Filmer jag sett som barn men var för ung för att förstå

CLOSET LAND.

En film om en tjej som blir inspärrad av en hemsk FBI-agent och blir misshandlad med en stor, svart dildo (obs, senare genomgång av scenen visar att tjejen fick elchocker i vaginan, ej dildotortyr) och törstar tills hon tvingas dricka agentens urin som serveras ur en kristallkaraff. Dessa två scener minns jag mest tydligt, och även en scen där agenten först drar ut hennes tånaglar (ackompanjerat av skruttig teckning av flygande fåglar) och sedan gråtande bekänner att han våldtog henne när hon var barn. Minns ej att det var något ”power of defiance”, mest att det var totalt onödigt att försöka stå emot eftersom hon fortfarande var fånge och var torterad hela tiden medan han var fri att komma och gå som han ville.

MIDNIGHT EXPRESS

En film om en kille som sitter i turkiskt fängelse. Minns en scen hur en kille hänger en annan killes katt, och kattkillen hittar katten, skär ner den och gråter. Minns en annan scen hur killen får besök av en tjej som pressar sina nakna bröst mot glaset och gråter medan killen känner på brösten genom glaset och låter som en apa. Minns även slutscen, hur fängelsekillen slår sönder vaktens huvud mot en kapphängare och sedan vandrar ut i Istanbul.

THE BABYSITTER

Ung, sexig 90-talstjej blir våldtagen på alla sätt och vis, men det är bara på låtsas. Jag fick gå och lägga mig innan jag fick se slutet, men minns tydligt en badscen där Alicia Silversone låg i badet och pappan kom in, kallade henne stygg och ville hjälpa henne tvätta sig. Minns den som mindre läskig än THE CABLE GUY, som är min barndoms TWIN PEAKS – FIRE WALK WITH ME.

FLESH + BLOOD

Åh, minns den här filmen så tydligt – minns hur förvirrad jag var över sexualismen, hur förvirrad jag var över slutet (riddaren såg tjejen få stående oralsex av den smutsige andra riddaren, gode riddaren kastade en bit pestsmittat hundkött i brunnen, nästan alla dog inklusive ett barn och barnets mamma, riddaren gifte sig med tjejen och smutsiga riddaren kom undan med massa guld). Minns hela filmen med bisarr tydlighet, men antog att det var något mitt snuskiga barndomssinne hade hittat på tills jag ramlade över filmen som vuxen – herregud. Varför fick jag kolla på den här sexpestfilmen? Även som vuxen var den svårsmält, med barn som dog, vuxna som skar sönder sina pestbölder med intensivt brinnande blick och hundar som drack pestbesmittat blod pga vattnet var för smutsigt.

Vad såg ni andra som barn. när ni var kanske fem-sex år och på tok för unga för att kunna hantera det ni sett?

Kommentera

