Åter från semestern, och vad möter mig? Radion.

När var sista gången du lyssnade på P1? Medborgare, om det inte var idag, var det för länge sedan. Jag, som alltid sitter och grämer mig högljutt över vilket bortkastat medie televisionen tillika tidningen är, satt och mös större delen av dagen till radiokanalen P1 som en annan gamling. Ett medie som ännu innehåller trevliga kanaler med massa bra information och spännande, tankeväckande program med smarta och roliga människor, vem hade kunnat ana att en sådan guldgruva skulle finnas så enkelt till hands? Att den hela tiden funnits där, att man inte ens behövde leta upp den bland podcasts eller subkultur? Precis när man vomerat över sitt sista Aftonbladet-avslöjande av Bonde-Söker-Fru-relaterade relationer och gråtit över hur man använt en hel rast på jobbet med att diskutera en ICA-reklam så snubblar man över Sveriges Radio program ett. En oförstörd kanal, nästintill. Oskuldsfull, på sitt sätt. En fryst bit kvalitet i ett hav av skit. Tänk dig Queen, återuppstånden mitt i Melodifestivalen. Poff! Vi var här hela tiden, på tvåan där du inte tittade. Så känner jag. Fantastiskt.

Nåväl. Mina fingrar värker av återhållen vidare kuksugning mot P1, men nog får vara nog. Det var i vilket fall i P1 som jag hörde om en hel drös ämnen som jag tänkte att jag helt enkelt måste blogga om när jag kommit hem.

Ett av ämnerna är givetvis detta att nioåringar vill ha brösthållare, och programledaren har rotat fram MissLissibel som har startat allt genom att vara en symbol för barnsexism. Enligt Expressens Frida Boisen är hon en elvaåring med nioåringar som ser upp till henne, men enligt sig själv är hon tolv vilket ju i sig gör hela grejen lite konstig – om hon nu inte fyllt år den närmsta veckan har man antingen varit slarvig med en ålder man ser som det största problemet med flickan, eller också har Boisen medvetet rundat ner MissLissibels ålder för att få henne att verka ännu barnsligare och problemet ännu värre. I radioprogrammet jag lyssnade på hade de grävt fram MissLissibel och intervjuat henne, och hon sa att hon gillade att blanda färger och oftast bara hade mascara. Hon sa också att hon inte trodde att det var utsidan som räknades, vilket gör att hon antingen ljuger eller har en förjäkla sorglig upptäckt framför sig när hon blir lite äldre.

Något som förvånar mig är detta att man framställer problemet som att barn lär sig att utsidan är viktigt, och att man därmed tar ifrån dem deras oskuldsfullhet. Detta slår mig som extremt naivt, av samma anledning som jag ser amerikas ökända sexualundervisning som naiv – fakta är fakta, och att försöka hemlighålla dessa för barnen innebär inte att man på något sätt håller dem rena, utan snarare att vi i vuxenvärlden själva leker och låtsas. Vi låtsas som att utsidan och ytan är betydelselös, och så kan vi låtsas för oss själva att samhället inte har några problem, eftersom vi vuxna kan ”hantera” utseendehetsen även om vi lever mitt uppe i den. Vi vet alla att vi får mer respekt, att vi har större chans att få ett jobb om vi är snygga, att vi inte ens kan få respekt som fotbollsspelare eller chefer utan att få våra utseenden recenserade, men vi låtsas som att det inte är något problem så länge ungarna inte sminkar sig förrän de är femton. Problemet är inte sexualisering av barn, problemet är sexualisering. Problemet är inte att barn tror att utseendet är viktigt, problemet är att utseendet är viktigt. Klaga på symptomet av ett sjukt samhälle, och se vad som händer – ingenting händer, för även om något händer händer just ingenting. Att framställa barns efterapning av vårt sjuka samhälle som ett problem utan att diskutera hur man bör förändra samhället är att klaga på trams.

När började du sminka dig? Jag började runt tolv, och det såg förjävligt ut och jag hade inte pengar att köpa smink att träna för, vilket gör att jag fortfarande inte kan sminka mig och därför inte kan få ett jobb pga mitt vackra yttre. Så, tack så väldigt, kapitalism.

2 thoughts on “Åter från semestern, och vad möter mig? Radion.

  1. Jag inser att det är sorgligt hur mycket jag missar när jag inte lyssnar med på P1 än vad jag gör – men märkligt nog kommer det alltid superudda program just när JAG slår på radion. Inte de där samhällsupplysande, superinformativa utan de med intervjuer (på franska) av en (fransk) författare som jag aldrig hört talas om. Eller en halvtimmes avhörande av storspoven, veckans pausfågel. Eller lunchkonsert med någon enorm stråkorkester. Jag ogillar stråkorkestrar, men gillar BRA radioprogram *osynkad*

    För övrigt började jag nog inte sminka mig ”på riktigt” förrän i gymnasiet. Jag är satt till världen med ganska röda läppar, mörka ögon och svarta ögonbryn/fransar samt ganska höga kindben – allt det där som en tydligen ska sminka sig för att framhäva? Neeeh, det var mest ett kladd och pill för mig fram till jag var långt över 20, en sliten och bedagad trebarnsmor som gjorde vad jag kunde för att dölja de svarta sopsäckarna under ögonen….och då fortfarande enbart med hjälp av kajalpenna och mascara. Foundations och sånt har jag aldrig förstått mig på 😦

    • Är du säker att du lyssnat på P1 och inte på P2? Klickar jag in mig på P1 hittar jag direkt när PO Enquist talar om barns självmord och Carolas kristna tro 1983 – mycket intressant och spännande. På P2 hittar jag ”ett av Louis Armstrong mest bejublade gästspel i Sverige” samt ”Bennys favorit – Om den fantastiska Yamaha GX-1”. Säkert mycket intressant, men svårare att bara snurra in på lite mitt i och fastna i. Lisa rekommenderar Medierna, http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795.

      Jag må säga att det är trevligt att höra att det finns klassiskt vackra människor bland mina läsare. Hur känner du själv inför skönhetsidealet? Känner du att du förminskas eller tillåts större utrymme iom ditt vackra yttre?

Kommentera

