning jag fått av min mormor? Snacka om tolkningsföreträde.

  6. Sen vill jag faktiskt be om ursäkt då jag vet att jag skrivit vissa tvivelaktiga saker

    förlåt

    Tror inte det är räkmacka för alla kvinnor verkligen inte, ville mer försöka förklara varför jag och kanske vissa andra reagerar som vi gör, så tänk på det, det är inte pga misgony eller något personligt hat, man blir helt enkelt provocerad av att bli generaliserad

Kommentera

