Snyggast i världen

Idag på jobbet hade jag på mig en klänning. Detta händer ganska ofta, då jag tycker att det är skönare att ha kjol än att ha byxor pga plötsliga anfall av svullnad i kroppen lite nu och då, men tydligen var klänningen idag något alldeles särskilt då precis alla på kontoret förvånat utbrast hur snygg jag var, hur fräsig jag var i klänningen och hur mycket den klädde mig. Jag tycker inte att den är så mycket att hänga i granen*, men både morsan och maken har också jublat över den, så jag får väl ställa upp på en figurbild för mina läsare.

Ooooh lala!

Mmm, mycket vackert.

Lady Dahmer skriver om detta att vara naturligt vacker, och jag finner det svårt att inte brista i gråt över konceptet. Jag är ju verkligen inte alls sådär naturligt vacker som man skall vara – inte motbjudande ful på något sätt, inte något puckelryggigt, dreglande missfoster, men jämför nu med Naturlig Skönhet som den framställs. Och titta, hon är inte alls perfekt, hon har ju sitt naturligt vackra hår ner över ena ögat, och ändå älskar han henne trots allt detta, eller på grund av det eftersom hon ju har vett att vara så naturlig och inte förstöra sig med sitt kladdiga smink.

Alltså, vilken fin kille som accepterar den här totalt genomperfekta tjejen precis som hon är, med sina slanka lemmar, rena hår, gnistrande ögon och symmetriska ansikte. Vår tanke med naturlig skönhet handlar ju just om detta att vi fnyser över fixade damer, som om alternativet ligger mellan att vara extremt vacker eller att förstöra sig totalt genom att vara så korkad att man sminkar sig eller genomgår plastikkirurgi. Och ändå – googla ”natural beauty”, och vad kommer upp? En massa bilder på blommor och orörd regnskog tydligen, men googla ”natural beauty woman”:

Natural beauty, bitch.

Naturligt vackra kvinnor, mestadels vita, blonda, med lysande vit bakgrund och sådär rosig persikohy. Rent hår med blommor. Smink som inte syns pga låtsas att det inte finns, alternativt smink som framställs som myssmink som är lika avslappnande som en lång promenad längsmed en sandstrand iklädd linnebyxor och vitt linne utan bh (behövs ej).

Naturlig skönhet är alltså ännu snävare än onaturlig skönhet, och föds man inte med det så är man knullad. Ändå framställs det som något som kvinnor liksom väljer bort. Ursäkta, men kunde jag välja att se ut som en tvålreklam hade jag gjort det, men nu ser jag ut som jag gör – inte ful, men heller inte vad man skulle hitta när man googlade ”naturlig skönet”. Vad är jag stolt med i min kropp? Jättemycket. Jag älskar min kropp, mest pga vad den gör för mig, den är perfekt funktionell, fullkomligt frisk och den enda människan vars åsikt jag bryr mig om finner den oemotståndlig. Däremot finns det ungefär ingenting hos mig som skulle klassas som vackert enligt något ideal alls, varken som tjock, smal, naturlig eller onaturlig.

Den uppmärksamme läsaren kanske har lagt märke till att mitt ansikte inte bara ser assymetriskt ut, utan snarare ser ut som ett misslyckat resultat mellan två medelålders gatuprostituerade som dödats och fogats samman av en tokig kirurg/ripper. Mitt ansikte är så osymmetriskt att det är ansiktsversionen av THE HUMAN CENTIPEDE. Igen, inte för att gå till överdrift, men så är det. Lady Dahmer å andra sidan, har ett ansikte som är perfekt på alla sätt, vackert som en dag och utan blåsor runt ögonen pga sömnbrist eller konstig hårväxt. Lady Dahmer i sin tur är avundsjukt arg på Elaine Ekensvärd som har så trevliga bröst naturligt. Ekensvärd, i sin tur, gillar sina smilkråkor och naturliga bröst, och det hade jag nog också gjort om jag varit som hon och inte som jag.

Kan vi någonsin vara nöjda med oss själva, som vi är, om vi inte är vackra? Ja, jag vet att jag själv profiserat att de människor som inte faller inom ramen som vackra är vackra ändå eftersom de ju är mänskliga, men ni förstår vad jag menar med vackra i det här fallet. Vi vet att Elaine Ekensvärd är snyggare än vad jag är. Vi vet att hon är naturligt vacker, medan jag inte är det. Hjälper det egentligen att ha vackra människor tala om kråkfötter och naturliga bröst? För mig gör det inte det. För mig känns det ännu sämre, eftersom det gör mig mer uppmärksam på hur mycket jag misslyckas med att vara vacker, även om jag försöker och speciellt när jag inte gör det.

Så tänker jag. Hur tänker ni?

* Appropå granen så är vi alltså inte sena att ta bort julpyntet ni ser i bakgrunden, utan tidiga att ställa fram det.

18 thoughts on “Snyggast i världen

  1. Jag brukar reagera över det när människor som är ”officiellt snygga” (obs, subjektiv uppfattning av objektivitet) kampanjar om att man ska älska sig själv som man är – vilket känns enkelt för dem som vet att de är snygga. Som Lady Dahmer och konstgreppsKarin. Jag säger inget om tjejerna i sig, är ett fan av båda, och jag vet att Dahmer diskuterar kring att hon kämpar med sin självbild som icke-smal, men hon VET ju att hon är vacker (och det oavsett storlek, både hon och Karin har ju ”de rätta formerna” och rätt ansikten). Är det enklare att släppa det då? Lättare än för mig som vet att jag inte anses vara vacker som smal och ännu mindre så när jag är tjock som nu? Som inte har ”de rätta formerna” oavsett min vikt?
    Jag är som vanligt osamordnad med mina tankar (jag märker väldigt väl att jag har svårt att sammanfatta mitt tyckande, i stort sett alltid. Tanke-afasi?) men det är väl det jag kan säga om ämnet. Kanske bara är den vanliga avundsjukan som ilsket lyser igenom min JAGFÖRSÖKERÄLSKAMIGSJÄLV100%-fasad.

    • Exakt så tänker jag. Oftast bryr jag mig ju inte alls, oftast känner jag att mitt utseende är totalt oviktigt, men igår hade jag ett svagt ögonblick och då blir det sådana tankar. Men ja, det är precis så jag tänker också.

  2. Jag tänker att du hänger för mycket på LD:s blogg. Hon är ju fan helt felknullad i huvet och borde inte ha nån impact alls på en tjej som kan formulera en sån här välskriven text. Du är helt asymmetrisk på alla sätt och vis och från alla håll och kanter. Tro mig.

    • Jag vet att mitt utseende duger alldeles utmärkt (och dessutom vet jag verkligen inte vad jag kan göra för att ändra på det, om det inte dög), men det hindrar mig ju inte från att se hur jag ser ut. Jag är väldigt långt ifrån skönhetsidealet, vilket de allra flesta är, och när jag blir förminskad med prat om att jag skall vara naturligt vacker (alltså vara naturligt nära skönhetsidealet) så känns det konstigt.

  3. Men det är ju absolut inget fel på ditt utseende. Osymmetriskt? Vardå? Elaine, som du tycker är vacker, har ett osymmetriskt ansikte däremot – hennes mun är sned. Men man kan vara vacker Och osymmetrisk. Och det finns väldigt många definitioner av ”vacker”, stirra dig inte blind på photoshoppade bilder på google :).

  4. Jag tror att jag förstår tanken med ditt inlägg, tror jag, kanske….

    Men ser problemet med att om och om igen påtala vad som är ”snyggt” och vad som inte är det…jag vet inte. Öppnar det fler ögon än att påtala att vi måste se BORTOM utseende. Att det ju faktiskt inte spelar någon roll hur ”assymeteriskt” ditt ansikte är eller hur väl du klär i din klänning eftersom ju det inte spelar någon roll i det kosmiska sammanhanget.

    Det som spelar roll är vem du är, hur du är, hur du bemöter dina medmänniskor och vilken approach du har till livet – anser jag, som mer eller mindre slutat läsa vissa bloggar….

    • Jo, absolut. Men faktum är ju ändå att vi bemöts med prat om våra utseenden, fokus på våra utseenden, och det är ju inte underligt om man har deppkvällar eller perioder då man inte kan vara sådär jättestark och skita i allt. Jag bloggar ofta om hur snävt och ointressant jag tycker att skönhetsidealet är.

  5. Jag känner igen mig massor i din text, tack för att du sätter ord på bra matnyttiga reflektioner om den förljugna naturliga skönheten. Faktum är att de flesta av oss inte har den.
    Men det är sorgligt att läsa (och väldigt tydligt att det finns en internaliserad hackordning/ranklista även hos en smart och vässad skribent som du) det här stycket: ”– inte motbjudande ful på något sätt, inte något puckelryggigt, dreglande missfoster, men jämför nu med Naturlig Skönhet som den framställs”
    Jag rör mig väl en del i funktionshinderkretsar kan man säga. Några av de häftigaste, starkaste och skönaste människor jag fått kontakt med är funktionshindrade. Hjulbenta, småväxta. Rullstolsburna. De kan aldrig tävla om Miss naturlig skönhetspriset, de jobbar på för en ökad tillgänglighet i vardagen och försöker få livet att gå ihop för sig och ev familj efter senaste indragningen av personliga assistansen, då får man nämligen (om ej har den hjälp som krävs) inte ens alltid komma ut ur lägenheten fast man vill.
    Inte meningen att ta upp kommentarsfältet med en ot-diskussion om assistanspolitik. Men uttryck som motbjudande ful, dreglande missfoster- titta på de föreställningarna lite och vad uttrycken betyder, snälla. Tänk efter hur de människorna som faktiskt är krumma, felväxta, osv (och kanske någon även, hemska tanke! även dreglar!) ser ut i vårt samhälle. Missfoster?

    • Oj, jag menade givetvis inte rörelsehindrade utan tittar väldigt mycket på skräckfilm och hade en idé om ett träskmonster från en gammal drive in-film eller en demon från en fillippinsk skräckfilm eller något sådant som jämförelse. Men nu när du säger det så var kan det givetvis tolkas som att jag talade om funktionshindrade, vilket absolut inte var min tanke. Jag skulle aldrig kalla en annan människa något sådant eller se en annan människa på sådant sett.

  6. Oh vilket bra inlagg! fan det dar med ”naturligt vacker” som verkligen borjat sta mej upp i halsen. Exakt som du beskriver. Mycket bra!

  7. Ping: Skönhetsidealet vs Skönhet | mondokanel

  8. Håller med om det orimliga i att folk ska gå runt och vara naturligt snygga. Stört omöjligt för rätt många av oss.

    Men samtidigt ser vi alldeles för kritiskt på oss själva. Du jämför dig negativt med Elaine och LD. Det första jag såg var ditt vackra, tjocka hår, ett hår som jag aldrig kan få utan löshår. Jag tror vi är alldeles för snabba att jämföra våra upplevda brister med någon som inte har dem. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, men något om att vi aldrig kommer att jämföra till vår fördel lika lätt som till vår nackdel.

    • Så är det ju absolut. Däremot är ju min poäng inte att jag är ful, utan att samhällets press på oss att vara naturligt vackra är totalt värdelöst för den extrema majoritet som inte är födda nära skönhetsidealet naturligt. Elaine och LD faller nära skönhetsidealet även om de givetvis själva ser fel med sina utseenden, men det är att förneka en enorm del av samhället vi lever i att säga att skönhet och skönhetsideal inte finns. Det är inte att vara elak mot mig att säga att Ekensvärd är närmare skönhetsidealet, en naturlig skönhet, medan jag inte alls är nära skönhetsidealet.

  9. Ping: Är jag verkligen så otydlig? | mondokanel

  10. Ping: Vem har rätt att gnälla? | mondokanel

Kommentera

