Skönhetsidealet vs Skönhet

Jag vill förtydliga ett par frågor angånde mitt förra inlägg, något som Lady Dahmer också tar upp i sitt inlägg men som människor anser kontroversiellt nog att inte vilja gå med på (med all rätta!), nämligen att det finns förutbestämd skönhet.

För det första: Skönhet ligger i betraktarens öga, säger man. Detta stämmer givetvis, uppfattas en person som vacker av en människa så är hon vacker för den personen oavsett vad samhället eller någon annan anser. Min man älskar mig och finner mig oemotståndlig, medan andra finner mitt utseende medelmåttigt eller motbjudande – så är det att leva, att ha en kropp. Det man å andra sidan måste räkna med är att vi även lever i en värld där skönhet är en ganska fast form som vår uppfattning stöps i. Jag själv anser den formen löjligt trist och ointressant, och jag drar fram mitt vanliga exempel för att illustrera detta, nämligen orgiescenen från EYES WIDE SHUT, ett projekt som borde dött med Kubrik för att rädda hans jäkla värdighet.

Tom Cruise vandrar genom ett landskap av, vad man kan anta skall vara de vackraste kvinnorna i vägen, och det finns liksom ingenting att titta på (dessutom är alla vita). Släta ytor, långa ben i höga klackar, rumpor utan celluliter, magar som är platta och inte dallrar fast de sitter på damer som spatserar eller har sex med någon, damer utan hår eller födelsemärken, damer med bröst som är runda och där bägge brösten är lika stora… skönhetsidealet.  Sedan finns det givetvis andra smaker av skönhet, andra preferenser man kan ha, men även där är idealet klart och tydligt.

I mina ögon är de detaljer som särskiljer människor från andra människor de jag tycker bäst om, alltså de detaljer som dessa skönheter saknar, och i sin avsaknad gör dem till skönheter. Men att säga att ”vem har sagt att det inte är vackert med ditt assymetriska ansikte”, det är att ta sig en frihet, i mina ögon. Ni vet hur Colbert säger att han inte kan se hudfärg? På samma sätt som han vägrar att ta ansvar för sitt samhälle där rasism existerar genom att vara hudfärgblind, vägrar människor att ta ansvar över sitt samhälle där skönhet är ett krav, där man har lättare att få ett jobb och lättare att få respekt om man är vacker. Att påstå att det inte finns ett skönhetsideal eller bestämda former av skönhet är att förneka min erfarenhet och samhället jag lever i. Dessutom fiskade jag verkligen inte komplimanger, tack alla för att ni försöker vara snälla. Jag ser ut som jag ser ut och vissa tycker att jag är vacker medan andra inte gör det.

För det andra: Lady Dahmer har fått kommentarer om sitt inlägg, där hon får kritik för att hon bryr sig om utseende eller bekräftar utseende. Jag har ju inte lika många kommentarer, och därför använder jag hennes kommentarsfält som exempel för något jag själv lagt märke till ganska ofta. (En annan grej som kommer upp är att många tycker att Steve Buscemi är råsnygg, damerna har smak.)

Utseendehets är ju verkligen inte bra, men skall vi verkligen vara så hårda att vi skall antingen hålla inne med våra känslor då vi har dåliga dagar? Jag har inte många dagar då jag fokuserar på mitt utseende, vare sig positivt eller negativt, men om jag mår dåligt en kväll och känner mig otillräcklig efter samhällets mått så har jag rätt att fokusera på detta utan att vara en dålig feminist. Svaghet är inte något som är farligt. Man har rätt att visa sig svag, ledsen, otillräcklig, det är okej att ha sådana ögonblick, det är helt okej och inget att skämmas över eller må dåligt över. Nu vet jag inte alls hur hon känt, jag säger inte alls att hon var ledsen, men jag var ledsen, och det har jag rätt att vara utan att vara en dålig feminist som känner mig ful. Vi är människor, vi har mycket press på oss, och att kräva att vi inte skall bli påverkade av detta är att lägga ytterligare press.

Om jag får lov att avsluta lite ostigt vill jag också undra hur jag själv och min man kunde blanda gensaft till en sådan extremt söt cocktail som är sonen. Bästa generna i världen. Vi måste vara supersöta.

Borde plockat bort den gamla våtservetten innan idyllkortet.

29 thoughts on “Skönhetsidealet vs Skönhet

  1. Självklart får en ha dåliga dagar och noja över sitt utseende. Men jag tycker faktiskt att en ska försöka låta bli att prata om det (i alla fall ”offentligt” då, på nätet osv. vad folk gör hemma lägger jag mig inte i ;)). Jag är helt övertygad om att om vi alla slutade prata utseende (eget och andras) – vad som är fint, vad som fult, vad som borde förbättras – så skulle också dagarna med utseendeångest bli mycket färre för alla.

    • Å ena sidan håller jag med dig. Jag tycker att vi talar alldeles för mycket om utseende, vilket är anledningen till att jag själv gör det så sällan. Å andra sidan vägrar jag att klandras för samhällets fel, att jag själv inte kan stå emot trycket 100%. Det var intressant för mig att skriva ner mina tankar och få feedback från andra. Arsinoe skriver mycket intressant om det här:

      http://www.arsinoe.se/akta-styrka-ar-att-vaga-vara-svag/

      Jag är övertygad om att vi alla slutar recensera varandras utseenden skulle vi ha mindre utseendefixering och självhat. Däremot lever jag inte i en värld som ser ut så, och jag har rätt att påverkas av detta.

  2. Ja jag tycker att det blir ett problem med de krav som ställs, oavsett från vilka håll de ställs. Tror jag. Alltså det är ett jäkla problem med kraven på hur man ska se ut osv, men det blir också ett problem när avståndstagandet från utseendehetsen blir ytterligare ett krav. Jag tycker inte att utseendeidealen är bra eller att vi bör fokusera så mycket på utseende som vi (många av oss) gör, men som du säger är man ju inte mer än en människa i ett samhälle där utseendet får väldigt stort utrymme. Jag kan känna mig kluven i det där. För jag tycker ju att utseende kan vara kul också, att det kan vara en kreativ del av livet att få experimentera med färger och former i fråga om kläder tex och jag gillar inte att skuldbeläggas för det. Mitt huvudsakliga mål måste ju vara att må så bra och ha så kul i livet som möjligt och om jag mår bra av att få leka lite (även med utseendet) så tycker jag inte att jag ska bli tvungen att välja bort det, för att vara en ”riktig feminist” tex. Det här blev kanske lite förvirrat och det beror nog på att jag tycker ”å ena sidan” och ”å andra sidan” i mycket av det här. Har skrivit lite mer om hur jag tänker här http://msoctopussy.wordpress.com/2013/08/23/har-ar-jag-och-lite-reflektioner-kring-mode-och-feminism/ och http://msoctopussy.wordpress.com/2013/08/29/tuttar-i-alla-former-yeay/ Men jag känner att det blir splittrat, antagligen för att jag slits mellan olika värderingar och för att jag, som alla andra, är påverkansbar och en del av ett utseendefixerat samhälle.

  3. Jag tycker inte skönhet är nåt kvantifierbart,mätbart,universellt,hugget i sten,en gång för alla konstanterbart osv. och tycker därför ni som talar om symmetrier och annan skit har fel. Dom flesta människor är tillräckligt vackra som dom är tycker jag och om någon har problem med sitt utseende så kan de flesta göra nåt åt det så dom blir skitsnygga i sina och andras ögon med lite ansträngning. Go for it liksom men sluta självömka er och var stolta för dem ni är oavsett utseende.

      • Med ”ni” syfta jag i första hand på LD men kan också konstatera svårigheten för dig och andra att göra tydliga avståndstaganden från denna figur. Om du gillar det jag skrev så tycker du också att det LD skrivit om skönhet är gräsligt. Skriv det.

      • Så du anser inte att det finns något skönhetsideal? Eller att vi lever med press av detta skönhetsideal? Att alla ses som individer, och att ingen ses som vackrare än någon annan? Jag gör det, jag känner det och lever med det hela tiden, det är liksom så det fungerar med modeller, reklam, smink och skönhetstips. Att påstå att det inte finns en generell regel för skönhet är att ignorera hela den delen av samhället.

        Jag vet hur jag ser ut, jag ser inte ut som skönhetsidealet, och inget jag kan göra skulle göra att jag gjorde det. Det betyder inte att jag inte duger som jag är, och verkligen inte att jag vill att fler skall se mig som vackra eller att jag borde anstränga mig för att bli skitsnygg i min eller andras ögon.

        Vad skall jag gilla att du skrev? Jag tycker inte att du skriver något om det jag skrivit om, så det är svårt för mig att gilla något.

  4. Jaha! Tyckte just du skrev att jag skrev om det du skrev om! Det finns skönhetsideal och dom flesta människor är vackra som dom är. Finns ingen motsättning där. Och om det gör det så är det ett individuellt problem du har att brottas med.

    • Fast alltså, detta att folk är vackra som de är, det stämmer ju bara enligt dig. Det stämmer ju absolut ingenstans i samhället. Överallt bombarderas vi med information om hur vi borde se ut, och hur vi kan se ut så. Så att påstå att det bara är att vara glad är ju att, som sagt, ignorera hela den delen av samhället.

      Mitt inlägg handlar inte om att jag är missnöjd med mitt utseende. Det handlar om tanken att naturlig skönhet enligt skönhetsidealet är något som man väljer att ha. Naturlig skönhet enligt skönhetsidealet är inget man väljer att ha, utan något man föds med. Jag har inte fötts nära skönhetsidealet, de allra flesta har inte det. Att påstå att det inte finns en motsättning i att hela ens liv bli tillsagd och uppmanad att försöka efterlikna idealet, och samtidigt vara nöjd med sitt utseende…. nej. Det finns en motsättning.

  5. Det är en åsikt du har. Jag påstår att dom allra flesta människor föds med en naturlig skönhet mycket nära det av samhället konstruerade skönhetsidealet. Du har också en sådan skönhet och vilken proffsfixare som helst skulle hålla med mig. Snyggbilder som påverkat dig är alla fixade bilder av individer där någon proffsfixare tagit fram och förstärkt delar av individens naturliga skönhet för att närma sig idealet. Går att göra med dig också eller vilken butter tjej som helst som tycker att hennes naturliga skönhet är långt från idealet. Elaine är inte naturligt snyggare än du. Hon gillar bara att framhäva sin naturliga skönhet mer än vad du gör samt gör det jävligt bra dessutom. Marilyn Monroe var inte heller snyggare än dig. Och återigen. Har inga problem med feminist-tjejer som vill fixa med sig själva men inse då att det handlar om att efterlikna ett ideal och inte om biologi eller nåt av naturen givet.

    • Men hur kan det vara naturlig skönhet, om det krävs en proffsfixare för att få fram den? Nu hängde jag inte med. Naturligt är väl något som bara är. Sen finns det ju ett ideal som påstår att ett visst naturligt utseende är snyggare än andra. Men jag tänker att det är en falsk bild och att naturlig skönhet mer handlar om hur vi uppfattar saker som ”bara är”. Typ som att ett gammalt och fårat ansikte kan vara vackert just i sin naturlighet, för att man ser hur människan har levt och gett uttryck för känslor med ansiktet hela livet. Att sminka och fixa bort rynkorna kan ju också uppfattas som snyggt, men naturligt är det väl knappast, även om det framhäver delar av ansiktet som enligt idealet är snyggt.

      • Men jag skrev ju också mycket nära. Inte riktigt samma men tillräckligt nära den allmänna naturliga skönheten som de flesta människor bär på måste idealbilden vara för att få den kommersiella effekt den i grunden är avsedd för. Det är ju meningen att du ska tro på att det du ser är nåt du kan uppnå för egen del. Men det blir aldrig riktigt lika perfekt i verkligheten och håller inte speciellt länge över tid heller. Det är ett misslyckande för skönhetsideal och modeindustri att Lisa uppfattar sig själv så långt från idealet att hon ser sig själv som en förlorare i genuslotteriet. Eller hur det nu lät.

    • Som sagt, om jag behöver proffsa och fixa för att få fram min naturliga skönhet kan den knappast vara så naturlig. Och nej, alla föds inte nära skönhetsidealet.

      Skönhetsidealet är: Symmetriskt ansikte, stora ögon, långa lemmar, platt mage, hjärtformad rumpa utan celluliter, hårlös kropp, jämna tänder, porlös hud, rosig hud, skimrande hår, långa fingrar med välformade naglar.
      Jag är: Precis tvärtom allt detta på alla sätt.

      Att påstå att jag kan bli en naturlig skönhet bara jag går till en proffsfixare är inte bara ologiskt, det är också osant. Jag kommer vara lika kort och satt i kroppen, ha lika bred rygg och korta fingrar även om jag blir sminkad.

      • Gud vilket jävla gnäll. Jag är kille och feminist och ber inte om ursäkt för min existens eller vad jag tycker och om du har problem med det kan du blocka mig på en gång. Det är för fan inte dig personligen som diskuteras här utan ditt förhållningssätt.

      • Stor feministstjärna till dig, snälla feministkillen som identifierar mitt jävla gnäll. Jag skall genast sluta gnälla så jävligt och lyssna på hur jag borde känna och tänka eftersom du har rätt och jag har fel i tolkningar som gäller mig själv och min kropp. Jag skall genast förhålla mig annorlunda till det faktum att jag inte är född efter skönhetsidealet, nämligen låtsas som att jag är född efter skönhetsidealet och bara behöver lite proffshjälp för att ta fram det. Hurra för feministkillen! Tolkningsföreträde for everybody, nu kan jag äntligen sluta gnälla så jävligt! Hurra!

  6. Du känner väl och tänker som du vill och jag har aldrig haft nån avsikt att vara snäll med det jag skriver. Du har dina föräldrars gener och ditt barn har dina gener. Så som sig bör. Ingen är född till anpassning efter något ideal. Det är något vi indoktrineras till att försöka efterlikna. Jag tror snarast att det är den här indoktrineringen som gått snett nånstans på vägen vad gäller dig. Och nu försöker du göra det enkelt för dig och skylla på biologi när du i svaga ögonblick trots allt känner av detta ”misslyckande”. Som feminist skyr jag allt vad biologism heter vilket får ursäkta mitt lite aggressiva uttryck senast. Fortsätt kämpa på du med din självbild så gör jag detsamma.

    • Fast jag har ju aldrig talat om mig som misslyckad, och jag ”skyller” inte på någon biologi när jag säger att jag inte efterliknar skönhetsidealet som jag beskrivit ovan. Det är något som du fått för dig eftersom du tydligen vill att jag skall vara deppig och vilja se ut som skönhetsidealet med lite proffshjälp, vilket knappast kan räknas som naturlig skönhet. Du verkar fortfarande inte ha något som helst grepp om vad jag skrivit om, utan verkar tro att jag skrivit en klagoblogg om att jag är ful och misslyckad, vilket inte är fallet. Konstigt nog lyckas dessutom andra som har an annan åsikt än min egen diskutera den med mig utan att vara jävligt otrevlig, så det är nog något du borde jobba på, som människa och feminist.
      Som feminist skyr jag allt vad tolkningsföreträde från män heter, så om du skall hålla på sådär kan du hitta en annan blogg att göra det på. Fortsätt du kämpa med din självbild, för min självbild är klar som vatten.

    • så sjukt spydig ton som du har förstår jag inte hur du har mage att kalla dig feminist. och så bör du kanske läsa på lite om biologism och biologi.

  7. Du är vacker som du är och om du vill bli ännu vackrare, dvs närma dig idealet, är det lätt fixat. Det är en åsikt jag har och inget jag skriver för att vara snäll. Att du fått detta till att jag vill göra dig deppig är en tolkning du gjort utan företräde till. Förövrigt har du själv skrivit att LD:s inlägg gjorde dig deppig. Bra att du kommit över det nu. Du har inget att deppa över snygg som du är med stor potential till att bli ännu snyggare.

    • Fast jag har ju aldrig talat om mig som misslyckad, och jag ”skyller” inte på någon biologi när jag säger att jag inte efterliknar skönhetsidealet som jag beskrivit ovan. Det är något som du fått för dig eftersom du tydligen vill att jag skall vara deppig och vilja se ut som skönhetsidealet med lite proffshjälp, vilket knappast kan räknas som naturlig skönhet. Du verkar fortfarande inte ha något som helst grepp om vad jag skrivit om, utan verkar tro att jag skrivit en klagoblogg om att jag är ful och misslyckad, vilket inte är fallet.

      • Du har skrivit att du kände dig deppad av LD:s inlägg eftersom du är en av dem som haft otur i genetiklotteriet. Du är ful helt enkelt. Punkt slut. Jag avskyr ditt biologistiska förhållningssätt. Inte bara du förresten utan du menar på fullt allvar att de flesta människor är fula och haft otur. Har jag missuppfattat dig? Kan man isf få ett förtydligande.

  8. här har det visst gått vilt till! jag är ganska ointresserad av den här frågan på nåt vis, men hajade till när mamma sa att jag bara pratar om ”hur ful” jag är på min blogg. va?! jag blev både sårad och förbryllad, och har tänkt jättemycket på det. var har hon läst allt det?? sen kom jag på att jag nog har anammat en jargong, som jag har noterat hos dig också, hur vi pratar om våra utseenden. jag använder mig av jargongen för att dels distansera mig från hetsen, i och med att jag för ganska länge sedan har gjort ett val att jag duger utan spackel. jag kan vara nästan gränslöst äcklig och ändå våga mig till ica, vilket jag nog ser som en styrka. när jag säger såna saker, så lägger jag till ett flabb IRL som inte följer med i skriven text. men jag läser in sådana flabb ofta när du pratar om ditt utseende också, som det där om genpoolen som är din son. jag tycker det var jätteroligt skrivet och jag TROR iaf att jag fattar precis, men både min mamma och wigwag verkar läsa in heeeelt andra saker i den här jargongen.

    och då tänker jag på hur tröttsamt det kan vara att lyssna på ännu en kvinnlig ståupp-komiker som skojar om kroppen. eller på hur liv strömkvist eller vad hon heter bestämde sig för att göra sitt sommarprat till att bara handla om mens, efter att ha blivit anklagad för att i egenskap av kvinnlig serietecknare bara rita serier som handlar om mens och då insett att det faktiskt inte finns en enda serie som handlar om mens. yada yada yada —- är det så, att så fort kvinnor nämner sin kropp eller utseende och det inte är ”ÅH GU VA SNYGG JAG ÄÄÄÄÄR” så signalerar det till en del ”jag är ful” vad man än har sagt. och att vi därför ideligen måste flabba oss igenom inte så konstiga tankar, som för att understryka hur neutralt inställda vi faktiskt är till våra utseenden.

    öh för att gå tillbaka till de kvinnliga komikerna, så kommer jag efter lite funderande fram till att näe, jag brukar faktiskt skratta tills jag kiknar när kvinnliga komiker pratar kvinnokroppar och utseende. När jag tänker efter lite till så kommer jag ju ihåg att det var en MANLIG komiker som klagade på att kvinnliga komiker ”bara skämtar om kroppen och utseende” och det behövde liksom inte ens förklaras att det var höjden av tristess och o-humor och jag höll med av bara farten. en del komiker är ju helt enkelt inte så roliga, även om de pratar om kroppar antar jag… det är bara det att jag inser det titt som tätt, att det någonstans är ett val jag har gjort som jag tycker någon borde vara intresserad eller imponerad av men aldrig frågar om. till exempel när nån som bor på landet skriver på sin blogg att hon ska träna på att gå ut utan smink, och jag går längs gatorna i fucking new york och har inte ens funderat på att sätta på mascara. det är som att vi som inte bryr oss har nåt slags större ansvar att dessutom aldrig ha en dålig dag, vilket är orättvist och omänskligt.

    Jag har snurrat in mig i nåt jag inte riktigt kan ta mig ur, men jag tror min poäng är att fan vad det ska gnällas på kvinnors syn på sig själva. Dålig feminist om man rakar benen eller känner sig småsunkig nån dag DET ÄR SÅN JÄVLA ICKEFRÅGA rent jämställdhetsmässigt hur dagsformen känns (och alltså nej det är det ju inte alls egentligen, jätteviktig fråga ju, inser jag när jag skriver det, men problemet med kvinnans syn på sin dagsform är inte individuellt och ska aldrig bli det heller i min värld). och ändå kommer den upp för oss hela tiden, det är väl naturligt, men SAMTIDIGT står nån tjomme och gnäller om att kvinnliga serietecknare bara ritar mensgubbar och vi hatar visst vårt eget utseende för att vi nämnde det så neutralt vi bara kunde. Men skulle vi skaffa en modeblogg imorrn skulle vi få skit för det också, ytliga kossor som vi då hade varit.

  9. Ping: Vem har rätt att gnälla? | mondokanel

Kommentera

