Vem har rätt att gnälla?

Tidigare i veckan skrev jag ett inlägg om naturlig skönhet som ett val, alltså om tanken att kvinnor väljer att inte vara naturligt vackra om de sminkar sig, stylar sig osv. Jag förtydligade inlägget, men fick fortfarande irriterade kommentarer om att jag fan inte skall gnälla så jävligt, att jag kunde vara jättesnygg om jag bara ansträngde mig lite, att jag skulle ändra mig om jag nu tyckte att jag var så ful, antydningar att det var något fel på mig om jag nu mådde så dåligt av att se andra, vackra kvinnor, osv. Naturlig skönhet, ansåg en kommentatör, är något de flesta har om de bara går och proffsfixar sig lite. Att säga att man inte är född nära skönhetsidealet är bara att skylla ifrån sig eftersom man inte anstränger sig nog.

Lady Dahmer skriver om hur dieter är orimliga, och hur samhället lägger enorm press på tjocka människor. Vanligt folk som på största allvar tycker att det är en normal begäran att tjocka människor skall äta pyttelite och späka sig, för att till sist gå ner i vikt. Att vara tjock är något många i samhället skulle må bra av, eftersom man då skulle ta feta människor mer på allvar. Att individualisera problem som dålig hälsa, sexistiska trakasserier eller arbetslöshet är jäkla slugt. Inte nog med att man isåfall inte behöver göra något åt problemet, man har rätt att tysta människor genom att skuldbelägga dem.Har du inget arbete? Din lata gås, det finns alltid arbete för den som inte är rädd att arbeta! Du är bortskämd, du tycker att ett städjobb på timma till slavlön är dåligt bara för att du har högskoleutbildning! Jaså, du har ingen högskoleutbildning? Då har du själv valt din situation, då förtjänar du den fattigdom som kommer! Skriker män äckliga kommentarer efter dig eller tafsar på dig på krogen? Ta det som en komplimang, herregud! Nähä, jämt skall det suras. Och varför klär du dig sådär om du inte vill ha uppmärksamheten? Han är ju snäll egentligen.

Ironiskt nog flödar kommentarsfältet över av irriterade medmänniskor som insisterar på att Lady Dahmer mjäkar, att det inte alls är svårt att gå ner 30 kilo om man faktiskt försöker. ”Jag gjorde det, det var jättelätt!”, underförstått, eftersom jag har självdisciplin, till skillnad från de där andra fettorna som inte kan låta bli att parkera hovarna i en chipspåse så fort tillfälle ges, folk äcklar mig, usch och fy för fetton.

Detta att vi inte kan klaga över något om vi kan förändra det, det tycker jag är intressant. Jag kan inte klaga över att samhället har en skitkonstig bild av skönhet, eftersom jag själv skulle bli vackrare om jag bara ansträngde mig lite. Lady Dahmer kan inte klaga över att samhället har en skitkonstig bild av tjocka, eftersom hon äter glass och hamburgare ibland. Poängen, just detta att folk inte behöver lufta sina åsikter om ens kropp, eller att man inte är skyldig någon annan att vara smal eller vacker, den poängen cementeras liksom av det faktum inläggen omedelbart attraherar kommentarer just av den stil man skrivit om. Man blir ju inte sundare av att banta, däremot blir man smalare, och för övrigt så är det ju ingen annans bekymmer om jag är sund eller inte. Det är jag som lever med min kropp, och får den extrem fetma och dör knall och fall så drabbar det mig. Att vara elak mot någon för hens eget bästa känns lite som att man bara letar efter en anledning att få vara jävligt elak med gott samvete.

Life Magazine gjorde ett berömt reportage om en fet dam år 1954, och redan då visades bilder av en depremerad, skamsen ung kvinna som dricker osötad lemonad istället för milkshake. Att gå ner i vikt var för henne att bli tillåten en plats i samhället. Man tycker ju att vi borde kommit längre.

Man tycker ju att vi borde ha rätt att diskutera frågorna även om vi vill leva normalt och äta normalt, även om vi inte vill skaffa tandställning, sminka oss eller på annat sätt anstränga oss för att bli mer knullbara. Man tycker ju att knullbarheten i sig inte borde vara ett kriterium för att få gnälla. Man tycker ju att fokus kunde dras ifrån knullbarheten alls. Man tycker ju att fokus kunde dras från individen.

3 thoughts on “Vem har rätt att gnälla?

  1. Det är så jäkla mycket jag skulle vilja skriva om det här inlägget, men jag har jobbat alldeles för mycket och sovit alldeles för lite så jag säger bara:

    SKITBRA SKRIVET!!!

  2. Det spelar ju ingen roll heller om man är naturligt skön i andras ögon heller, spelar ingen roll alls hur ful eller snygg man egentligen är, allting slutar ändå i vad man anser om sig själv. Den här kampen som alla människor har. Kampen och resan mot att kunna acceptera och älska sig själv.

Kommentera

