Meiko Kaji

Följer en hyllning till en av mina favoritaktriser och sångare, den absolut underbara Meiko Kaji.

Meiko Kaji blev uppsnappad av den legendariska filmstudion Nikkatsu under mitten av sextiotalet, men då var hennes roller helt fel. Hon spelade traditionella roller som flickvän eller kärleksintresse, och det var iom hennes roll som gängledare i STRAY CAT ROCK 1970 som hon hittade sin niche.

Hon var sedan tvungen att flytta till studion Toei då Nikkatsu drog sig mer åt pinku violence, medan Kaji ville spela roller med lite mer djup. 1972 spelade hon sin kanske mest kända roll som Sasori (skorpion) i den första filmen i serien FEMALE PRISONER 701 om en komplicerad ung kvinna som blir sviken av sin älskare, en polisman. För att rädda sitt eget korrupta skinn som sätter fast henne för ett brott hon inte begått och ser skrattande på hur hon gruppvåldtas av ett gäng gansters, ett svek i de flestas ögon. Kaji säger knappt ett ord genom hela filmen, utan kommunicerar genom sina ögon och kroppsspråk, och hennes porträtt av Sasori är både rörande och jävligt skrämmande, eftersom hon använder hela sitt jag att söka hämnd. Lustigt att tänka här är att Kajis filmer var totalt mainstream i Japan, ungefär som PIRATES OF THE CARRIBEANS här i västvärlden, och ändå inkluderar scener där rymmande fångar springer med mensblod rinnandes nedför låren och hur sadistiska kvinnor torterar varandra med brännheta glödlampor i vaginan, eller våldtar män i scener som är minst sagt obekväma.

I en intervju förklarade regissören att ansåg att det var Kajis brist på traditionell kvinnlighet, det faktum att hon var en ”pojkflicka”, som gjorde henne så passande i rollen, något jag inte kan hålla med om. Kaji spelar Sasori som en kvinna, och visst kan man ha en karaktär som är traditionellt feminin och samtidigt våldsam (be mig inte att förtydliga, ni får helt enkelt se filmen och se om ni förstår hur jag menar). Tanken att hon inte kan vara en iskall mördare, besatt av hämnd och dessutom kvinna tycker jag är lite trist, och dessutom rent felaktig.

Kaji blev upptäckt av den stora massan iom Tarantinos KILL BILL, som är tungt inspirerad av många av de karaktärer hon spelat, och dessutom inkluderade sång ifrån soundtracket ifrån FEMALE PRISONER och LADY SNOWBLOOD, bägge framförda av Kaji. Därför är det så extremt frustrerande för mig att läsa saker som att Tarantino gjort en unik karaktär i KILL BILL, eller att han skulle vara en originell filmskapare. Tarantino är känd för tre saker – att vara jäkligt irriterande att umgås med pga sin intensivitet, att han tar eller tog väldigt mycket kokain, och att han gör filmer baserade på andra filmer. Att säga att The Bride är en ”unik” karaktär är att vara så totalt ovetande om ens det allra minsta om vad Tarantino gör för filmer – ingen skam för filmpubliken, men ni kritiker och skribenter borde veta bättre. Jag kan inte påstå att jag är speciellt väl beläst inom japansk film, jag har sett kanske ett tjugotal filmer och inte mer, men t.om. jag känner till de största namnen i branchen under den här tiden.

6 thoughts on “Meiko Kaji

  1. Tycker nog att Uma Thurman i Kill Bill filmerna är rätt feminin. Tror generellt det är oerhört svårt för en vacker feminin kvinna att spela en roll där hon framstår som en brutal killer. Det blir inte trovärdigt. Den blodiga uppgörelsen med ett par 100 ninjatyper på ett stort dansgolv är ju rätt patetisk om man säger så. Däremot som psykopat eller iskall lönnmördare fungerar även en naturligt feminin kvinna i huvudrollen. Nikita-filmerna gillar jag.

Kommentera

