Kroppen vs Det Bättre

Något jag ofta skriver om är detta med kroppen och det fysiska jämfört med tankar, känslor, ideal och annat icke-fysiskt. Det är något som ligger mig varmt om hjärtat eftersom det behandlas i en av mina favoritskrytböcker, Milan Kunderas The Unbearable Lightness of Being som alla har hört om och antingen läst eller tycker låter skittråkig. Har du inte läst den kräver jag att du läser den på en gång, för det är en av de roligaste och intressantaste böcker jag läst. Jag kan inte påstå att min egen analytiska förmåga kan jämföras med Kunderas, men låt mig åtminstone börja mitt resonemang med honom.

Kundera skriver om det positiva och negativa som finns i det fysiska. Vi lär oss att positivitet ligger i lätthet, luft, känslor, medan det negativa finns i tyngd, jorden, kroppen. Detta att vi svär könsord och avföring är ingen tillfällighet, det påminner oss om att vi är djur, och allt det djuriska i våra kroppar är negativt (skit, piss, kuk, fitta, runka, knulla osv). Dessa saker är skamliga eftersom de är det som länkar oss till våra kusiner i djurvärlden, och givetvis också andra djur. När vi däremot skall vara fina, rena, då förnekat vi detta, vi förnekar kroppen; helighet uppstår bland munkar och nunnor som lever kyska liv, kanske i svält, kanske utan fysisk njutning i någon form. I och med att vi vänder oss bort ifrån det fysiska upphöjer vi oss mot en högre nivå, någonting mer ädelt.

Det är detta som jag vänder mig emot när vi diskuterar frågor som sexualitet, fysisk attraktion och allmän kroppslighet. Det viftas bort. Trots att vi allesamman håller med om att sex och sexualitet är enormt i vårt samhälle så verkar det fortfarande mycket användas som en billig säljpoäng eller punchlinern i ett skämt, medan vi fortfarande anser att i Verklig Kärlek betyder kroppen blott intet. Denna fetishering av kärleken gör att kärleken också vanställs till något som mer känns som ett ok än en välsignelse – älskar du honom bryr du dig inte om hans håriga öron, älskar du henne bryr du dig inte om det faktum att hon bara vill ligga en gång om året. Det är oviktigt. I och med att kärleken är störst ställs allt annat på andra plats på ett sätt som gör att andraplatsvinnaren inte ens är med i loppet. Kroppen, fysiken, attraktionen är totalt oviktigt eftersom känslan, tanken, logiken är det viktiga. Man kanske lägger grunden med attraktion, men när den är på plats och man bygger kärlek ovanpå spelar grunden inte längre någon roll.

Lägg till detta den extrema pressen på fysik, skönhet och kropp som vi bär med oss mot kvinnor, och resultet blir groteskt. Plötsligt förväntas kvinnor studsa tillbaka till sina sjuttonåriga kroppar två veckor efter förlossning för att inte mannen skall tröttna, medan en kvinna anses som ytlig om hon finner sin partners fetma oattraktiv. Plötsligt förväntas kvinnor vara lätta, charmerande, förtjusande i sina kroppar, utan att ha spenderat en sekunds tanke på dem eftersom kroppsvård och utseendefokus är så ytligt = dumt, skamligt. (Kan det vara så att medveten skönhet och skönhet överlag är en fråga så traditionellt kopplad till kvinnlighet och därför skamlig på samma sätt som känslighet eller känslosamhet?)

I dagarna kommer min bloggkompis Maggie May och bor i mitt hus. Fast hon ser det ju som sitt hus, eftersom hon bor här också och i ärlighetens namn bott här längre än jag någonsin hoppas på att göra. Då kommer det nog bli mycket filmblogg, hoppas jag på, så ni får stå ut med mina tjafsiga, tjatiga texter om trams. För övrigt kommer här också ett call out till min andra bloggkompis Åsiktsregistret att få ändan ur vagnen och blogga om SWEDEN – HEAVEN OR HELL? aka SWEDEN – HEAVEN AND HELL!, så jag får lite stress på mig att skicka över de andra filmerna vi talade om. Vilka var de nu igen? Jag minns inte. Min kropp må ha normal sexuell valuta, men min hjärna och mitt minne ligger långt under standard nuförtiden.

One thought on “Kroppen vs Det Bättre

Kommentera

