Saker jag ångrar

Följer en lista med saker jag ångrar att jag gjort innan jag gifte mig, fick barn och blev 27 år gammal.

  1. Jag ångrar att jag tappat kontakten med alla människor jag haft som vänner, någonsin.
  2. Jag ångrar att jag aldrig en svart älskare. Inte speciellt PK, men när jag ser Grizz/Dot Com-duon på 30 ROCK känner jag att något saknas i mitt liv.
  3. Jag ångrar att jag inte experimenterat mer med droger, och när jag säger ”mer” menar jag att jag köpte ett paket svamp-te i Amsterdam en gång och att det är ungefär så långt som mitt experimenterande sträckte sig. Jag drack det efter ett par öl och tittade på RETARD-O-TRON tillsammans med en tysk. Ingenting hände.

Alla de här sakerna är sådant som jag borde gjort när jag var ung och dum. Alla andra saker man skall göra när man var ung och dum har jag redan gjort till leda (jag skojar bara, jag har väldigt dåligt minne pga sömnbrist och ungdomlig överkonsumtion av alkohol, det enda jag minns är mat jag ätit).

Vad önskar du att du gjort som ung? Nu är det för sent såklart, vi är alla åldrande och på tok för kloka för sådana tokigheter, men ångra sig kan man alltid. Det är en fin linje mellan ungdomliga tokigheter och sådant som gör att man ser tillbaka på sin ungdom genom heroinmissbruk. Kan man någonsin göra allt man borde och överleva till ett normalt vuxet liv?

6 thoughts on “Saker jag ångrar

  1. Håller med om punkt ett men tänker att hade vi varit menade att bli nära vänner och förbli så så hade vi varit det. Kanske främst med tanke på att jag nog bara orkar hålla ett par stycken allra närmast och resten hamnar på jag-gillar-att-hänga-med-er men bor man tiotals mil isär räcker det inte till.
    Jag önskar att jag legat lite, lite mer (särskilt utomhus etc). Och festat lite, lite mer (särskilt nu med tanke på att det är OUTHÄRDLIGT att vara bakis i denna 27åriga kropp).
    Jag önskar att jag valt en annan linje på högskolan, men samtidigt kan jag inte ångra mig på riktigt eftersom jag träffade M genom att läsa i hemstaden. Skulle ha läst till snickare annars, hade stormtrivts.
    Jag ångrar att jag slösade två år på en då kille som inte gjorde någon nytta för någon. Kunde haft så mycket roligare de åren, med mina vänner istället.

    • Men om du inte hade varit med han killen hade du ju inte vetat det du vet idag om förhållanden och vad som är värt att ha. Och då hade du ju antagligen haft en annan värdelös kille, som du i tur skulle ångrat. I övrigt verkar ditt liv ju oerhört väl levt.

  2. Ouch…det där är en öm punkt hos mig!

    Träffade en kille när jag var 17, fick barn med honom när vi var 21, 23 och 25 och levde i ett inte särskilt bra äktenskap tills jag var nästan 40. Att säga att jag ångrar att vi blev ett par, och att jag inte gjorde mer saker som ung vore – i min värld – nästan samma sak som att säga att jag ångrar mina barn, och det gör jag INTE.

    Visst finns det saker jag kan tänka tillbaka på och känna att ”det där borde jag ha tänkt igenom mer” eller ”det där borde jag gjort på ett annat/bättre sätt”, men ångrar? Nej, det har jag bestämt mig för att inte göra, då mår jag bara dåligt!

    • Jag känner så många som säger detsamma, att de ångrar fadern till sina barn men inte barnen så det går ju inte. Allt som leder upp till och följer efter ungarna brukar vara omöjligt att ångra. Verkar vara en fin filosofi!

Kommentera

