Lilla husmorsskolan

En grej jag verkligen, verkligen älskar är husmorstips. Jag gick häromdagen och köpte en trave sådana där gamla tidningar som såldes när tidningarna var gjorda på riktigt papper, alltså ca anno 1953, inte helt utan en kittlande förhoppning om tips såsom ”BLANDA I SÅSEN LAGERBLAD, DETTA GER EN ÖVÄNTAD SENSATION SOM DIN MAKE UPPSKATTA”, fast mindre uppenbart. Nu känns det så kallt i luften att det bara måste vara höst på väg, och jag för min del kan verkligen inte bärga mig!

För mig innebär hösten att jag kan laga och äta massor av god mat som jag inte har aptit till på sommaren. Dessutom får man inte sitta och äta en riktigt mättande gulash med en halv limpa bröd till när det är sommar ute, då tvingas man dinera på grillad kyckling och hemkokta rödbetor med getost eller paella eller något dylikt. Det är lite dumt egentligen, för jag tror ju inte på ett liv efter döden, men om himmelriket fanns skulle det vara exakt som IN THE NIGHT GARDEN fast man fick koka blåbärssylt, och det skulle vara höst.

Nåväl. Min fråga är som sådan – när man talar om den gamla goda tiden då kvinnor var kvinnor osv, minns man verkligen hur kvinnor var då? Hur samhället var då? Jag menar, de här damerna tar ingen skit.

Herregud i himmelen

Jag kan visserligen ingenting om hur tungt det här skåpet är, men inte fan står de och kräver att en man skall komma hem och flytta det åt dem. Gör det dem till mer förtryckta eller mindre förtryckta att de väntas använda sin kroppsliga styrka runt huset? Jag vet inte. Men nog är det jävligt uppfriskande att inte se typ ”jamen jag flyttade ju vitrinskåpet, så det är bara rättvist att du lagar all mat för alltid.” ?

Och appropå mat! Inte för att vara den som har sådör väldigt stor erfarenhet, men verkar inte de här tipsen lite mer användbara än dagens veckotidningar? Jag gillar speciellt svaret till första frågan i spalten som hanterar Kulinariska Frågor.

Om så vore fallet

Och har man, som jag, en unge som är född med endast tillfälliga lockar kan jag bara se tillbaka på en tid då man annonserade hårläggningsvätska för barn och bebisar och sucka längtande. Speciellt efter vittnande från den antagligen inte alls påhittade fru R. J. i Leicester, england. Viktigt även att det är totalt ofarligt, annars hade man ju inte kunnat använda det på sin baby med gott samvete.

Curly Top

Dessutom annonser för skor som är vackra att se på och sköna att gå i, allt bredvid spalten som hanterar juridiska spörsmål från läsarna, sådana spalter fanns i alla tidningar vilket inte borde förvåna mig men gör det. Avslutar med reklam för en spis som är så låg att ingen människa i hela världen kan laga mat på den (utom jag, som är 1,60 och lagar mat barfota eller iallafall aldrig i höga klackar) vilket de försöker dölja genom att låtsas att reklamdamen har lagat till en tallrik råkost. Hon har inte ens kunnat hacka av blasten på rädisorna. Inspirerande!

Inspirerande!

Hur tänkte ni här, 1930-talet? (Hur tänkte ni här, 2010-talet?)

2 thoughts on “Lilla husmorsskolan

  1. MMMM, hösten! kryddigt och hett och värmande here we come!
    Och, gillar gammal reklam lika mycket som jag blir förbannad på den när jag läser texterna.

Kommentera

