Blekmedel i könet

Detta att det finns blekmedel i tamponger och bindor är väl inget som kommer som någon speciell överraskning för någon som funderat lite. Det finns väl i typ alla bomullsprodukter. Däremot lär det inte vara tillräckligt skadligt för att orsaka problem som gör produkten obrukbar för majoriteten av kosumenterna, för då hade ju ingen kunnat köpa dem. Men nog känns det konstigt att man skall bleka bomull som skall användas för att suga upp mensblod, det känns lite onödigt om inte annat, men liksom allt annat som är vaginarelaterat så är väl tanken att det skall vara extra fräscht. Lite bomull som doppats i blekmedel är ju antagligen renare pga dödar bakterierna, och dessutom ser det renare ut. Och vem bryr sig om hur det är när det ser så ut?

Ibland undrar jag vad man egentligen gjorde när man hade mens förr i världen. Jag antar att man inte gjorde så himla mycket just baserat på fräschör. En snabb googling säger mig att man använt bindor typ alltid och tamponger i tusentals år, dock gjorda av gräs, ull, papper eller mossa, och man kan anta att de inte blekte ullen innan de använde den. Det finns en lustig anekdot om matematikern Hypatia som levde typ sent 300-tal – tidigt 400-tal. Enligt legenden slängde hon sina mensblodiga bindor på en skitjobbig kille som vägrade lämna henne ifred fast hon sa att hon inte var intresserad, vilket antagligen inte är sant utan formodligen är påhittat för att göra denna stora förebild till en kvinna bland kbinnor. You go, girlfriend. Värt att beskåda är även matematikerns porträtt, där man får anta att hon försöker moppa upp sitt mensblod med håret efter att ha kastat alla sina mensblodiga kläder efter efterhängsna friare (därav handen som desperat greppar mot något annat att blöda ner och slänga).

Det verkar finnas lite av en menskoppsbacklash nu, där alla är så trötta att höra om hur fantastiska menskoppar är att de blir sura och vill berätta att menskopp inte alls alltid är bra. Det verkar som att det är likadant med menstruationsrelaterade produkter som preventivmedel, att man liksom får nöja sig med de gamla vanliga alternativen även om man inte mår bra av dem, och att man faktiskt borde lära sig att tampong/p-piller är befriande även om det inte passar en. Bindor och tamponger är inte bra för kvinnokroppen, det är inte bra för miljön, det är en slit-och-släng-produkt i det extrema, och alternativen är inte många på mainstreammarknaden.

Efter att jag fått barn fick jag automatiskt ett recept på minipiller utskrivet, och efter det fick jag en hormonspiral eftersom minipillret inte passade mig. Hormonspiralen fick jag sedemera ta ut pga fruktansvärda biverkningar, men innan min läkare plockade ut den frågade hen ”Och din man, hur känner han om det här? Kommer han att kunna klara av att du inte skyddar dig med hormoner?”, som om min depression, smärta, min förvirring, mitt påverkade minne och min trötthet var något som hen kunde hjälpa mig med enbart om min man inte hade något emot att få en lite minskad känsla av kondomanvändning. Vi diskuterade även min menstruation vid det här tillfället, och jag förklarade att jag använde menskopp och hen gjorde en grimas och sade ”Jaaaaa, om du inte har något emot att ha en sån där mellan låren, så…..”  (Kan även tilläggas att när min make gick för att konsulteras angående en sterilisering sade doktorn att visst var det bra att vi talats vid, men att han absolut inte fick ha mig i åtanke utan att de endast kunde genomföra operationen om han gjorde det endast för sig själv och utan att bry sig om vad jag tyckte.)

Menstruation och graviditet påverkar endast kvinnors fysik. I en värld där vi hittar på problem för att kunna sälja produkter som kan lösa dem, varför har vi inte kommit längre än såhär? Kvinnokroppen är fortfarande mystisk och farlig. När jag blev gravid blev jag fascinerad över hur mycket jag faktiskt inte visste, hur fel allt framställts, och hur man tilläts göra det eftersom ingen var beredd att tala om graviditetsrelaterade krämpor och problem med icke-gravida. Det väntade man med tills hon satt fast, så att säga. Hur det framställs på TV eller film, det stämmer helt enkelt inte, och med tanke på hur många som vet att det inte stämmer är det bisarrt att de tillåts fortsätta. Men kvinnors liv är omhuldade av mystik, och kvinnors problem är hemliga, skamliga och äckliga, precis som kvinnors kroppar fortfarande förminskas till sexuella mottagare som är till för våra män, mäns sexuella lust och känslor prioriteras eller tas åtminstone upp när vi diskuterar min depression och smärta pga mitt preventivmedel. Priset vi betalar för att vara fräscha är att vi trimmar oss sönder och samman, förminskar oss sönder och samman.

Det känns konstigt att vi fan inte kommit längre.

10 thoughts on “Blekmedel i könet

  1. Barnmorskan frågade ju mig också ifall min sambo verkligen var med på att använda kondom ”på riktigt”. Jamen vafan det ska väl du för det första skita i, och för det andra så är det väl JAG som äger min kropp och gör exakt vad jag vill med den??? Att jag sa att jag hade skärande smärtor och knappt kunde ha sex pga kopparspiralen var tydligen inte argument nog att använda kondom istället, för HAN KAN JU KÄNNA MINDRE. Men jag då? Som inte ens kan få in den? Som har sån mensvärk att jag tappar talförmågan? Ont varje dag? Blöder som en stucken gris? Nej, allt det är normalt. Men att min STACKARS sambo som måste sätta på en liten gummipropp på kuken och sen får ta av den igen efter 20 minuter, är det verkligen okej?

    Jag är helt ärligt besviken över att den exakt enda personen som tagit mina besvär på allvar är en man (gynekolog). Minst fyra kvinnor (barnmorskor, gynekologer) har rakt av avfärdat mina kvarstående smärtor som ”normala” och bara ”nej jag ser inget det är säkert inget bara olika faser i menscykeln.” Usch.

    • Jamen verkligen! Hon har fan inget med ditt sexliv att göra på den nivån, och man får väl anta att det är mellan dig och din partner vad ni använder för preventivmedel. Hade du ba ”åh nej, det tänkte jag inte på, klart jag måste ha en annan hormongrej!” när hon sa så? Nej, såklart inte, och det är din kropp det handlar om, och inte hans sexuella tillfredsställelse. Det är fan SKANDAL att det anses helt okej med smärtor, extrema blödningar, obehag och psykologiskt lidande, men att man skall vara orolig för att killen kanske får lite mindre känsla vid klimax. SKANDAL. Särskilt från en kvinna, som borde visa någorlunda empati med ens kroppsliga problem, eller åtminstone professionell bekymran över din hälsa.

  2. Jag blir så trött. Jag blir så trött. Jag blir så trött på att det sitter (förmodligen) normalbegåvade vuxna, utbildade människor och säger sådana här saker. Och så kan min 18-årige elev med ett intellekt som gränsar till särskolan säga ”hur svårt kan det vara att använda en sån där gummigrej liksom”, på tal om det där med att skydda sig, och vems ”skyldighet” det är….

    • Nej, men det är inte normalt för män att behöva anstränga sig. Däremot är det normalt och naturligt med alla dessa krämpor. Jag skulle fan vilja se den läkare anse det okej för min man att operera in en spiral i pungen som gör att han blöder som en gris, har smärtor hela månaden, hormonella störningar som visar sig både fysiskt och psykiskt, och fortfarande anse det som helt normalt och okej.

  3. vi behöver ha fler kroppsliga hämndaktioner. hypatia FTW! en av mina fascinationer med katter är hur de hämnas, är man borta för länge kissar de i en säng och går därifrån utan att skämmas det minsta. när familjekatten var liten kom en okastrerad best och skulle visa vem som bestämde, genom att brotta ner vår lillkatt och kissa på honom. shame on den besten liksom, MEN DET ÄR JU BRILJANT. att kasta blodiga bindor efter störiga karlar, BRILJANT!! det här sätter ju kasta trosor-traditionen i ett helt annat ljus, kasta lagom använda efter sånt vi gillar och helt hoppa över det här med ruttna tomater och bara hysta bindbomber omkring oss när vi blir arga. äntligen har jag nån nytta av det där jävla blodet! jag tänker första maj? så många möjligheter.

  4. Så tråkigt att hen inte tipsade dig om de nya moderna silikonpessaren- FemCap och Milex. Som är insatta kontinuerligt, inte stör vid sex och kan användas som menskoppar. Häpp! en ny sorts menskopp kan förresten betällas via http://www.grönabarnmorskan.se FemmyCycle heter den.
    Väldigt många kvinnor ( och miljön) skulle må bättre om fler slutade med syntetiska hormoner, framförallt p-piller. Dessutom så av alla fertila kvinnor som avlider, gör 25% det av självmord. Hur många av dem blev deppiga och fick ångest sv sina preventivmedel, kan man ju stillsam undra sorgset?

Kommentera

