Jag hatar (vissa) (ibland alla) män

Jag vet att jag skriver väldigt mycket om hur mycket jag ogillar att vara elak, och i verkligheten är jag verkligen inte elak. Om något är jag alldeles för mesig, jag vågar inte ens tacka nej när knarkare kommer fram och vill kramas på stan (OBS, sant, men om du knarkar så får du gärna inte krama mig ändå eftersom jag försöker jobba på att vara mer bestämd med mitt personliga utrymme). Jag är alltså som ett levande, mindre originell version av Walter White, och min blogg förtär mig långsamt innifrån som ett maskätet äpple, eller släpper den kanske ut min inre ondska som jag har haft inom mig i åratal? *

Igår fick jag syn på följande diskussion på Schmenus facebooksida.

Fast som vän.

Jag blir verkligen helt föribannad, gott folk. Jag blev faktiskt så föribannad att jag var tvungen att lägga in veto – jo, friendzone-begreppet eller fenomenet används som ett sätt att göra kvinnor till skurkar i samhället och används specifikt som ett vapen mot kvinnor, jag vet detta eftersom jag läst väldigt mycket om detta och fått faktiska exempel skickade till mig av sura snälla killar. Jag lägger in veto eftersom jag vet vad jag snackar om, helt enkelt. Respekteras detta? Nej, tvärtom fick jag nån jävla lektion av snubben att begreppet egentligen är förnedrande mot män, att det används mot män som helt enkelt är för känsliga eller blyga för att våga lägga in en stöt och att man därför borde tycka synd om dem. Må så vara att Dick –  Saras mamma imorse ba, ”såg att Dick varit sitt namn igen”, bo-boom! – fått någon kommentar om sin egen oförmåga att ligga med sina tjejkompisar, men det innebär inte att hela samhället fungerar som det gör hemma hos honom. Jag vet inte vad jag talar om sådär väldigt ofta, men när jag gör det kräver jag att folk åtminstone har vett att lyssna på vad jag säger och inte bara kräva tolkningsföreträde som en Dick.

Jag är så sjukt trött på denna förbannade hemmastickade misärkofta som män drar på sig. Snälla killar som inte får ligga, snälla killar som faktiskt också blir objektifierade, snälla killar som inte får vara med i feminismen, snälla killar som är så rädda att vara omanliga pga pappaledighet att de tvingas kalla svenska fotbollslandslaget lesbiska kossor…. Mina herrar, jag har all respekt för ert lidande, och jag vill på intet sätt påstå att ni är såhär allesamman, jag håller absolut med om att det finns hårda villkor för män också, men det har blivit lite mycket just nu på sistone. Låt mig ta ett härligt exempel från Arsinoes kommentarsfält.

Jobba på båda könen.

Ni ser, mina damer och herrar. Ni ser så mycket vi kön måste jobba på. Om ni lovar att bete er mindre som vidriga, sexistiska svin så tillåter vi fortsatt tolkningsföreträde i genusdebatten, det är bara rätt och rimligt. Vi har ju alla sett hur mycket herrarna blir kallade för lesbiska kossor när de talar feminism. Jag minns själv när jag var på en Magnus Betnér-kväll och hela publiken ställde sig och råmade hånfullt, visade armhåret och skrek åt honom att gå och sminka sig. Väldigt talande för det här att kvinnor hatar manliga feminister, alternativt män överlag.

Män, jag är så trött på detta ständiga ältande. En diskussion kan handla om kvinnor blir betraktade som objekt i media – MEN MÄN DÅÅÅÅÅÅÅÅ?! JAG HAR EN TEORI ATT MÄN ÄR MER OBJEKTIFIERADE. RESPEKTERA MIN TEORI! BEVISA ATT DET ÄR OBJEKTIFIERANDE ATT ANVÄNDA EN KVINNA SOM ETT BORD! BEVISA HUR DET ÄR DÅLIGT OM EN KILLE ALDRIG STÄDAR, HAN KANSKE BARA INTE ÄR SÅ PEDANTISK! BEVISA ATT DET INTE ÄR VÄRRE ATT VARA KILLE! BEVISA ATT FRIENDZONE INTE ÄR FÖRNEDRANDE MOT MÄN! MEN MÄN FÅR JU INTE VISA KÄNSLOR! MÄN DÖR I KRIG!

Dra. Åt. Helvete. Imorgon lovar jag att vara mitt glada, trevliga gamla jag igen. Puss och kram!

* En mycket haltande liknelse, men jag är jättespänd över de nya avsnitten.

10 thoughts on “Jag hatar (vissa) (ibland alla) män

  1. haha det var mitt inlägg och jag stalka dig hit, är lite smickrad. Förstår dock inte riktigt, tycker du att mitt inlägg var fel eller fick du det till att jag tyckte att det skulle vara bra att håna och skämma folk som avviker från sin könsroll? Det är ju fel isåfall….Dessutom har ni inget tolkningsföreträde förutom på era egna bloggar.

    • Men hejja. Det du skriver i det som är citerat i inlägget stämmer ju inte. De flesta kvinnor blir tämligen GLADA när män tar del i genusdebatten och i jämställdhetskampen. Det vi (för givetvis tar jag mig extremt tolkningsföreträde nu pga kvinna) ofta betackar oss för och ogillar, dock inte är skrämda av, är när män vänder genusdebatten till en stackarsvisa för just männen.

    • Har absolut inget problem med feministiska herrar eller herrar som är aktiva i feminismen. Jag ser synliggörandet av kommentarerna om svenska fotbollslandslaget som ett synliggörande av kvinnohat. Jag har absolut inte fått intrycket att du tycker att man skall håna folk som avviker från sin könsroll, däremot har jag intrycket att du generaliserar och hittar på ganska friskt. Det finns säkert feminister som hånat feministiska män, däremot tror jag inte att man kan jämföra de två situationerna.

  2. Det här blir ingen konstruktiv kommentar men:

    FAAAN vad män (generellt) vet _allt_ så mycket bättre.

    Inte enbart om sig själva, utan om _alla_ män, och intressant nog om _alla_ kvinnor också. Jag är så in i döden trött på att bli ihopklumpad med alla andra kvinnor jorden över, och bedömd och pådyvlad ett sätt att vara, att tänka, att reagera.. av folk som inte känner mig, som inte vet vem jag är, som knappt vet att jag finns – men ändå _vet_ en jäkla massa om mig, helt enkelt för att jag är ”kvinna”.

    • Jag vet! Ni kvinnor är ju si och så, ni gillar ju ditten eller datten, det skall ju alltid vara det eller det med er…. Lägg ner. Kvinnor är vadå, 51% av världens befolkning? Det vi har gemensamt är att vi har menstruerat vid något tillfälle, och då räknar man inte ens in de transsexuella kvinnorna i den gruppen. Sluta berätta för mig vad jag tänker, och sluta förminska mina åsikter genom att enbart se mig som mitt kön!

  3. Man behöver inte digga feministisk teori för att delta jämställdhetsdebatten eller genus överlag. Finns så många olika teorier och sätt att se på saken, ur ett internationellt perspektiv är den svenska radikalfeminismen mest något man garvar åt.

    Ett exempel på en man som avvek från sin patriarkala roll var ju per ström, han blev ju hotad och smädad till tystnad, har ingen personlig favorit men ett exempel.

    Tror du inte män ogillar när feminister vänder jämställdhetsdebatten till en stackarsvisa om kvinnorna?

    Ärligt talat, era problem handlar om att män tittar på er. Inte om hemlöshet, självmord etc.

    • Problemet handlar om strukturer, på samma sätt som hemlöshet och självmord är ett resultat av strukturer. Ärligt talat, dina problem handlar om feminister. Inte om självmord, hemlöshet etc.

Kommentera

