Vad är man egentligen redo att göra för att stoppa våldtäkter?

Såhär är det: jag sitter på jobbet och äter tårta. Vi har fått tårta ganska mycket de sista veckorna, eftersom vi jobbar för en mäklarfirma som verkar ha problem med att bestämma passande mängder tårta som tack för vårt hårda arbete, och därför kör på more-is-more-strategin. Tack så mycket. Vi äter prinsesstårta med logo på och någon läser Expressen, läser vissa rubriker högt för att skapa diskussion runt bordet. Diskussionen strandar vid våldtäkter, eftersom någon dragit igång en kampanj mot våldtäkt. Kändisar som tycker att det är en bra strategi att ha ett tv-program om våldtäkt eller vad det nu var. Relaterat är musikvideon till låten FATTA, som är en sammanfattning av våldtäktsberättelser.

Blixa, som är en av mina nya favoritbloggare, skriver om våldtäkter och synen på våldtäkter. En sak jag känner igen ifrån musikvideon är just bilden av hur en våldtäkt ser ut och hur kvinnans reaktion ser ut, något jag själv känner är problematiskt i hur vi ser på våldtäkter. Min egen sexdebut var mot min vilja, även om jag då aldrig skulle benämna den som en våldtäkt eftersom den inte såg ut som en våldtäkt. Inte heller idag känner jag mig bekväm med att axla våldtäktsofferrollen, även om jag under flera tillfällen under livet haft män som haft sex med mig mot min vilja. Min egen syn på våldtäkt är en jag känner igen ifrån samhället, nämligen att en våldtäkt inte är en våldtäkt om offret inte gjort aktivt motstånd, om hen inte skrikit eller gråtit, om den som förgripit sig inte använt våld. Så ser även lagen ut. Och det är här mitt problem ligger.

Vad är egentligen en våldtäkt? Är det när någon har sex med en emot ens vilja i en situation då hen inte fått medgivande, eller är det när man ligger med en hand över munnen för att inte skrika? Vi vet alla att överfallsvåldtäker sker förtvivlat sällan, och att vi är som mest utsatta för våldtäkter av män vi känner, män vi har en relation till. Att säga att män har laglig rätt att ha sex med oss fram till gränsen att vi skriker nej eller använder all vår kraft för att putta bort någon, det är att redan där lägga en skev samhällsbild av hur våldtäkter ser ut.

När jag för flera månader sedan diskuterade våldtäkter på arbetet tog jag upp detta med samtyckeslag. Mina kollegor skrattade och kallade hela tanken idiotisk. Skall man göra kontrakt för att få ligga? Skall man kanske skriva specifika regler när man ändå håller på – den och den får göra det och det, men absolut inte så-och-så under sådana omständigheter. Vad hände med romantiken? Så komplicerat allt blir, och tänk om personen blir avtänd och inte vill längre eftersom stämningen försvunnit?

Vårt samhälle påverkas av våra lagar. Vi kan diskutera våldtäktskultur, slut shaming och feministiskt självförsvar tills vi blir blå i ansiktet, faktum är att vi fortfarande lever i en värld där män har laglig rätt att ha sex med kvinnor utan deras samtycke så länge han låtsas okunnig om hur detta kan uttrycka sig. Hon kanske höll samman benen för att hon tvekade. Hon kanske drog sig undan för att hon var blyg. Hon kanske puttade bort hans händer för att hon ville att han skulle vara mer rakt på sak. Sådant kan hända, och han är ju ingen tankeläsare, så hur kan han veta att hon inte ville?

Samtliga problem med samtyckeslag är problem som i mina ögon är noll och intet jämfört med alternativet. Alternativet är att vi lever i ett samhälle där en våldtäkt enbart kan vara en enda sak, där man måste vara märkt för livet, där man måste ligga i fosterställning och gråta i duschen. Din pojkvän har rätt att ha sex med dig när du är för full för att minnas vad som hänt. Din kompis har rätt att ha sex med dig om du är för rädd för att skrika. Laglig rätt. Det är alternativet. Den enda våldtäkten som finns är den där en galning överfaller dig och våldtar dig med en pistol mot din panna. Den enda våldtäkten som finns är alltså den våldtäkten som typ inte finns. Man är redo att lyssna på musik och tycka att riktiga män inte våldtar, men man är inte redo att göra något som faktiskt förändrar samhällets syn på våldtäkter.

Snyggt.

11 thoughts on “Vad är man egentligen redo att göra för att stoppa våldtäkter?

    • Din länk hanterar statistik för anmälda våldtäkter i ca 2500 fall. Det säger sig självt att det är vanligare att överfallsvåldtäkter av totala främlingar anmäls i större utsträckning än våldtäkter i det egna hemmet av en person man känner. Detta tas även upp i din länk.

      • Yes, it is a survey done based on circa 2500 and, as Brå states, the results of their study has a close correlation with the overall population. Plus, if you continue reading then you will see that the results match independent, direct surveys on the population in Sweden. So although the number of cases used in the study are ”only” circa 2500, the Percentages are consistent with the population.

        But if understand Your position, You have nothing to support your statements at all?! So you are just making your numbers up?! Or do you have a source for your claims?!

  1. Thanks for the confirmation that I was correct when I wrote that you can’t orkar det because you don’t have any facts and aren’t interested in them! 😉

      • Lisa, I just realized you never even wrote about any statistics in your blog post and that I’m coming across as a bit of a cunt asking that you read 85 pages of crap before you blog about general society. Please, forgive me. Obviously, since you tried to block me, I had to write this apology from another email alias, but I promise you I’ll write nothing but sweet, sweet love poetry from now on. Forgive me. I am a peeeeg.

  2. Ping: Bloggutmaning – en lätt fundering på underhållningsvåldtäkt | mondokanel

Kommentera

