Mörkblond

Igår hade jag alltså begravning. Begravningar är ju alltid sorgliga och denna var inget undantag, kanske dubbelt så eftersom jag de senaste månaderna ju haft så mycket hormoner i kroppen att jag fått typ dubbel kroppsbehåring och dessutom drabbats av min insomnia som dyker upp någon gång i kvartalet. Alla grät och jag grät och det var gråt och tandagnisslan och Nils Ferlin en timma, och sedan åkte vi ut för att käka köttbullsmacka och lyssna på lite stråkharpa. Stråkharpan är ett instrument som man gissar att vikingarna kanske använt (men kanske inte) fick jag lära mig igår, så hela dagen var ju inte helt oproduktiv.

Två droppar gift i min bägare: först och främst skulle jag färga i håret lite kvällen innan begravningen för att det alltid är bra att ha fräscht hår när man skall träffa gamla kusiner man inte sett på 20 år. Jag är minsann inte misslyckad, jag ser fantastisk ut! Jaha, du har precis flyttat hem från amerika och jobbar som cancerforskare och har en kostym du ser ut att använda även utanför bröllop- och begravningssammanhang och kan dra roliga skämt direkt ur röven, men mitt hår ser alldeles fantasiskt ut, nej jag har inget jobb jag känner att berätta om.

För att påminna min läsare om mitt tidigare hår såg jag ut, ungefär, såhär innan jag färgat det:

Jag färgade håret med en ny typ av hårfärg i nyansen ”mörkblond”. Jag köpte den här nya, obeprövade hårfärgen pga skämdes över mitt cyniska grillande/högljudda hatande av den vidriga reklamen, och tänkte att jag måste sluta låta reklamer styra mitt liv. Nu vägrar jag konsumera något om jag ogillar dess reklam, men är det verkligen vettigt? Vinner inte samhället om jag på något sätt låter mig styras av reklam, om än negativt? Är jag då bättre än människor som jublar över produktreklamer som är det allra minsta anti-rasistiskt eller anti-skönhetsideal och köper hejvilt för att stötta det ena eller det andra i samhället. Jag absolut avskyr dessa människors dumhet.

 

Visade sig att det var vettigt att låta mig styras av reklam om det är negativt. Jag skulle inte låtit min inre liberala, blödiga, hormonella empati lura mig att köpa skiten, om inte annat så för att människor som arbetar med att göra reklam inte har någon själ och därför inte förtjänar empati pga har inga känslor av sorg. Nå, i vilket fall ser mitt hår nu ut såhär:

Mörkblond

Hur mörkt kan mörkblont vara egentligen? Hur fungerar det? Jag var tvungen att sitta på begravningen och känna mig som en dvärgversion av Roseanne Barr. Inte det jobbigaste med dagen på något sätt, men något som jag fortfarande kunde varit utan.

Så komma vi till dagens andra lågvattenmärke. I början av begravningen spelades huvudtemat från Sergio Leones ONCE UPON A TIME IN THE WEST.

Låt mig klargöra: jag älskar ONCE UPON A TIME IN THE WEST. Jag älskar Leone. Jag tycker att ONCE UPON A TIME IN THE WEST kan vara en av de bästa filmer som gjorts (NB, icke den bästa, sådant kan man inte säga) – den är totalt magnifik. Jag skulle absolut älska att se den som den var ämnad att ses, på biograf, för att kunna njuta av bara sättet den är filmad, färgerna, vyerna…. Nå, i vilket fall talade jag efteråt med en av min fars gamla vänner, som skrattade åt det faktum att den där ljuvliga musiken kommer från en ”italiensk B-rulle”. Jag var tvungen att behärska mig för att inte flämta och örfila honom som en viktoriansk dam inför en frappant officier som bett henne dansa polka.

Förresten, en annan rolig grej om Veronica Lakes hår: Lake blev tvingad av amerikanska staten att klippa av sig håret eftersom det blev så populärt. Modet innebar att alla damer, inklusive alla damer som jobbade i maskerna för att göra krigssaker, ville ha likadant, och därefter fastnade i maskinerna med svallen eller orsakade massa olyckor eftersom de bara kunde se med ena ögat.

Slut på anekdoter.

2 thoughts on “Mörkblond

Kommentera

