Barnnamn del II

Blondinbella skall ju snart föda sitt barn, någon som vill gissa vad ungen skall heta? Jag tippar på något klassiskt, tidslöst och och tantigt fräscht, som Blondinbellas kläder. Det håller i längden att ha en unge/kostym som heter Wilhelmina eller Julianne/är designad av Chanel, det är ungefär motsatsen till att ha kinatecken eller delfiner tatuerade på sig.

Blondinbella är ju extrem överklass. Hon talar om att hon ”jobbat extra i pappas juristfirma” när hon gick i gymnasiet och fick låna en gullig etta som fjortonåring mitt i bostadsbristen. Det är extrem jävla överklass. Alla vet att överklassmänniskor associerar med andra överklassmänniskor, det är så de behåller perspektivet och tanken att de inte alls är överklass utan att det är normalt att kunna lägga undan 5000 spänn i månaden som tonåring eller ha jobb hela tiden. Och vad vet vi om överklassmänniskor, utom att de har uselt perspektiv på tillvaron och att de föredrar att associera med andra överklassmänniskor? Att de har namn som designade kostymer, eftersom de aldrig går ur modet.

Döm då om min förvåning när jag såg Bellas nya bok som ser ut såhär:

IMG_5787

Bella har alltså skrivit boken tillsammans med Pingis Hadenius. Inte för att klanka ner på Pingis namn – jag är säker på att hon får väldigt mycket sådant, och det är fel att bajsa på en som ligger – men jag undrar liksom var gränsen går mellan namn som är konstiga för att de är underklass och namn som är konstiga för att de är överklass. Jag tänker inte döma Pingis – vad vet jag egentligen om henne utom att hon plagierat texter från New York Times och heter Pingis? Ingenting. Hennes blogg säger mig inget utom att hon bloggar på engelska (hänsynsfullt mot de människor som inte läser svenska men vill läsa en blogg om Pingis, tydligen tillräckligt många för att vara värt besväret), stavar ordet sore ”soar”. Jag vet också att hon inte tar mycket bättre fotografier än vad jag gör, vilket ju är helt okej eftersom hon ju faktiskt inte är fotograf utan ekonomista.

Vem mer har ett lustigt namn och har högvis med pengar och bär inte foppatofflor = överklass? Bingo Rimér. Fast han tog ju namnet Bingo, antagligen för att få höra damer flämta ”Bingo! Åh, Bingo!” i klimaxögonblicket. Fast sedan finns det ju inte jättemånga överklassnamn som är okej att flämta i klimax heller – ”Åh, Carl Gustaf!”, ”Åh, Coco!”, ”Knulla mig, Gerhard!”

Sedan är det ju lite skillnad mellan att ha massor av pengar och berömmelse, och ha klass. Ta t.ex. Posh Spice (aka Victoria, men smeknamnet passar ju bättre in i det här resonemanget) och David Beckham, som döpt sina ungar till Brooklyn, Cruz och Romeo, allesammans väldigt lustiga namn. Å andra sidan har ju David mer ghetto i sina örhängen/dialekt än hela videon för Yankin‘, så man kan ju knappast kalla honom överklass mer än i kändisvärlden. (Jag inser givetvis att jag själv visar ett extremt klassförakt och är helt och hållet en del av problemet.)

Jag hoppas Blondinbella döper sitt barn till Zamantah eller River.

6 thoughts on “Barnnamn del II

  1. Jag gillar verkligen namnet Gerhard. Påminner mig om tysta starka män man ligger med, på typiskt filmiskt vis förstås eftersom jag aldrig legat med en man som heter Gerhard och är stark och tyst. Och, jag tror att när man är så rik, helst gamla pengar, så kan man döpa ungarna vadsomhelst sålänge man har tillräckligt mycket konst-credd. Du vet, Billgrensk aura, så kommer de undan med sånt. Är man nya pengar så rotar man sitt ”arv” genom designmärken och klassiska namn och sånt som ”folk har älskat i alla tider, så då gör jag också det”. Tror jag. Teoretiserar förstås helt taget ur luften pga vet ingenting om överklass eller känner någon i den. Förutom han som hade jobb på banken men kände inte riktigt för att jobba för att pappa betalar ju ändå.

  2. Pingis är väl ett överklass-smeknamn i stil med ”Noppe” (som i Lewenhaupt) och ”Jösse” (som i Carl XIV Gustav)? De är ju så skojfriska de där….

    Jag tror Bellas barn får heta Cewin, eller Liam, eller Noomi, eller…nej, som sagt – en ska inte bajsa på den som redan ligger!

    • Men hon heter ju Pingis. Det står ju inte typ Johanna ”Pingis” Dingidong, vad det nu var för efternamn. Eller? Kanske alla känner henne som Pingis istället för Johanna (eller, vanligt annat namn) och det är enklare att bara ha smeknamnet på boken. Kanske Bella skulle skrivit att det var Blondinbella istället för Isabella.

      • Äntligen nåt jag kan upplysa någon om! Hon hette Ingegerd innan hon bytte till Pingis. Nu heter hon alltså Pingis som ”riktigt” namn.

Kommentera

