Gå ner tio kilo

Jag är allt som oftast väldigt nöjd med min kropp. Jag trivs i den, den är stark och har bra kondition. Jag tycker att den passar mig som person, hur man nu kan tycka något sådant. Men det är fortfarande extremt tydligt hur skör den här balansen och relationen till min kropp är.

Igår ville min man titta på filmen FLIRTING WITH DISASTER, så det gjorde vi.

FLIRTING WITH DISASTER handlar om en kille som spelas av Ben Stiller. Ben Stiller är adopterad av två rika New Yorkare, är gift och har en fyra månader gammal bebis, som bara finns med i handlingen som någon typ av handväska att släpas omkring på och visas upp när det är passande. Eftersom Ben Stiller är adopterad och saknar sina föräldrar åker han, frun och den oemotståndligt sexiga femme fatale-adoptionsdamen runt för att leta efter föräldrarna. Ben Stiller har problem med sin fru eftersom hon tydligen inte är lika snygg som adoptionsdamen, trots att frun tydligt är skitsnygg och perfekt på alla sätt, men bär glasögon och klär sig i långa kjolar istället för korta kjolar. I den första scenen man får se frun klär hon på sig en sexig sexunderklädesklänning och hennes bröst är tajta och läckra, magen platt och muskulös och rumpan spänstig som två honungsmeloner, vilket verkar skitkonstigt eftersom hon födde barn för fyra månader sedan och de allra flesta fortfarande har några tecken på kroppen att hon genomgått en graviditet och förlossning. I filmen klargörs att hon är djupt märkt fysiskt av sin graviditet även om man inte kan se detta på henne, men det märks eftersom hon inte är lika attraktiv som adoptionsdamen och i en scen gråter och skriker att det tar vissa kvinnor ett år att komma tillbaka till sin ursprungsform efter en graviditet.

Här är grejen: Vissa kommer aldrig tillbaka till sin ursprungsform efter en graviditet. Vissa har fan inte ens formen som framställs som ursprungsformen till att börja med. Jag är en av dessa. Formen på kroppen har förändrats, även om vikten är densamma. Det är ju inte konstigt egentligen, men det blir så tydligt i hollywoodfilmer, detta att man liksom låtsas allt. Ingen har sagt att FLIRTING WITH DISASTER skall vara en realistisk film, men varför måste man låtsas att folk är tjocka och fula när de uppenbart inte är det? Varför måste man låtsas att man vaknar efter förlossningen och man har sin gamla kropp, upp och hoppa, spring ett maraton?

När jag tittade på filmen mådde jag dåligt. I flera scener visar kvinnorna sina magar, och alla har platta, muskulösa, väldefinierade magar och hårda bröst över. Till och med en karaktären Ben Stillers mamma, som är gott och väl 55, hade en kropp som Traci Lords skulle varit stolt över på åttiotalet. Och jag mådde dåligt över min kropp.

När perfekta kroppar (enligt skönhetsidealet) blir standard och vanliga kroppar är så groteska att de inte ens får synas som skämt, då är det svårt att inte må dåligt över sin helt normala kropp. När perfekta kroppar framställs som tjocka, eller man endast visar en typ av kropp och det är kroppen som väldigt få personer har, då är det svårt att inte känna sig underkänd. Jag är frisk, jag är sund, och även om jag säkert borde äta mindre sötsaker (vem av oss borde inte det?) är min kropp i tiptop kondition. Jag kunde alltid bli sundare, men jag är klart hälsosam nog. Så varför framställs min kropp som skrattretande vidrig? Varför framställs min kropp som en kropp som inte ens existerar?

Därför att knullbarhet är ett villkor man måste uppfylla för att synas. Därför överväger jag att försöka gå ner tio kilo i vikt. Inte för att bli sundare, inte för att bli friskare, utan för att få synas.

2 thoughts on “Gå ner tio kilo

  1. ;( men hollywood har ju så himla konstig syn på knullbarhet… jag tror de snarare går efter säljbarhet, precis som tidningar och allt annat som bara står ut med den ”optimala kroppen”. men visst är det lite underligt att man helt utan att vara nåt slags unikum eller monster, inte liksom representeras någonstans. i dessa tider, med alla bilder som ska matas från alla håll och kanter, så är vi ganska många som inte alls räknas med. 😦

Kommentera

